Zal een castratie helpen bij mijn konijn?

Mijn konijn Perry heeft voor mijn gevoel erg last van zijn hormonen, hij gaat telkens maar dan ook telkens weer zijn urinebak verschuiven, ik zet hem weer goed, hij gaat weer weg. En hij loopt rondjes om mijn voeten en laat de laatste tijd veel keutels vallen en is ineens bijna onzindelijk. NU MIJN VRAAG: Zal een castratie helpen om deze irritante dingen op te lossen ? Perry is een rammetje en dus nog niet gecastreerd.
NOTE;
Begin niet over een konijnenvriendinnetje na de castratie, dat doe ik niet en dat staat vast."

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo te zien zit het konijn in een te klein (hamster)kooitje.
En hij is dus eenzaam.
En hij verveelt zich.
Drie redenen genoeg voor zijn frustraties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Altijd castreren. Dan verveelt hij zich ook minder.. Want hij heeft minder driften.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry hoor maar Perry mag er altijd 3 kwart van de dag uit. Omdat we hem in de winter gekocht hebben mochten we hem niet meteen naar buiten doen vanwege temperatuurverschil. In de lente/zomer gaat hij misschien wel naar een buitenhok met een ren. Daarom wilden we voor een aantal maanden niet teveel betalen. De eerste is al wel weer een reden waarom hij zicht niet zou vervelen, dus dan houd je twee redenen over waarom hij zich verveelt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En het is zeker geen hamsterkooitje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan hoef je je niet zo aangevallen te voelen.. je vraagt of castratie helpt, dus leggen we je uit waar het echte probleem ligt. In dit geval is dat een te klein hok.
Je moet zelf zien wat je daar mee doet. Ik snap dat hij vooral uit zijn hok is, maar in de nacht zit hij er, neem ik aan ,toch de hele nacht in. Dat is alsnog erg lang voor hem. Dit is inderdaad gewoon een konijnenkooi, en ik heb dezelfde gehad voordat ik overging op een groter hok, maar geloof me, dit is te klein. Een groter hok, of het buitenhok waar je het over hebt, gaat dus het meeste oplossen.
Dat was op geen enkele manier gemeen naar jou bedoeld, als ik het ander commentaar zo lees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is goed dat je het konijn in de lente/zomer in een buitenhok met ren zou zetten, maar winter/herfst is ook een lange periode dus denk, er eventueel toch aan om een groter binnenhok te kopen. Leg er eventueel wat speelgoedjes in. Konijnen spelen graag! (een knuffeltje, een balletje, je kan ook spelletjes kopen waar eten in zit, zodat ze het zelf moeten zoeken, op iets waar ze over kunnen springen, ze zijn zelf al blij, met een stukje karton, of een krant dat ze kunnen verscheuren) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een konijn is geen dier om solitair te houden. Dat ie het konijn van die vriend niet ziet zitten, betekent niet dat hij niet gekoppeld zou kunnen worden - als ik jou een willekeurige persoon voor je neus zet, is de kans ook niet zo groot dat je direct denkt: daar ga ik de rest van mijn leven mee doorbrengen.
Neem eens contact op met een konijnenopvang - ik vermoed echt dat je konijn gelukkiger zal zijn met een maatje. En daar zou jij vermoedelijk ook blijer van worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat, Hippo zegt, is ook heel juist. Maar dan moet je natuurlijk zeker een grotere kooi kopen :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je konijn er zo intensief uit mag betekent niet dat hij zich niet verveelt. Daar vergis je je volkomen in. Een konijn moet wat te doen hebben buiten de kooi. De mijne hadden in en buiten de kooi speeltjes. De kooi stond altijd open zodat ze naar hun kooi konden om hun behoefte te doen. Je kooi is erg kaal, ik zie bv geen lekkere slaapplaats. De mijne lagen altijd in het hooi. Je wilt geen konijnenvriendinnet je daar begin je beslist niet aan?
als je je had ingelezen weet je dat konijnen geen solitaire dieren zijn. Het zijn groepsdieren, jij als mens kan dat niet vervangen. Dat die nu opeens zo onzindelijk is, is een teken van aandachtsgebrek wat jij niet kan vervangen. Als je een konijn erbij neemt? lees eerst iets over koppelen. Je kan bv je konijn mee nemen naar de opvang om te kijken of het onderling klikt. Tussen konijnen moet een klik zijn als je ze samen wilt houden. Dat is niet vanzelfsprekend al lijkt het wel zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjulliewel ik heb veel aan jullie antwoorden gehad en de vraag is beantwoord voor mij? Nogmaals dankjulliewel allemaal!

Antwoorden (3)

Castreren heeft totaal geen zin. Hij verveelt zich en houdt zichzelf bezig, met in jouw ogen, ongewenst gedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee, nog 1 dingetje vergeten. Een vriend van mij heeft een voedster, en als hij bij mij komt bijt Perry hem altijd ALTIJD, terwijl hij dat niet doet. Bij andere mensen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu begrijp ik dat je geen vrouwtje erbij wilt
Heb jezelf genoeg aandacht en tijd voor hem?
Ik heb het idee dat je konijn gefrustreerd is. Dat heeft niet zo zeer met zijn mannelijkheid te maken. Dat plassen kan inderdaad wel hierdoor komen. Hoeveel ruimte heeft hij in zijn hok ? Mijn konijn deed hetzelfde, totdat ik geld genoeg had en een 3 delig hok voor 'm kocht (ja, ik overdrijf graag, maar het gaat om het idee). Ik denk dat hij meer ruimte nodig heeft maar dat moet je mij even bevestigen. Verder zou je hem wat dingen kunnen geven zodat hij wat minder gefrustreerd raakt. Voor zijn 'mannelijkheid' zou je een knuffeltje in zijn hok kunnen zetten, sommige rammetjes doen daar hun, hoe vies het ook klinkt, behoeftes op. Verder zou je iets van lege wcrol erin kunnen leggen waarop hij kan knagen. Ik zelf heb ook een houten balletje met een belletje die hij erg leuk vindt en een bal met hooi die je in zijn kooi moet hangen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie nu pas de foto ; persoonlijk vind ik dit hok te klein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, klinkt als frustratie en verveling. Ik heb het ook gehad met mijn beestje.
Ik heb hem destijds ook een knuffel gegeven en daar was hij dol op, heel letterlijk (de knuffel werd gedekt)... Ik heb hem destijds laten helpen en hem vervolgens een vriendinnetje gegeven. Sindsdien is mijn konijn niet meer aan het gooien met zijn wc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord. Het lijkt wel een hamsterkooitje, waar het beestje in zit.
Plus,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de plusjes, mijn knuffel wordt inderdaad ook dagelijks gedekt haha.
Voordat je overgaat tot zoiets radicaals als castratie kun je eerst gewoon zindelijkheidstraining proberen. Dat is bij konijnen ook mogelijk al is het bij rammen wel lastiger dan bij voedstertjes. Uit de reacties begrijp ik echter dat je konijn wel degelijk veel in huis loopt gedurende de dag, dus dan is het wel de moeite van het proberen waard. In bijgevoegde bron kun je er meer over lezen.