Wat kan mijn hond hebben?

Ik ben met de hond van mijn ouders net wezen zwemmen. Ze heeft best wel een tijdje met de bal in het water gespeeld.
Nou begon ze in de auto ineens te spugen en heeft ze thuis nog 2 keer gespuugd. Ze is heel moe en reageert wel maar staat niet op. En er blijft maar water/kwijl uit haar bek komen.
Iemand een idee wat dit kan zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het zou kunnen dat hij gewoon een hoop water heeft binnen gekregen. Is hij wel volledig geënt? Ik zou hem gewoon in de gaten blijven houden en als de klachten blijven aanhouden de dierenarts bellen.

Het is inderdaad heel goed mogelijk dat het dier te veel water heeft ingeslikt waardoor hij gaat kotsen. Vergelijk het met mensen die hebben dat ook. Je kan altijd de dierenarts bellen als het blijft en ik zou daar vooral niet te lang mee wachten voordat het fataal wordt.

op naar de dierenarts, Misschien wel vergiftiging door blauwalg, botulisme of een zonnesteek zijn allen symptomen die bij deze dingen kunnen passen. een hond die ineens begint te spugen na zwemmen op een warme dag, niet meer op wil staan is een spoedbezoekje aan de dierenarts waard.

Bij 25 gr. moet je overdag echt niet veel met een hond ondernemen, dat is tegennatuurlijk. De vroege ochtend en de late middag zijn daar veel geschikter voor. Als het bovendien de hond van je ouders is, kan het zijn dat hij helemaal niet gewend is aan zware lichamelijke arbeid. Dat kan ik echter van hieruit niet beoordelen. Bij spelen met een bal in het water, krijgen honden vaak erg veel water binnen, zeker als je een tennisbal hebt gebruikt. De hond is dus waarschijnlijk over zijn lichamelijke grenzen heen gegaan. Hij heeft te veel water binnen gekregen en kotst dat uit omdat zijn maag dit niet binnenhoudt door vermoeidheid. Hij is doodmoe en wil alleen maar uitrusten. Je kunt de dierenarts (of vervanger) bellen en vragen of hem bekend is dat er in dit zwemwater botulisme is gemeten. Lijkt me sterk, want dat is de laatste warme periode overal gemeten en dan staat er een goed zichtbaar zwemverbodsbordje op de kant. Laat de hond met rust, hij zal een paar uur nodig hebben.

Het ligt eraan of het zeewater is geweest of zoet water waar de hond in heeft gezwommen. Als het zeewater was, is het niet zo gek dat hij gaat overgeven. Een hond die een bal oppakt in het water en met open bek naar de kant moet zwemmen, krijgt heel wat water binnen. En zout water wekt op tot overgeven. Vervolgens is de hond misschien niet gewend om zo lang lichamelijk bezig te zijn. Zijn conditie is waarschijnlijk niet zo goed, dus het beest is finaal uitgerancheerd. Een hond kan zelf niet aangeven wanneer hij er genoeg van heeft, het beest geniet van ballen pakken in het water en heeft een innerlijke drang om dit te blijven doen tot hij er letterlijk bij neervalt. Het is aan de baas om op tijd een eind te maken aan het spel. Laat de hond lekker uitrusten en laat hem met rust. Waarschijnlijk heeft hij ook nog een paar dagen spierpijn. Houd het wel in de gaten en raadpleeg de dierenarts als hij niet opknapt binnen een dag.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100