Mijn hond gaat in de vensterbank tekeer als er een hond voorbij komt. Hoe kan ik dit afleren?

Mijn hond van 2 springt heel vaak vanaf de bank op de vensterbank. Zodra er een hond voorbij komt gaat ze als een razende tekeer en blaft de hele buurt bij elkaar.
Het is geen oplossing door mijn bank weg te halen bij de vensterbank, want daar is geen ruimte voor. Hoe kan ik haar dat blaffen afleren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (6)

Wij gebruiken de plantenspuit;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed zo (niet dus) en als de plantenspuit niet binnen handbereik staat, werkt het dan nog steeds?
en los je hiermee de oorzaak ook op?
Jouw hond denkt dat hij de roedelleider is en door te blaffen geeft hij aan dat hij in jullie huis de baas is.

Neem de leiding over en corrigeer hem kort maar krachtig (blijven herhalen) tot hij ermee stopt. Jij bent de roedelleider en jij bepaalt wat er gebeurt. Hij moet volgen.

Je kunt hem met je vingers een korte maar voelbare tik in zijn flank geven en er eventueel geluid bij maken (foei, nee o.i.d) Nooit zijn naam gebruiken bij het corrigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak heeft een hond dan teveel energie: kan-ie vaak en veel rennen? Speel je veel met hem?
Als een hond zijn energie niet kwijt kan, dan kan hij gefrustreerd gedrag gaan vertonen (het vensterbankgedoe bij jou). Die energie moet-ie nou eenmaal kwijt, hoe dan ook.
Dus om te beginnen, als hij niet voldoende kan bewegen: ga dat met hem doen.
Meestal speelt er meer en is er een verstoring van de leidersrol. Ziet je hond jou als leider, dan zal hij achter jou lopen bijvoorbeeld, dan gaat-ie automatisch opzij als jij eraan komt etcetc.

Misschien is het een idee om te kijken naar de Dogwhisperer op National Geografic, in ieder geval iedere vrijdagavond. Cesar Milan bespreekt daar grote gedragsproblemen van honden en pakt meteen de baasjes aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook elke avond om 19.00 uur op NGC.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor je aanvulling!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gezegd, maar dat een hond opzij gaat heeft weinig te maken met de "leider" te zijn, maar puur en alleen met respect. Als je mijn hond kent, weet je dat je respect niet kan afdwingen. Probeerde laatst nog iemand te doen(Door de CM methode), Jhento(Mijn hond dus) ontweek hem de hele tijd en luisterde hélemaal niet naar hem! Geweldig om te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou het niet kunnen dat die persoon niet genoeg overwicht heeft tegenover jouw hond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cyella: Dan zeg je dus eigenlijk hetzelfde: mijn hond respecteert mij (als leider) en gaat dus opzij.
Jouw hond respecteerde die "iemand" dus duidelijk niet. Overigens kan ik weldegelijk respect afdwingen bij een hond.... maar niet door hem bijvoorbeeld af te snauwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, hij gebruikte de CM methode beter dan dat ik hem iemand anders ooit heb zien doen. Ik heb nog een discussie gehad met hem over CM en hij wist precies wat het inhield etc.
Het zal vast bij honden werken, maar niet bij mijn hond. Mijn hond is erg gevoelig, corrigeren is éxtreem slecht voor de band, en is erg gemotiveerd voor voedsel, dus waarom zou ik? Ik heb zeker een half jaar moeten zoeken totdat ik iets tegenkwam waar hij iets voor wilde doen. Gisteren begonnen met de eerste training Agility, en hij springt al na 1 sessie 65 cm hoog! Dat is wedstrijdhoogte! Hij gebruikte trouwens ook intimidatie zoals CM doet, recht voor de hond staan en iets over hem heen buigen, strak aankijken. Hij zei toen "Zit!", Jhento ging zitten maar heeft hem het hele weekend vermeden en luisterde niet meer naar hem. Hij is heel conflict vermijdend ingesteld, ook als 2 honden ruzie hebben komt hij er tussen. Zo'n situatie kan hij al helemaal dus niet hebben ;-)
Hij is immers betrokken in het mogelijke conflict. Jullie zullen het vast niet verwacht hebben, maar Jhento is onze eerste hond. Echter had hij vele gedragsproblemen toen we hem een jaar geleden kregen. Hij was dan ook verwaarloosd geworden in mijn ogen. Die hebben we er al snel uitgekregen met belonen, wennen, uitdaging, rust en ondersteuning. Daarna, toen hij gewend was, paste ik de roedelregels toe. Niet op de bank, niet vóór mij de deur uit, niet voor mij eten, niet voor mij lopen, voor míj opstaan als ik erdoor kom, corrigeren. In no-time hadden we een ongelukkige hond. Toen ging ik me wat meer verdiepen, en kwam erachter dat de roedelregels enorm achterhaald zijn. Nu rolt hij dagelijks weet ik niet hoevaak in het gras omdat hij gelukkig is! Hoe mooi is dat?
