Is er ooit onderzoek gedaan naar wie over het algemeen er gelukkiger zijn: hondenmensen of kattenmensen?

Toegevoegd na 14 minuten:
Dit kan natuurlijk 2 kanten op werken.
Dat mensen met een hond of kat gelukkiger worden als ze hun maatje bij zich hebben.
Of het kan zo zijn dat gelukkige mensen juist voor één van de 2 huisdieren kiezen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Hierbij twee bronnen die verwijzen naar onderzoek naar het geluksgevoel van huisdierenbezitters versus mensen zonder huisdieren. Helaas geen onderscheid tussen katten- en hondenbezitters in het eerste stukje. Bij de tweede link wel, maar dan weer niet over het geluksgevoel.

De algemene conclusie is dat huisdierenbezitters iets gelukkiger zijn dan huisdierlozen (35% tegen 33% noemt zichzelf 'erg gelukkig'). Over de gezondheid wordt de stelling van Ivana onderschreven:
"Huisdiereigenaren:
- gaan minder vaak naar de dokter;
- hebben een lager cholesterolgehalte;
- leven gemiddeld langer dan mensen zonder huisdier;
- hebben een langere overlevingstijd na een ernstige ziekte (bv. hartaanval).
Overigens is onomstotelijk bewezen dat hondenbezitters profiteren van het feit dat hun huisdier hen aanzet tot bewegen. Ze worden door hun blaffende 'personal trainer' door weer en wind gejaagd, de paden op de lanen in, met als resultaat dat hun conditie van hart- en bloedvaten aantoonbaar beter is."

Overigens wordt daar geen causaal verband gelegd. Via de tweede bron wordt beschreven dat mensen die slecht ter been zijn of andere gezondheidsproblemen hebben minder gauw kiezen voor een hond en juist eerder voor een kat. Ze zijn dus niet ongezonder omdat ze een kat hebben, maar hebben een kat omdat ze minder gezond zijn.

Via de derde link vind je nog een mooi rapport met vele weetjes over huisdieren in Nederland, maar helaas niet meer informatie over de mate waarin katten- of hondenbezitters gelukkiger of ongelukkiger zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De band die je met een hond kan opbouwen is veel intenser, dan de band die je met een kat opbouwt. Ik heb jarenlang katten gehad en er zelfs mee gefokt. Al die tijd (25 jaar) heb ik er naar verlangt een hond te mogen hebben. Toen die eindelijk zijn intrede deed, wist ik dat ik gelijk had. Van meet af aan was er een totaal andere sfeer in huis en maakte het dier een veel groter deel van mijn leven uit dan de katten ooit hebben gedaan.
Je leeft bovendien met hond een veel gezonder leven en bouwt een fantastische conditie op. Het maakt nog al verschil of je voor het raam zit met een kat op schoot of je loopt per dag 10 km door de bossen. Wind en regen trotserend of genietend van de zon en het zachte lenteweer.
Dan durf ik ook nog te beweren dat honden de baas beter aanvoelen en zich aan de stemming en behoeften van de baas aanpassen. Maar het zijn natuurlijk roedeldieren en dat laatste is dus verklaarbaar.
Ik heb nu 18 jaar lang honden (na de katten) en zou zeer ongelukkig zijn zonder hond.

Toegevoegd na 8 uur:
Link van Alknobe (volgende antwoord):

Gezond
Huisdiereigenaren:
gaan minder vaak naar de dokter;
hebben een lager cholesterolgehalte;
leven gemiddeld langer dan mensen zonder huisdier;
hebben een langere overlevingstijd na een ernstige ziekte (bv. hartaanval).
Overigens is onomstotelijk bewezen dat hondenbezitters profiteren van het feit dat hun huisdier hen aanzet tot bewegen. Ze worden door hun blaffende 'personal trainer' door weer en wind gejaagd, de paden op de lanen in, met als resultaat dat hun conditie van hart- en bloedvaten aantoonbaar beter is. Een ander onderzoek heeft aangetoond dat mensen die een heupvervangende operatie hebben ondergaan, de helft minder pijnstillers nodig hebben als ze na de operatie 'huisdiertherapie' krijgen. Namelijk een behandeling die bestaat uit intensief contact met een huisdier.

