Zijn na 2008 nog regels betreft houden van pitbulls?

Ik weet van de RAD wet, die tot 2008 in Nederland gold.. (van 1993 tot 2008 gold in Nederland de Regeling Agressieve Dieren (RAD, bijgenaamd de pitbullwet)
Zijn er nu nog steeds regels die het houden van Pitbulls beperken/verbieden in bepaalde gevallen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Daar vijftien jaar na de invoering van de RAD werd geconstateerd dat het aantal bijtincidenten niet was verminderd en het vaak niet 100% duidelijk is om wat voor een type hond het gaat, is deze regeling in juni 2008 afgeschaft.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pitbull_(hond)

Het ras was in 1993 tot begin Juni 2008 verboden. Nu het weer legaal is om een pitbull en pitbullachtigen te houden, is het verstrekken van informatie rondom het houden en verzorgen van pitbulls uiterst belangrijk.
Deze club is dus ook opgezet om mensen die een hond gaan aanschaffen.

http://de-pitbull-terrier.clubs.nl/

(Het taalgebruik op deze site zegt hopelijk niets in het algemeen over pitbull liefhebbers!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou kan ik niet begrijpen waarom je uiteindelijk uit alle hondenrassen toch voor een 'pitbull' kan gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het RAD bestaat nog steeds, het is de regel waarom burgemeesters kunnen bepalen welke dieren in beslag genomen mogen worden en welke niet.
In principe geld nog steeds dezelfde regels als voor het opheffen van het RAD met dit verschil dat er in het RAD geen dieren meer bij soort / ras genoemd worden.

Op het moment dat een dier betrokken is bij een bijtincident wordt deze direct aangemeld als een RAD dier en wordt het in beslag genomen en dient een deskundige te bekijken of dit het geval is. Constateert de deskundige een agressief gedrag bij het dier moet de burgemeester het dier na de juridische procedure laten afmaken.

Een bijtincident wil niet zeggen dat de hand daadwerkelijk heeft gebeten maar een uitval met ontblote tanden om te gaan bijten is voldoende, dus ja de pitbul valt net als andere dieren onder het RAD maar is niet meer verboden te houden en mag gewoon de straat op als hij niet agressief is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds 1 januari 2009 mag een hond niet meer op uiterlijk beoordeeld worden omdat elk ras aggressieve en niet agressieven kent. Elke hond is dus legaal, wel moet elke hond buiten aangelijnd zijn en hoort de eigenaar zelf te zorgen voor het voorkomen van bijtincidenten door zijn hond die agressief kan zijn een muilkorf om te doen.

http://www.raadvanbeheer.nl/fokkerij-gezondheid-gedrag-en-welzijn/rad-regeling-agressieve-dieren/