Als het bij jullie honden werkt? Prima. Bij mijn hond werkte het ook, maar hij werd duidelijk ongelukkig. Mijn methode werkt net zo goed, want hierin is de hond afhankelijk van de mens(Van dat oogpunt gaan we uit) en dus is er geen dominantie mogelijk(http://www.hondenpage.com/honden-encyclopedie/wid_359-Wat-is-er-met-dominantie%3F.php)
dan kan je je hond trainen, dat hij alleen dingen doet op uitnodiging. Dát is zeer zeker ook een regel, mijn hond moet zich ook aan regels houden, dat heeft hij nodig: structuur. Maar geen een, maar dan ook geen een hond heeft de roedelregels nodig, het baasje heeft ze nodig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cyella, bedankt voor je lange tekst: je had er zin in op de vroege morgen hahahaha. Vraagje: was jouw hond (extreem) bang toen je hem kreeg? Ik ga de werkwijze van CM niet verdedigen, heb ik totaal geen trek in. Wat ik daarover wel wil zeggen is, dat hij iedere hond anders aanpakt. Er zijn regels natuurlijk, dat heeft een hond ook nodig, maar bijvoorbeeld een extreem angstige hond zal hij niet zo benaderen als jouw kennis deed.
JUIST de baasjes worden aangepakt! Vrijwel alle gedragsproblemen van honden worden veroorzaakt door de eigenaren. Het gaat er ook niet om denk ik, om rigide een methode toe te passen, welke dan ook.
Maar als een hondenbezitter geen flauw idee heeft hoe het samenleven met een hond werkt en er gedragsproblemen zijn, dan ben ik een voorstander van kijken naar deze serie van CM. Daardoor kan het zijn, dat iemand meer begrip gaat krijgen voor het wezen "hond" en wat eraan te doen. En dat laatste dan wel met het wat mij betreft dringende advies een deskundige in de arm te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, hahahaha! Ik was vroeg opgestaan, te vroeg duidelijk! Nee, hij komt van een fatsoenlijke fokker, die hem perfect gesocialiseerd heeft, dat merk ik nu ook zeer zeker. Maar hij was wel zeer onzeker en zelfs in het begin lichtelijk in paniek. Bang zou ik hem zeer zeker niet noemen. Door die frustraties van zijn vorige eigenaar+alle (nieuwe) omstandigheden zorgde ervoor dat hij dit gedrag omleidde naar honden. We hebben hem daardoor NIET gestraft voor zijn gedrag tegenover honden(Wat CM wel zou doen) maar hem beloont als hij het wél goed deed, en de achterliggende reden weggehaald. Simpelweg door hem zekerheid, structuur, aandacht en liefde te geven! Door hem goed te begeleiden was hij al snel over het ergste heen. Toen heeft het nog een half jaar zoiets geduurd voordat álle gedragsproblemen weg waren. Zonder training was het uitvallen naar honden een gewoonte geworden. "Wonderbaarlijk genoeg" verdween het uitvallen COMPLEET na dat half jaar. Als ik het uitvallen had gestraft, was hij:
-Of nog gefrustreerder(Geen uitlaatklep)
-Of hij leidde het gefrustreerde gedrag om, en vertoonde ergens anders gedragsproblemen. Zoals je ziet zou de CM helemaal niet werken in dit geval! Dat ik tegen hem ben komt waarschijnlijk door mijn ervaringen met mijn hond, mijn kennis over hondengedrag en natuurlijk dat ik mijn voorkeur geef aan belonen. Natuurlijk pakt hij iedere hond anders aan, maar hij schijnt niet de snappen dat zijn "dominante" honden gewoon onzeker zijn! Hij zou mijn hond ook als dominant bestempelen omdat hij uitviel! Maar hij was gewoon onzeker!
