In veel landen is het verboden dit dier als huisdier te houden. In Nederland is het diertje niet opgenomen in de positieflijsten van de Raad voor Dieraangelegenheid. Dat betekent dat het dier volgens de Raad niet geschikt is als huisdier. Ze zijn namelijk lastig om te onderhouden. Het zijn nachtdieren, die zich niet overdag of in de schemering laten zien. Ze hebben zeer gevoelige ogen; het licht van een zaklantaarn is voor hen al haast te fel. Verder kunnen ze, ondanks hun geringe afmeting, ontzettend veel kabaal maken en aangezien het nachtdieren zijn gebeurt dat vooral wanneer mensen slapen. Daarnaast communiceren ze via geur en bakenen hun nesthol en territorium af met urine. Het verblijf zal dus behoorlijk stinken.

In de natuur leven de diertjes op een territorium van ongeveer een halve hectare. Het verblijf moet een behoorlijke afmeting hebben want ze hebben bewegingsvrijheid nodig en moeten kunnen springen. Verder kunnen ze niet tegen kou, dus een buitenverblijf is geen optie. Ze moeten regelmatig losgelaten worden in huis om voldoende beweging te krijgen. Hierbij kan je erop rekenen dat ze plassen op jou en je meubilair.

Het is onnatuurlijk en eigenlijk mishandeling om één sugarglider te houden, ongeacht hoeveel aandacht je eraan besteedt. Sugargliders die alleen worden gehuisvest raken depressief, teruggetrokken en worden zelfs agressief. Veel weigeren te eten en kunnen uiteindelijk doodgaan van eenzaamheid. Huisvest ze daarom altijd in een paartje of een groep. Als je geen jongen wilt kun je dieren van dezelfde sekse bij elkaar houden. Mannetjes uit hetzelfde nest kunnen prima met elkaar overweg, net als mannetjes die op jonge leeftijd geïntroduceerd zijn. Vrouwtjes kunnen over het algemeen met alle andere vrouwtjes overweg.

Het zijn omnivoren, ze hebben dierlijke en plantaardige voeding nodig. Het is vrijwel onmogelijk om het natuurlijke dieet van de dieren in gevangenschap te geven. Van nature voeden de dieren zich namelijk vooral met boomsappen van eucalyptus en acacia. Er is wel een speciaal Amerikaans papje dat BML heet. Dit bevat bijna alle voedingsstoffen die ze nodig hebben. Het papje moet dagelijks aangevuld worden met fruit en groente en dierlijke voeding zoals sprinkhanen, meelwormen en krekels.

Hoewel ze er eruit zien als levende knuffels, zijn het geen knuffeldieren maar exotische wilde dieren. Ze zijn hierdoor absoluut niet geschikt voor kleine kinderen, en het vergt veel geduld om de dieren tam te maken.
Amadea
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Duidelijk antwoord dat hopelijk afraad dit 'schattige' beestje als huisdier te houden.