Toegevoegd na 8 uur:
En uit het onderzoek van Nienke Endenburg:

Uit dit onderzoek is gebleken dat mensen met huisdieren zich gelukkiger voelen dan mensen zonder huisdieren. Ook blijkt dat hondenbezitters minder medicijnen gebruiken en minder vaak ziek zijn dan mensen zonder huisdieren. Eigenaren van honden hebben een lagere bloeddruk, hartslag en cholesterol.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een wel heel persoonlijk en gekleurd verhaal; wat voor jou geldt hoeft zeker niet voor iedereen te gelden. Vandaar dat gevraagd wordt naar onderzoeken. Ook is het natuurlijk onzin dat mensen met een hond veel gezonder leven. Zo ging ik een keer met de hond van mijn broer lopen (een labrador van 3 jaar oud). Na 20 minuten wandelen hing zijn tong op de grond en kon hij niet meer. Voor een tegengeluidje over katten: Rieneke, kom d'r maar in!
Rieneke1
11 jaar geleden
dankjewel alknobe :) het is idd puur persoonlijk waar je voorkeur naar uitgaat.
ik heb sinds een jaar of 35 een groep katten in huis, en ik zou niet anders willen. het zijn gezellige dieren met ieder hun eigen aardigheidjes.
ze zijn schoon, zacht en liefdevol. ik heb drie weken een hond in huis gehad, en een aantal jaren een leenhond gehad waar ik om de dag flinke wandelingen mee ging maken.
honden kunnen een echt maatje zijn, en ze brengen leven in de brouwerij.
maar dat opvoeden en onder appel houden vind ik niet prettig.
ook vind ik honden wat viezig, waar ik bij een kat graag mijn neus in het vachtje duw, heb ik bij een hond die neiging beslist niet. ach, ieder z'n meug zullen we maar zeggen :)
Ivana
11 jaar geleden
Ach ja, misschien had ik er een smile bij moeten plaatsen.
Rieneke1
11 jaar geleden
mijn reactie was niet lullig bedoeld hoor ivana, en ik heb je zeker niet gemind.
wilde alleen mijn persoonlijke verhaal tegenover het jouwe zetten.
Ivana
11 jaar geleden
Joh, wat jij schrijft ontlokt me altijd een glimlach. Als jij schrijft over 'blafbeesten' moet ik altijd lachen. Mijn beschrijving komt hoofdzakelijk omdat iedereen verbaasd was dat ik een week na de operatie weer 10 km per dag liep en de artsen verbaasd waren over mijn conditie. Zelfs tijdens de bestralingen liep ik door. Ik zou de moed allang hebben opgegeven als mijn jachthond mij niet zou 'opjagen'. Dus vergeef me mijn euforie. ;))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
net als rieneke heb ik al lange tijd, 30 jaar, katten en tot een jaar geleden altijd 2 of 3.
was ik in de gelegenheid geweest, had ik allang de laatste 20 jaar honden gehad. (als kind thuis wel een hond gehad.)
oftewel: ik houd van beide diersoorten en had ze heel graag samen gehad. toen ik een lange periode thuis zat en "naar buiten" moest, leende ik de hond van de buren om te wandelen, prima.
en inderdaad, ivana, voor een conditie heb je een hond nodig, maar jij bent een van de weinigen die de hond goed uitlaat en traint, als ik bij mij in de buurt kijk, verschrikkelijk, 10 minuten naar buiten, 3 keer per dag en dan honden hebben die altijd reageren als opgefokte beestjes, geen wonder... (dat @alknobe is het antwoord op de hond die na 20 minuten wandelen óp was!)
en zoals men zegt voor sociale contacten in de wijk óók! zijn wij aanbeland bij het gezonde gedeelte.
allereerst verzorging (natje en droogje, training en beweging/spel en liefde) en daarnaast dus de contacten die je kunt opdoen door het dier, ook als je een kat hebt, die je uiteraard niet uitlaat. :) of je nou een hond, een kat of een vogel hebt, het is goed voor een mens om een levend dier te hebben om voor te zorgen, het is bevorderlijk voor de gezondheid van de mens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vergat ik nog: plus!
Ivana
11 jaar geleden
;-)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de hele wijk kent ons door onze katten, die altijd in de opening van de voordeur de straat op zitten te kijken. Dus katten zorgen zonder dat je ze moet uitlaten ook voor sociale contacten.
Verder is dus bewezen dat mensen met huisdieren gezonder zijn dan mensen zonder, en ik durf te beweren ook gelukkiger, maar of hondenbezitters gelukkiger zijn dan kattenpersoneel, of andersom, dat is wel interessant om te weten.
Mijn hond voelde mijn stemming altijd goed aan, daar kon ik veel mee delen. Mijn kat geeft mij een heleboel liefde en aandacht. Van beide kan ik genieten, maar moeilijk om te vergelijken/waarderen
Ivana
11 jaar geleden
Prachtige verhalen allemaal. Kat of hond, we genieten zichtbaar, stuk voor stuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ivana: je hebt gelijk hoor, een kat is niet beter dan een hond of andersom. het is alleen maar net wat beter bij jou past. Voor de liefhebbers van beiden: http://www.youtube.com/watch?v=JOEhNonlNRs
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuk @alknobe, bedankt voor de link!