Alleen de honden die angstig zijn én vluchten, die pakt hij anders aan. Maar onzekere honden bestempelt hij als dominant, dat kan toch niets goed ten gevolge hebben? Ik vind het wel goed dat er zo'n programma op TV is, want het zet baasjes wel aan het denken. Maar meestal gaan die baasjes juist zélf (Sorry) klooien, want als ze iets aan die gedragsproblemen wilde doen, dan hadden ze allang een Gedragstherapeut ingeschakelt. Dus dan gaan ze zelf de methodes van CM gebruiken ZONDER deskundig advies/begeleiding! Snap je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paniek en onzekerheid komen voort uit angst ;-)
Ik ben het dus niet met je eens, dat CM straft: hij corrigeert. Dat is heel iets anders. En weldegelijk weet hij, dat dominant honden vaak, niet altijd, onzeker zijn. Dat komt zeer vaak terug in de uitzendingen. Sjoet: zit ik hem TOCH te verdedigen hahahahaha. Komt, omdat ik dit niet met je eens ben. Ik kijk vrijwel iedere vrijdag met grote interesse, dus ik kan dit ook stellen. Verder: de uitwerking van jouw handelen op jouw hond betekent niet, dat dit geldt voor alle honden. Jij hebt de kennis die nodig is (daar ga ik even vanuit ;-)) en een hond, die daar goed op reageert, omdat je die kennis aanpast aan hem.
Hier op GV lees ik geregeld, dat mensen totaal niet weten waar ze mee bezig zijn op dierengebied of zijn geweest, met als gevolg: probleemgedrag. Het gevaar is inderdaad, dat mensen zelf maar wat gaan doen. Maar die verantwoording ligt bij hun, niet bij de antwoorders op GV. Trouwens: ze hèbben zelf al het 1 en ander gedaan, voordat het verkeerd ging ;-)
Men stelt een vraag, en men krijgt een antwoord. Daar gaat het hier bij GV om. Wat men daarmee doet, is aan men.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, onzekerheid is iets anders als angst! Even voor het verschil te illustreren:
Ik ben onzeker in liften:
Ik word nerveus, doe mijn handen bij elkaar en neem een gesloten houding aan.
Ik ben bang in liften:
Ik kan wel gillen, loopt panisch heen en weer en blijf bij de uitgang. Stomme vergelijking, maar onzekerheid is véél zwakker als angst! Paniek was simpelweg omdat hij:
1. Nooit met honden om was gegaan
2. Een vreemde omgeving
3. Een vreemde familie Normaal gezien, bij zijn vorige baasje(s), zou hij een hond zijn tegengekomen in een bekende omgeving, bij een bekende familie. Daar zou hij dan een deel zekerheid vandaan halen, waardoor hij niet panisch werd. De eerste paar dagen sleepte hij me van hot naar her, maar na de eerste week was hij al gewend aan de omgeving doordat we vaak kleine wandelingetjes maakte. Toen hij niet meer panisch was moesten we aan de onzekerheid werken:
Een groot deel training, maar ook zeer zeker gewenning. Nou, je noemt zelf hét bewijs dat honden geen échte dominantie kennen:
"En weldegelijk weet hij, dat dominant honden vaak, niet altijd, onzeker zijn."
Dominante honden zouden het liefste bovenaan de sociale ladder staan, en dus de "roedel" leiden. Toch? Hoe kan een onzekere hond de roedel leiden? Niet. Dus wat klopt er van Dominantie? Vrij weinig.
