Mijn mopsje is 8 weken, kan ik hem nu al zindelijk proberen te maken? Als ze moet zet ik haar buiten maar daar doet ze niets.

Toegevoegd na 6 minuten:
Mopsje is een mopshond puppy

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol... Ik wou je net succes wensen met het zindelijk maken van een 8 weken oud baby. :P

Antwoorden (10)

Is mopsje een kind of een kat?

Ja. Dan kan. in principe zijn katten van zichzelf uit al zindelijk en zal ze zelf een plek zoeken om haar behoefte te doen. Als je haar een keer of 2, 3 op de bak hebt gezet, zal ze die terug weten te vinden.

Ik denk dat het probleem van buiten doen ligt aan het ontbreken van losse grond & de kou.

Toegevoegd na 31 minuten:
Pff.. Als je nou meteen erbij zou zetten dat het om een hond gaat..

Op momenten dat u kunt verwachten dat de hond zijn behoefte wil doen (na het slapen, na het eten, na een spelletje) brengt u hem naar de plek waar hij zijn behoefte mag doen. Beloon hem (direct en met iets dat de moeite waard is) zodra hij dit daadwerkelijk doet. Probeer binnen plassen/poepen te voorkómen, in plaats van het te laten gebeuren en het dan te bestraffen. Gebeurt het toch een keer dat uw pup binnen plast of poept en u ziet het gebeuren, onderbreek dan het gedrag door bijv. in uw handen te klappen. U mag de pup best even laten schrikken (alleen op heterdaad!), maar straffen mag zoals gezegd naar onze mening niet aan de orde zijn bij het zindelijk maken van een pup.

Wanneer u bekend bent met clickertraining (bijvoorbeeld doordat u een cursus volgt of heeft gevolgd bij ’t HOS), dan kunt u de clicker prima als hulpmiddel bij de zindelijkheidstraining gebruiken. Click op het moment dat de pup op een gewenste plaats plast of zich ontlast (click wanneer de hond nét klaar is, omdat hij wanneer u eerder clickt het plassen / ontlasten misschien zal afbreken om direct zijn beloning te komen halen!).

De tijd die een puppie nodig heeft om zindelijk te worden verschilt van hond tot hond (net als bij kinderen). Bij sommige puppies is het zo voor elkaar; bij andere duurt het maanden totdat zindelijkheid bereikt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochter werd overdag zindelijk rond haar 2-jarige leeftijd. Ze werd 's nachts ook zindelijk toen ze 3 was, maar ik heb mijn moppie nooit buiten gezet. Denk niet dat ze dat zou accepteren. Overigens vind ik 8 weken wat jong. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de vier uur (dus ook 's nachts) een wandelingetje maken. Dan is jouw mopsje heel snel zindelijk.
Buitenzetten is geen impuls om te plassen, jouw mopsje beschouwd dat jouw terrein en zal het van nature niet risketren om dat te markeren als zijn terrein
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi, ik heb mijn hond vrij snel binnen drie dagen geloof ik zindelijk gekregen, wel beetje zielig maar werkte wel. S'nachts moest ze in een klein hokje waar ze wel goed in kan liggen met een kussentje. De hele nacht en dan s'morgens direct met haar naar de plek waar ze haar behoefte kwijt kan brengen. De eerste twee nachten had ze in het hokje geplast, de tweede keer niet meer. Want schijnt dat honden proberen niet hun behoefte doen als ze in de buurt ervan moeten blijven. Of hoe ik dat ook moet zeggen. Het werkt wel en daarna kan ze gewoon weer zonder hokje. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij hebben een hondje van 8 maanden, we hebben hem vanaf het begin af aan wanneer hij binnen begon te plassen gelijk buiten gezet, vaak stoppen ze met plassen als je ze oppakt. wanneer je ze dan buiten zet dan plassen ze meestal verder en je beloont hem/haar extreem erg.
Toen hij wat ouder werd en eigenlijk wel een beetje wist dat het buiten moest, zijn we gaan straffen als hij het binnen deed. hij is heel snel zindelijk geworden.

Hij stoppen met plassen wanneer je hem oppakt is de instinct van de hond. wanneer er gevaar dreigt en de moeder pakt de pup op om te vluchten mag hij geen geur achter laten

Toegevoegd na 1 minuut:
en natuurlijk af en toe gaan wandelen en wanneer hij/zij het buiten doet flink belonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe maak je je pup zindelijk?
Honden, en dan hebben we het vooral over pups, zijn vaak niet zindelijk. Dat komt doordat ze nooit geleerd hebben waar ze wel en niet hun behoeften mogen doen. Zindelijkheidstraining van je hond vereist vooral veel geduld.

Jonge pups doen om de paar uur hun behoefte. Ze legen hun darm en blaas bijna ieder uur. Vaak snuffelen ze voor ze plassen aan de vloer. Als dat het geval is, moet je de pup zo snel mogelijk beetpakken en op een krant zetten. Kranten doen goed dienst als voorlopig hondentoilet omdat ze goed absorberen. Beloon de pup als hij de krant heeft gebruikt. Straf hem niet als hij het verkeerd heeft gedaan, daar leert hij niets van.

