hond van 4 jaar trainen alleen thuis blijven?

Onze hond van 4 jaar is doodsbang alleen thuis, hoe kunnen we hem dit toch leren dat hij af en toe 3 uurtjes alleen moet zijn zonder dat hij gaat blaffen of alles onder plast en poept

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (6)

de enige manier is om de eerste keer 5 minuten de deur uit te gaan en dan weer naar binnen, niet reageren op blaffen, huilen, janken, aan de deur krabben, kortom nergens op reageren, ook niet op reactie van blijdschap, gewoon negeren.
de tweede keer, hetzelfde doen ook 5 minuten, doe dit een week, tenzij het eerder al goed gaat, dat wil zeggen, geen blaffen etc.
de volgende keer blijf je 10 minuten weg, tot het goed gaat.
blijf iedere keer in de buurt, zodat je weet hij de hond reageert.
vervolgens een kwartier, een halfuur, drie kwartier en een uur.

zo bouw je de tijd van weg zijn op naar uiteindelijk een uur.
je moet het wel ELKE dag trainen. niet een keertje niet, nee elke dag, totdat de hond weet, dat merk je dus door een veranderde reactie, dat je weer terugkomt, want het is natuurlijk verlatingsangst.

Toegevoegd na 34 minuten:
blijf iedere keer in de buurt, zodat je weet *HOE* de hond reageert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
Wat aanvulling van mijn kant: om te beginnen zou ik niet starten met 5 minuten, maar korter.
Niet naar binnen gaan als de hond jankt of wat dan ook, maar op het moment dat-ie stil is. Die seconde bij wijze van spreken meteen gebruiken. Verder inderdaad niet reageren, doen alsof wat je doet volkomen normaal is. De hond geen aandacht geven; noch positief noch negatief.
De opbouw kan je variëren, dat hoeft niet persé met 5 minuten of een kwartier.
In het begin om de hoek van de deur gaan staan, ergens vlakbij waar je naar binnen gaat, maar wel zo dat de hond je niet kan zien. Prima antwoord Jodokus52!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor jullie reactie, ik zou dus ook kunnen proberen om gewoon mijn jas schoenen aan te doen en mijn sleutels te pakken, dan gewoon weg gaan en dat ik dan bij de voordeur blijf staan.. wel buiten natuurlijk zodat de hond me niet kan zien of horen.. en dan op t moment dat t blaffen is gestopt naar binnen gaan en hem geen aandacht geven? en dit iedere dag opnieuw herhalen.. k vind t zo zielig want we hebben ook een kat en die word er helemaal gestoord van dat onze hond zo blaft en tekeer gaat als wij weggaan..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is ook zielig, je kan het een dier niet uitleggen, maar het heeft allemaal te maken met opvoeding, dus als ze jong zijn (geen verwijt hoor) en gelukkig is het te corrigeren. succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja we hebben hem overgenomen van kennissen.. maar daar is hij als pup heel erg getraumatiseerd doordat de buren op het balkon klommen en gingen bonken op t raam en de bel gingen afplakken..daardoor kon hij niet langer bij ze oude baasje blijven en vandaar dat hij nu bij ons is.. maja ook ik moet wel eens een uurtje of 2 uurtjes weg..en dan moet hij wel leren om alleen thuis te blijven.. nouja helemaal alleen is hij niet want de poes is er ook dus er is iig een maatje in huis voor hem.. ik ga het proberen op te bouwen..en dan gewoon met me jas en alles aan bij de voordeur staan zodat hij me niet kan zien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat ontzettend sneu voor het oude baasje en zielig voor de pup en nu als volwassen hond de nare gevolgen nog steeds daarvan!
wat bestaan er toch een vreemde mensen dat ze dat soort dingen sowieso doen... waarom ? was dit de buurman/vrouw pesten?
ik hoop dat je gauw resultaat zal zien van de oefening, voor beide partijen op vier en op twee poten... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zeker heel erg sneu, het oude baasje vond het ook echt heel moeilijk om de hond weg te moeten geven, maar ze vertelde ook dit ging gewoon niet meer langer.. en de hond was meer bij familie dan bij haar zelf door die buren en een ander huis kon ze ook niet 1 2 3 vinden vandaar dit besluit en kwam de lieve hond bij ons!Bedankt voor de hulp en ik ga zeker me best doen om heel snel resultaat te zien!ik hoop gewoon dat de poes ook een beetje rust geeft aan de hond als we weg zijn..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begint het onrustige gedrag al als je je jas aantrekt en je sleutels pakt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat fijn trouwens dat hond en poes samen kunnen! is boffen, anders had je nog een probleem gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ maria16Zodra ik me jas aantrek dan kijkt me hond me al aan zovan onee.. wat ga je doen.. en zodra ik dan naar de voordeur loop en de deur uitga en nog niet eens dicht heb gedaan dan begint hij al te blaffen.. @jodokus52 jaa zeker mazzel, het duurde wel even maar nu gaat het prima samen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hij al onrustig wordt als je je jas aan doet dan kun je het beste gewoon een aantal keer per dag je jas aantrekken en in huis in en af en toe uit het zicht van de hond wat dingen in huis doen,al is het maar even naar de keuken lopen om iets neer te zetten en dan weer terug naar de kamer,na verloop van tijd pak je je sleutels en doe hetzelfde ritueel.
Dit om hem te laten wennen aan het idee dat een jas aandoen en sleutels pakken de normaalste zaak van de wereld is.
Is hij eraan gewend,dan kun je de deur open doen en hierna gelijk weer dicht,ook dit herhalen,hierna de deur open doen en één stap buiten de deur zetten,maar de deur open houden en direct weer terug.
Dit zou je in principe een aantal keer per dag moeten oefenen door op een gegeven moment steeds wat langer te wachten voordat je naar binnen gaat.Dit gaat echt om secondenwerk naar minutenwerk.
In al deze tijd de hond absoluut geen aandacht geven,zelfs niet aankijken. Je zou ook kunnen overwegen om je hond in een bench te doen zodat hij niet de hele boel onder poept en plast en in de bench wat lekkers te kluiven geven tijdens het ritueel dat hierboven beschreven staat.
Verlating 's Angst . Oei . Dit mijn hond was zeg 2 jaar (uit een asiel) een Doberman labrador kruising . Die Was vreselijk bank , deuren alles !!! Maar oke !een weggaan ritueel ! Dus ik pakte de boodschap tassen , gaf de hond een taaie kluif , stap de deur uit , en kom direct terug , aai de hond , en dat steeds verlengen . Ja na een paar weken en 100 kluifjes verder is het bijna weg , maar hou het ritueel vast , boodschappen tas , iets lekkers bij het weg gaan en bij het thuis komen . Ja en dan steeds een snoepje bij binnen komst als het goed is afgelopen . Honden hebben niet zo besef van tijd , is een korte tijd goed afgelopen , dan kan je dat stap voor stap verlengen . En onthoud met straffen kom je niet zo ver maar met belonen kan je ze zelfs door een hoepel laten springen met vuur als je het maar langzaam opbouwt . Net als met mensen . :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie dat er in middels al een soort gelijk Antw is . Ps mijn hond is inmiddels 15 jaar en doet het nog prima als ik het huis uit ga .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reactie! Ik ga dit echt proberen te trainen en hoop dat t werkt, het is niet langer dan 3 uurtjes dat k weg ben af en toe.. en meestal ben ik altijd thuis.. maar heb een kindje en die moet soms wel eens naar t consultatie bureau en dan ben ik nog niet eens een uur weg en dat is al een drama.. en we hebben een kat .. die vind dat geblaf en de herrie die de hond maakt als wij weggaan ook echt niet prettig..
Je moet zoeken naar wat voor jouw hond werkt. Het opbouwen als in antw 1 moet zowizo.