Onzeker en dominant zijn vrijwel tegenovergestelden! Hoe kan een onzekere hond dan dominant zijn? Net omdat wíj dat vertalen als dominant gedrag betekend niet dát ze dominant zijn.
Voorbeelden:
-Baasje zit op de bank, hij/zij staat op. Meteen daarna springt de hond op precies dezelfde plaats en gaat daar liggen. DOMINANTIE! Nee, de hond zoekt gewoon comfort, daar al eens aan gedacht? Wat is nou lekkerder als op een zachte bank liggen die zelfs nog voorverwarmd is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Honden zitten leuk te spelen, opeens gaat het teefje op het reutje rijden. DOMINANTIE! Nee, de teef is overprikkeld door het spelen. Dat doet mijn reu ook terwijl hij (chemisch) gecastreerd is, en alles behalve dominant is. Hij is slechts lichtelijk onzeker. Door lichte onzekerheid treed overprikkeling sneller in, overprikkeling resulteert heel vaak bij honden in rijden! Zo kan ik nog voorbeelden noemen. Je kan er een universele benaming aan toekennen(Dominantie) óf de reden achter het gedrag uitvogelen, en dat benoemen. Ik kijk ook, wanneer ik TV kijk altijd naar CM! Je moet me hierin geloven: ik probeer altijd naar het positieve erin te zien. Ik zie inderdaad dat hij van radicale middelen(Prikbanden, elektrische banden) naar veel straffen(Weinig fysiek nog) en enigszins belonen is gegaan. Maar weet je? Hoe weet een hond dat aaien een beloning is, als hij met DIEZELFDE handen een paar seconden van te voren nog een correctie heeft gehad? Dat weten veel mensen niet, maar een hond zal dit NOOIT als beloning herkennen. Maar CM probeert het ten minste ;-) Ja, dat klopt. Maar dat geldt ook voor de CM methode. En volgens hem werkt dat wél bij iedere hond. Daar heb ik ook zo mijn vraagtekens bij. Want míjn methode werkt tot nu toe bij elke hond waarbij ik het heb geprobeerd. Betekend natuurlijk niet dat het bij elke hond werkt, maar nogmaals: dat geldt ook voor CM. Over dat straffen heb je gelijk! Ikzelf vindt straffen en corrigeren hetzelfde betekenen, en gebruik het dan ook als synoniem. Natuurlijk is het het niet. Dat klopt, maar dan kan je mensen toch beter een veilige methode aanbieden, zoals een positieve methode, daar kan je weinig mee fout doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- In de psychologie is onzekerheid weldegelijk een uitvloeisel van angst! Het is een vorm van, een uiting van angst. Evenals paniek een vorm is, en dan wel een hele heftige.
- De leiderhond in een roedel is dominant, eens? Die is zelfverzekerd, assertief, ervaren en die leidt de groep. Gedragsgestoorde honden noemt men vaak dominant: dat zijn zeer vaak zeer onzekere honden zijn, die zichzelf overschreeuwen, omdat ze geen goede leiding krijgen. Mee eens? Die zij dus in wézen, in hun Zijn, niet dominant (geen leider), maar zwaar gefrustreerd. Zij zijn dus bijvoorbeeld onzeker, maar vertonen dominant gedrag, omdat tenslotte IEMAND de leiding moet hebben als de eigenaar dat niet doet. Dat is ook de gedachtengang van CM.
Uh....volgens mij zijn we het wel eens met mekaar eigenlijk.... Wacht even: wat versta jij onder dominant??? Want dát zou wel eens de crux kunnen zijn in deze discussie. Ik vind, all over (niet alles) de ideeën van CM positief. Veilig ook, mits je gaat werken met een deskundige, omdat de hond dus probleemgedrag vertoont en jij, als mens, daar de oorzaak van bent (meetal dus). Het gaat dus ook (en in mijn ogen vooral) om verandering van aanpak van de mens. Om mensen hier op GV een positieve methode aan te reiken kost heel veel tijd en schrijven. Het aanraden van kijken naar de tv vind ik veel handiger en is veel uitgebreider dan ik ooit in schrijven kan aanbieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dominantie betekend letterlijk: overheersen. In de natuur komt dominantie álleen voor als de situatie hieraan voldoet:
-Minimaal 2 organismen
-De organismen moeten van hetzelfde geslacht(Dus geslacht als in de indelingsleer van de biologie) zijn.