Als de pup iets ouder is, moet hij leren zijn behoefte buitenshuis te doen. Wacht het moment af tot je pup zijn behoefte moet doen en zet hem snel buiten. Als de pup zich buiten ontlast heeft, beloon hem dan met lieve woordjes of iets lekkers.

Bestraf je pup nooit achteraf. Een hond kan je reactie immers alleen verbinden met iets dat op dat moment gebeurt. Als je je pup op heterdaad betrapt, mag je hem even laten schrikken, door in je handen te klappen bijvoorbeeld, maar meer ook niet. Zwaar straffen heeft een averechts effect en leidt ertoe dat je pup onzeker wordt.

Kleinere rassen doen er iets langer over dan groter om zindelijk te worden. Geef je pup voldoende tijd om te leren. Pas als je hond zich na 5 maanden nog steeds vaak binnenshuis ontlast, kun je spreken van een probleem.

Tips
• Geef de pup zijn maaltijden op regelmatige tijdstippen, zodat zijn spijsvertering regelmatig wordt.
• Laat je pup na iedere maaltijd uit, zodat hij z’n behoeften kan doen.
• Zet de pup ’s nachts in een afgesloten ruimte, waar hij niets kapot kan maken.
• Beloon je pup pas als hij zijn behoefte heeft gedaan
• Gebruik een commando als de pup zijn behoefte doet. Als je dat volhoudt, is de kans groot dat hij op commando zal kunnen plassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan al wel.. eerste tijd zoveel mogelijk mee naar buiten en blij reageren waneer ze buiten heeft geplast!
waneer ze thuis begint te plassen snel oppakken en naar buiten, daarna weer blij reageren.

Toegevoegd na 22 seconden:
belonen werkt heel goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan. je kan er eigenlijk niet vroeg genoeg mee beginnen. wat ook kan doen is kranten in huis leggen en hem daarop laten plassen, dan steeds de krant iets verder naar de deur leggen. Totdat je uiteindelijk bij de deur bent en dan gaat het buiten plassen ook meestal vanzelf.
Een pupje kun je het beste zo vaak mogelijk buiten zetten, vooral na het slapen, spelen en eten.. dan doen ze vaak een plasje.
Je kunt aan het plassen ook een woord koppelen, zoals "plassen" of zoiets. Dat woord kun je zeggen op het moment dat de pup plast, hij zal dit dan aan elkaar verbinden en gaandeweg als je dan buiten komt hoef je alleen maar te zeggen plassen en hij weet wat hij moet doen. Werkt ook met de grote boodschap ;-)
Belangrijkste is dat je gewoon consequent bent !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel met haar naar buiten en als ze wat doet...erg extreem overdreven belonen, dat werkte bij mij heel goed!! De eerste dagen ging ik echt 1x per 2u, grote kans dat ze dan een keer buiten plast . En dan GOEDZOOOO!! ha ha
Mij is het gelukt binnen 1,5 week.. misschien heel snel maar ik noem het maar geluk. De kleine in een bench doen ben ik zelf geen voorstander van, ook ivm slopen van spullen, die fase krijgen ze sowieso , dus dan als ze uit te bench blijven komt die fase uiteindelijk toch. Ik wens je veel succes.. en uiteindelijk komt het echt goed!
veel plezier met de kleine!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Direct wanneer je pup in huis komt, meestal rond de 8 weken, begin je met de zindelijkheidstraining.
Iedere twee uur neem je hem mee naar buiten op een vaste plaats en blijft daar wat drentelen tot hij geplast of gepoept heeft. Belonen met woorden of een héél kleine versnapering.
Het gedane drolletje opruimen in een plasticzakje en weggooien in de vuilnisbak.
Na spel of slaap is er onmiddelijke noodzaak, opnemen en naar buiten.

's nachts rond een uur of vier zal je er de eerste nachten ook uit moeten, maar dan moet je alles zwijgend doen en niet belonen, anders heb je kans dat het een spelletje wordt en hij iedere nacht terugkomt, niet om te plassen, maar om van de aandacht te genieten.

Bij de ene pup is de zindelijkheid sneller dan bij de andere pup. Dat ligt deels aan de eigenaaar, deels aan de hersenontwikkeling van de pup. Zindelijkheid heeft veel te maken met gewoonte, maar ook met de hersenen.

Dat kleine pups minder snel zindelijk zijn, komt ook omdat ze door de pootjes gaan als ze moeten plassen en dat valt bij kleine hondjes minder op, dus wordt er minder snel ingegrepen bij onzindelijkheid in huis.

Omdat de hond er niets aan kan doen dat de zindelijkheid een trainingsperiode vereist, moet je hem natuurlijk niet straffen. Dat zou angst en onzekerheid in de hand werken.
Bij ongelukjes eerst naar buiten en later de boel opruimen, liefst buiten het zicht van de pup. Laat ook in je lichaamstaal niet merken dat je er van baalt. Dus niet zuchten of boos kijken.

Als je erg je best doet is de pup met ongeveer 9-13 weken helemaal zindelijk, een foutje kan nog wel eens voorkomen.
Een heel onderdanig hondje kan wel een deemoedsplasjes doen, maar dat heeft met onzindelijkheid niets te maken.
Ivana
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
duidelijk antwoord, +1 ivana.