Een coma is eigenlijk een volkomen bewusteloosheid. Als je twijfelt of je parkiet slaapt of in coma ligt dan kun je hem het beste even oppakken, onder zijn vleugels kijken, over het buikje kriebelen etc. Laat hij alles toe zonder teken van leven dan is er meer aan de hand dan een klein beetje ziek.

ALs je parkiet nog warm en zacht is dan is de vraag of hij in coma ligt of misschien al is overleden. Ademhaling kan zo oppervlakkig zijn dat je dat niet voelt dus ik snap dat je dan twijfelt. Lijkstijfheid bij kleine dieren als kippen en konijnen treedt op binnen een half uur tot 2 uur na het overlijden. Ik weet niet precies hoe lang het bij parkieten duurt, maar ik verwacht ongeveer in dezelfde tijd. Als je parkiet 2 uur nadat je twijfelt over een coma of overlijden nog altijd niet koud en/of stijf is geworden dan kun je er van uitgaan dat hij in coma ligt.