-De organismen moeten een relatie met elkaar hebben, als in: ze moeten elkaar al een langere tijd kennen. In een eerste ontmoeting kán geen dominantie voorkomen. Wel territoriaal gedrag. Oké, dus we gaan het even checken bij verschillende situaties:
-Een "roedel" mensen met één hond.
::Er is sprake van minimaal 2 organismen.
::De hond en de mens zijn NIET van hetzelfde geslacht.
::De organismen hebben een relatie.
Zoals je ziet is er hier dus geen sprake van dominantie. Simpelweg omdat hierbij de omschrijving dominantie niet van toepassing is.
-Een "roedel" mensen met twee honden.
::Er is sprake van minimaal 2 organismen.
::De hond en de mens zijn NIET van hetzelfde geslacht, echter de twee honden wel.
::De organismen hebben een relatie.
Zoals je hier ziet is er GEEN dominantie tussen de mensen en de honden, maar wel tussen de honden zelf!
-Een ontmoeting tussen 2 vreemde honden.
::Er is sprake van minimaal 2 organismen.
::De honden zijn van hetzelfde geslacht.
::De organismen hebben GEEN relatie.
Hier is geen dominantie mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg niet dat dominantie niet bestaat, hij bestaat wel degelijk. Maar dominantie bestaat niet in de manier waarop jullie bedoelen. Dominantie is in feite alleen mogelijk tussen 2 honden die een relatie met elkaar hebben opgebouwd! Al het andere gedrag wat je ziet, heeft NIKS met dominantie te maken. Nee, honden die onzeker zijn nemen de leiding niet over. Omdat ze niet dominant kunnen zijn over de mens. Bovenstaand(Relatie, aantallen en geslacht) is een biologisch feit. De hond gaat niet leiden, maar ómdat hij/zij geen STRUCTUUR krijgt, zal deze hond doen wat hij/zij na zijn karakter in een situatie zou doen. Door gebrek aan leiding gaan honden zelf dingen uitzoeken, wat men vaak herkend als "niet luisteren" of "dominantie". De hond is echter geen leider, maar als een hond niet gewezen krijgt wat hij moet doen, beslist hij zelf wat hij moet doen. Nou, erg veilig is het niet. Ik nodig CM met genoegen uit bij mijn hond, om hem op zijn rug te leggen! Ik denk niet dat CM dan überhaupt levend uit mijn huis komt ;-) Voor positieve methodes heb je geen deskundige nodig, en het is erg makkelijk om uit te leggen! Voor CM's methode heb je echter wél een deskundige nodig!
Ik kan héél erg makkelijk uitleggen hoe je je hond gedragsproblemen moet afleren! Maar in een programma ligt het er ook meer aan hoe je het interpreteert, en die marge kan het einde betekenen tussen de o zo belangrijke band tussen jouw en je hond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee. Ik ben het hier en daar met je eens en hier en daar ook duidelijk niet: zie mijn vorige teksten. ;-)
Bedankt voor het willen vertellen van je ideeën!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij ook bedankt! Ik kan van iedereen wat leren! Maar vrijwel alles wat ik zeg, zijn feiten. Dat ontbreekt er dus in mijn ogen bij de roedeltheorie! Dat stoort me dus enorm!
Eerst maar eens wat Agility toestellen kopen, en daarna ga ik het boek kopen van Cesar Millan! Je kan van íedereen leren, als je wilt luisteren. Ik wil zeker luisteren, maar je moet me wel zeggen wáárom je dat vindt/denkt en feiten om dat te ondersteunen. Anders vind ik het persoonlijk niet de moeite waard! Ook ik ben het hier en daar met je eens, maar ik ben het oneens over het Dominantie en roedel gedeelte ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag!!! :-))))
Ik ben er nooit op uit om mijn gelijk te hebben dan wel te krijgen. Mijn ideeën heb ik besproken, mèt daarbij de "waaroms" en de "feiten". Mijn instelling in alles is: zekerheden bestaan niet, evenmin als vaststaande "feiten". Alles is altijd in beweging.
