als een poesje zwanger blijkt te zijn tijdens de sterilisatie, worden de kleintjes dan verwijderd?

Ik heb 2 kittens van bijna 6 maanden, een poes en een kater, beide zo krols als maar kan en ze vinden elkaar dus op het moment erg leuk. Nu mag ik ze van het asiel pas komen laten helpen als ze ruim 6 maanden zijn.

De datum is gepland, maar de kans is er dus dat onze poes voor die tijd al zwanger is (vooral als ze zo doorgaan)

Ik doe het de eventuele kittens liever niet aan dat ik geen huisje voor ze kan vinden en ze weer in het asiel belanden, dat is ook de reden waarom ik ze wil laten helpen.

Dus vandaar de vraag.

Toegevoegd na 19 minuten:
Heb de dierenarts gebeld, pas over een maand heeft ze tijd!!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Dit gebeurt (volgens de dierenarts-assistente waar ik toevallig mee getrouwd ben...) altijd in overleg met de eigenaar van de kat.
Een kat is nooit zomaar zwanger. Vaak vertelt de klant zijn verhaal al bij de opname / consult.
Bij twijfel laat je gewoon eerst even een echo maken. Zo gepiept, en je bent dan zeker van je zaak.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je nu de minipil voor katten haalt (9 euro bij de dierenarts) en je geeft er de volgende twee of drie dagen iedere dag één, wordt je kat niet drachtig.

Geef haar vervolgens gedurende de tijd dat ze nog niet gesteriliseerd is, iedere week een pilletje en dan zal ze niet meer krols worden en kan je de tijd uitzingen tot ze geholpen wordt.

Het geven van de pil tijdens de krolsheid kan volgens onze dierenarts geen kwaad en is in dit geval de enige oplossing.
Ivana
14 jaar geleden
ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar als je het enigszins kan betalen, laat ze dan meteen helpen bij een dierenarts die wel tijd heeft.
leg de situatie uit, dan worden de vruchtjes ook weggehaald.
de pil raad ik je niet aan; zelfs kortdurend gebruik geeft verhoogd risico op kanker op latere leeftijd.
Rieneke1
14 jaar geleden
De poes zou ik zsm laten steriliseren. Vanaf 6 maanden kan het met een gerust hart. De hormoonhuishouding is dan al volgroeid. Bij het katertje zou ik wachten tot zijn 10e levensmaand.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat raar dat het asiel zegt dat een kat pas na 6 maanden geholpen kan worden. Zeker als ze een poes en een kater ongecastreerd plaatsen. Kittens kan je al laten castreren als ze 12 weken zijn. Lees hiervoor ook eens op de site kattengedragstherapie.nl en dan bij artikelen. Daar staat een interessant artikel van Els Peeters over vroegcastratie.

Er is vast wel een dierenarts te vinden die eerder tijd heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog even een toevoeging. Je hoeft dus echt niet te wachten tot ze volgroeid zijn (dit maakt echt niets uit). Met een kater moet je zeker niet wachten tot 10 maanden. In die tijd kan hij heel wat poezen bezwangeren en daarnaast heb je grote kans dat de kater in huis gaat sproeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Als je dieren te vroeg castreert, blijven ze infantiel gedrag vertonen.
Rieneke1
14 jaar geleden
mee eens carla, +1 asmo, dat klopt niet, bij raskatten is vroegcastratie aan de orde van de dag. ivana, vroegcastratie wordt in amerika al tientallen jaren gedaan, zonder nadelige gevolgen.
katten blijven sowieso in de omgang met mensen infantiel gedrag vertonen, zonder dat kat of mens daaronder lijdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Asmo en Ivana, ik ben benieuwd uit welke onderzoeken dat naar voren is gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind 2 dieren nu niet echt representatief voor de hele katten- en hondenbevolking. Er zijn altijd uitzonderingen, maar infantiel gedrag onstaat niet door te vroege castratie. Wetenschappelijk onderzoek is juist wel nodig. Als ik morgen een appel eet en dood neerval, dan moeten meteen alle appels verboden worden? Vreemde vergelijking natuurlijk, maar ik hecht waarde aan een (gedegen) wetenschappelijk onderzoek omdat er een grote populatie wordt gebruikt en daarmee het onderzoek betrouwbaarder is dan de ervaring van mensen die het toevallig bij 1 kat hebben. Hoe oud was jouw kat Grietje toen je hem kreeg? En hoe oud was hij toen hij gescheiden werd van zijn moeder. Heeft hij soortgenoten om zich heen? Allemaal vragen waarop het antwoord het infantiele gedrag kan verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er hoeft ook geen onderzoek meer naar gedaan te worden, dat is namelijk al gedaan. Tik maar eens op google 'vroegcastratie' in. Dan kom je heel wat interessante feiten tegen. Ik vind het wel heel belangrijk dat er onderzoek wordt gedaan. Er zijn genoeg onzinnige onderzoeken te bedenken, maar nu gebleken is dat vroegcastratie meer voordelen heeft dan castratie op latere leeftijd, ben ik blij dat er onderzoek is gedaan. Als je niets onderzoekt, kan je ook niet wijzer worden...