Mijn hond kan echter niet tegen duidelijke afscgeidsrituelen.
Nog een knuffel, iets lekkers geven, zeggen dat ik weg ga, zo terug kom, etc.
Pas toen ik zomaar de deur uit liep zonder gedag te zeggen ging het goed. Voor mij voelde dit heel raar, maar voor de hond werkt het.
Nu zeg ik, als ik mijn jas aan doe al tegen de hond 'blijf' zodat ze geen aanstalten maakt om mee te gaan.

Uitgebreidt en lief gedag zeggen is goed voor ons, maar niet altijd voor je hond. Het is even zoeken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dat is een goeie @martine, uitgebreid gedag zeggen is menselijk en niet zozeer voor dieren. ik heb dat ook gehad, ging uitgebreid gedag zeggen en nee dus, gewoon weggaan en als je terug komt weer gedag zeggen of lig je lekker o.i.d. en klaar. dat werkte hier.
Ivana
11 jaar geleden
Dat komt omdat honden elkaar niet gedag zeggen bij vertrek, maar elkaar begroeten bij hereniging. De meeste mensen weten dat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Nou ja, mensen weten dat wel, maar het voelt voor ons een veetje raar om zo weg te lopen. Ik moest er ook aan wennen. En nog voelt het soms bruut. Maar het werkt...
Het is van belang dat de hond, voordat je vertrekt, minstens een kwartier rustig en ontspannen op zijn plaats ligt. Dat jijzelf gedurende die tijd geen interactie met de hond hebt. Dat je daarna vertrekt zonder ook maar iets tegen de hond te zeggen en hem ook niet aan te kijken. Je gaat dan weg terwijl je zelf een positieve houding aanneemt. Als jij zou denken: lukt dit wel? dan gaat het mis. Ga ervan uit dat de hond het kan.
Kom na korte tijd terug, doe je jas uit en zet je tas neer. Gewone rustige handelingen. Praat niet tegen de hond. Mocht hij opgewonden zijn, dan loop je hem gewoon voorbij en gaat iets doen, voor mijn part aardappelen schillen. Als hij van verbazing rustig is geworden, roep je hem zachtjes bij je. Zachtjes, want iedere opwinding geeft hem het idee, dat er iets heel bijzonders aan de hand was. Dat moet je vermijden. Klop hem zachtjes op de borst en zegt: braaf beest. Meer niet.
Het valt echt goed te leren, ook voor een oudere hond. Maar het ligt voor het grootste deel aan de houding van de baas.

Nog even dit: doe de huiskamerdeur dicht, geef hem geen te grote ruimte. Angstige honden denken dat ze het hele gebied moeten bewaken en dat maakt ze onrustig. Een huiskamer is groot genoeg, niet ook de gang en de keuken, dat is teveel. Zet eventueel zacht de radio aan, bij sommige honden werkt dat kalmerend. Als de hond bedreiging van buitenaf kan ervaren, zou je de gordijnen kunnen sluiten, maar dat is een optie.

Succes.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
een vriendin van me had een hond die zodra hij alleen was aan de voordeur begon te knagen met verschrikkelijke gevolgen.
in het begin zijn we begonnen om het alleen zijn af te leiden door een radio aan te laten bij het weggaan.en zeggen we gaan even boodschappen doen.
bij thuiskomst begroeten en zeggen dat ie braaf is geweest.
na een tijdje konden we zonder radio weggaan en zeggen even boodschappen doen en bij thuiskomst begroeten en geen gevreet meer aan de deur
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou het kunnen leren door hem alleen te laten en klassieke muziek op te zetten als je dan weg bent. Werkt meestal wel daar worden honden erg kalm van.