Daarom vind ik feiten interessant, maar accepteer ze niet als waarheid of als waar. Omdat ook waarheid aan verandering onderhevig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zeker zo, juist omdat de waarheid aan verandering onderhevig is zou je verwachten dat je míjn methode zou gebruiken. Want de roedelmethode/dominantietheorie is al zo'n 20 jaar achterhaald :')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euhm... dominantie tussen 2 honden die al een relatie op hebben gebouwd???? hoe kan het dat dezelfde hond bij de ene persoon aan de riem een andere hond niets doet, en bij een andere persoon op elke hond wil klappen?
dus honden die elkaar niet kennen. je kent het wel, staart omhoog, zelf wel snuffelen maar niet laten besnuffelen, haar omhoog, het hele plaatje zeg maar. ik hou me al een tijdje bezig met honden en hun gedrag, maar hoe kan je zeggen dat je hond ongelukkig is vraag ik me af. hoe laat een hond dat blijken? is ie gelukkig als ie in de vensterbank springt en alles bij elkaar blaft? kinderen zijn ook geen roedeldieren. zijn ze gewent om te doen en laten wat ze willen en ga je grenzen stellen dan kan je ook protest verwachten. zijn ze dan minder gelukkig of hebben ze tijd nodig om zich te schikken in de nieuwe situatie en ga je voor die tijd afhaken omdat je op protest stuit? als je wat wil veranderen bij een hond moet je sturen, voorkomen van en ingrijpen bij ongewenst gedrag, motiveren van goed gedrag zodat je duidelijk maakt welk gedrag je wil zien. of je nu en kat bepaald gedrag af wil leren, een hond, of zelfs bij een kind die ik in het rijtje zet hier, het is 1 pot nat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ;-)
Je snapt het! Er kunnen 2 manieren zijn om dit uit te leggen:
-De hond ziet de lijn als zijn territorium, als er dus een hond komt voelt hij de drang om deze aan te vallen omdat hij zich gesteund voelt door het baasje, en zich dus zekerder voelt bij dat baasje.
-De hond is helemaal niet territoriaal ingesteld, maar is zeer onzeker. Hier komt onzekerheids agressie uit voort. Bij het baasje waar hij/zij zich zekerder bij voelt zal de hond geen uitval gedrag vertonen, maar bij de baas waar hij/zij zich niet zeker bij voelt WEL. De hond die je daar beschrijft is gewoon een stereotype voor een onzekere hond. Haar omhoog(borstelen) betekend spanning, spanning komt voort uit onzekerheid. Wat de hond dan vervolgens doet UIT onzekerheid is zich "agressief" opstellen om de andere hond(Bron van onzekerheid) uit de buurt te houden. Jammer genoeg zijn er baasjes die de hond dan hun zin geven en weglopen van de hond, waardoor dit gedrag voor de hond beloont wordt. In het vervolg zal de hond dit gedrag ook weer gaan vertonen. In zo'n geval zouden veel mensen hun hond gaan corrigeren voor het uitvallen(Terwijl ze hier zelf voor hebben gezorgd). De hond zal:
-Er niks van aan trekken: het baasje corrigeert niet goed.
-Ophouden met uitvallen, maar daarmee is de REDEN achter het gedrag(Onzekerheid) zeker niet weg. Door onzekerheid bouwt frustratie zich op wat zich weer uit in nieuw probleemgedrag óf een ongelukkige hond. Als je nou EERST de reden achter het gedrag weghaalt(De hond leren dat honden enorm leuk zijn!) dan zal het probleemgedrag, de frustraties én de onzekerheid vanzelf verdwijnen. Nee, dan is ie gefrustreerd. Een hond is gelukkig als hij/zij genoeg energie kwijt kan, zowel mentaal als fysiek, heeft gegeten, gedronken en genoeg rust krijgt. Rust zowel in slapen als in zekerheid(Van onzekerheid wordt je ook niet echt rustig in je koppie ;-))
De hond ziet aan de baas hoe hij moet reageren, wat de baas voelt. Ben je zelf kalm? Dan zal de hond óók kalm zijn. Gevolg is dat de hond rustiger is en zich minder zorgen maakt. Voorkomen inderdaad! En belonen bij goed gedrag, maar over het ingrijpen ben ik het niet eens. Veel mensen hebben het corrigeren niet goed onder de hand! Hierdoor raakt de hond verward=frustratie=onrustig=niet 100% gelukkig.
