Gedrag van kater veranderd na castratie. Wat moet ik doen?

Een aantal uren geleden zijn we onze kater gaan afhalen bij de dierenarts. Het probleem is dat hij niet meer spint als we hem vastpakken en knuffelen. Ook kijkt hij met grote ogen. Het lijkt wel of hij mij vergeten is of dat hij mij niet vertrouw. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Als je kater vandaag gecastreerd is, dan is het niet zo gek dat hij zich afwijkend gedrag. De dag van de operatie zelf kan hij nog de na-effecten van de narcose ondervinden. Sufheid, geen/verminderde eetlust of zelfs misselijkheid en braken zijn heel normaal op de eerste dag. Afgezien van de narcose, heeft hij natuurlijk ook last van de hele ervaring op zich. Het tochtje van en naar de dierenarts, en dierenarts die hem prikt en wakker worden met een raar gevoel rond zijn edele delen (als het goed is geen tot weinig pijn, omdat hij een pijnstillende injectie heeft gehad) in een vreemde omgeving, waar het allemaal maar raar ruikt.
Hij heeft tijd nodig om weer tot zichzelf te komen en om alle effecten van de narcose volledig te laten uitwerken.
Morgen zou hij al grotendeels weer zichzelf moeten zijn en in ieder geval weer actief moeten zijn en willen eten. Is het een stressgevoelig typje, dan kan het nog een paar dagen langer duren voordat hij weer volledig zichzelf is.

Maar heeft de assistente e.e.a. niet uitgelegd toen jullie hem kwamen ophalen? Zelf vertel ik onze klanten wat ze kunnen verwachten en waar ze op moeten letten na de castratie van hun kater. En ze krijgen een brief van me mee met de belangrijkste punten van nazorg.

Kortom, laat hem nu lekker tot rust komen, laat hem maar even en morgen gaat het vast al stukken beter!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk kijkt hij met grote ogen om zich heen,het is voor een kat altijd een vervelende ervaring,zowiezo om uit de vertrouwde omgeving ergens ander te worden gebracht,daar houden ze al niet van.Hij zal nog wel een paar dagen liggen slapen en vanaf de vierde dag komen ze weer tot zichzelf.