Dáárom raad ik corrigeren af, precies om de reden(En nog wel véél meer) corrigeer ik zelf niet. Ik voorkom probleemsituaties en beloon als hij het goed doet...
Onze hond slaapt als hij thuis is. Waarom? Omdat een hond VERPLICHT 18 uur per dag moet slapen. Dit is typisch gefrustreerd gedrag. Je moet hem goed uitlaten: Laten spelen, rennen etc. etc. Maar denk ook aan denkspelletjes, speuren(Kan je zeer zeker ook thuis doen!) en trucjes aanleren! Na een "sessie"(Wandelen, spelen, leren etc.) stuur je je hond verplicht naar zijn bench/mand toe. Hou dit altijd leuk door hem te belonen als hij erin ligt! Je zal zien dat hij snel gaat slapen. Zo zal hij geen gefrustreerd gedrag meer vertoon omdat activiteit-rust in balans is!

Lees ook even dit:
http://www.hondenpage.com/honden-encyclopedie/wid_359-Wat-is-er-met-dominantie%3F.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cyella, jij geeft altijd heel goede antwoorden . Maar in dit geval ''n toelichting van mij . Het reukvermogen van 'n hond is 'n millioen ! keer beter dan van de mens . Stel je voor ... Als ik buiten 'n andere hond ben tegengekomen , en even gebabbeld heb met de eigenaar , ruikt mijn hond het onmiddellijk als ik thuis kom. Het reukvermogen is zoooo groot , dat hij meteen weet dat jij het brokje gegeven hebt. Maar ik ben blij met jouw dierenantwoorden .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahah! Ja, dat klopt.
Stel, ik gebruik zelf altijd Frolic om te belonen omdat mijn hond er álles voor doet. Ik leg een Frolicje neer in zijn mand(Hij heeft een mand, geen bench).
Wat denk je dat sterker ruikt, die éne Frolic op zijn mand, of het hele pak Frolic? ;-)
Honden moeten ook léren speuren! Zodra hij weet dat er af en toe een Frolicje in te vinden valt, dan zal hij het als een positieve plaats gaan beschouwen, en het dus niet erg vinden om erin te liggen! Bedankt trouwens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb ook geen bench, leg geen koekjes in de mand en als ik plaats zeg gaat mijn hond er ook in liggen slapen. wat is het verschil? hij loopt niet met een 'down' houding richting mand, even ter aanvullende info. mijn hond slaapt overigens ook graag in de kamer waar de zon op het vinyl schijnt, en hoef dan niet in zijn mand. moe is moe en de verplichte slaaptijd van 18 uur is dat een gemiddelde of is dat standaard voor een hond? ligt het aan de beweging (ene keer uren in het bos, andere keer uurtje op het speelveld met andere honden) of moet het afgestemd worden? wat doe je als de conditie van de hond inmiddels zo groot is dat ie niet meer bekaf in de mand ligt? of je ff gaat buurten waarbij de hond mee gaat? moet ik dan rekening houden met een fase in de slaap? en wat doe ik als mijn hond wakker gaat worden maar hij nog niet genoeg heeft geslapen. ik heb wat moeite met die uitspraak en verplichting dat ook mijn hond per dag 18 uur moet slapen. ik zit er niet met een klokje naast 24/7 dus weet nooit of ie slaapt.wakker is als ik slaap, of slaapt/wakker is als ik weg ben? hoe moet ik dat weten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan "Maak" je een plaats. Je bind gewoon een commando aan op een bepaalde plek te liggen. Ik stuur mijn hond wel eens zomaar naar zijn mand, maar dan loopt hij ook niet met een "down" houding naar zijn mand toe hoor ;-) Mijn hond slaapt overal in huis, op zijn matje, op zijn mand, op het terras, in de tuin, op de trampoline en in de keuken. Je maakt het echt veel te moeilijk voor jezelf! Wat dacht je ervan dat als een hond 18 uur moet slapen, hij dus maximaal 6 uur bezig mag zijn. Dus als hij de rest van de tijd slaapt of rust is het toch goed :')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn hond heeft een plaats.
als ik iets neerleg (een zakdoek en zeg hierbij plaats dan is de zakdoek zijn plaats) leg ik de zakdoek ergens anders dan is dat zijn plaats. zonder zakdoek is het gewoon 'af' waar ik wijs en gaat de hond ook af waar ik wijs. dat is dus het probleem niet. ik denk dat je mijn reactie niet helemaal hebt begrepen, ik maak het mezelf juist niet moeilijk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O! Zo! Tsja, dan is er toch geen probleem? Ik neem aan dat de vragensteller wel een bench of een mand heeft, vandaar dat ik niet helemaal snapte wat je bedoelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okay ik zal het op een andere manier proberen. je had het over het aantal uren dat een hond MOET slapen. waarom MOET een hond zoveel uur slapen, en wat als ie niet aan die uren komt of hier zelfs overheen gaat? kan een hond naast genoeg slaap niet op geen enkele andere wijze spanning opbouwen zodat het in dit geval niet tot een ontploffing komt bij een raam? dus is genoeg slaap garantie dat een hond niet op andere vlakken gefrustreerd raakt? maar er zijn ook dingen die ik snap (hey he!) :)) ik snap dat een hond uitdaging moet hebben, zowel lichamelijk als geestelijk want dit houdt ze fris dus. dat een hond niet kan blaffen als ie slaapt dat volg ik ook nog :) en ik snap dat een hond een plek moet hebben waar ie niet gestoord wordt. en ik snap dat een mand of bench moet zien als een pos plaats waar ie tot rust kan komen. maar dan nog...... heeft slapen en mentale/fysieke uitdaging echt zoveel te maken met het aanslaan en uit zijn pan gaan in de vensterbank? voorkom je met genoeg slaap echt dit probleem? trek je hiermee het gedrag wat een hond in het algemeen recht? of is het een onderdeeltje van een groter geheel wat met elkaar samenhangt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst over je bewering dat het níet werkt met koekjes. Hoe kan het dan dat ik makkelijk mijn hond kan afleiden met koekjes waardoor hij nu 100% zijn aandacht op mij richt zonder dat hij bijna nooit een koekje krijgt? De kunst is om het goed af te bouwen ;-)
Dan moet je uiteindelijk af en toe een koekje geven waardoor hij het niet verwacht. Dat het dus niet lukt met koekjes is onzin! Een hond moet zoveel aantal uren slapen omdat hij/zij anders overprikkeld en dus gefrustreerd raakt. Blaffen bij het raam is gefrustreerd en ZEKER rusteloos gedrag. In zo'n geval moet je je hond verplichten te rusten. Dit doe je door zijn bench/mand aantrekkelijker te maken. Eerst vraag je van hem om het koekje op te eten wat in zijn bench/mand ligt, dan wil je dat hij in zijn bench/mand gaat, dan wil je dat hij gaat liggen, dan wil je dat hij erin blijft. Hij zal de bench/mand dan écht als zijn plekkie gaan beschouwen! Wanneer hij/zij blaft kan je hem naar zijn bench/mand sturen. Dit vat hij echter niet op als straf(De bench/mand is namelijk leuk!).
Dan krijgt hij even iets om op te kauwen zodat hij met zijn koppie ergens anders is. Je zal zien dat hij dan binnen de kortste keren ligt te slapen in zijn bench/mand in plaats van te blaffen! Even om terug te komen op dit deel:
"maar dan nog…... heeft slapen en mentale/fysieke uitdaging echt zoveel te maken met het aanslaan en uit zijn pan gaan in de vensterbank? voorkom je met genoeg slaap echt dit probleem? --->trek je hiermee het gedrag wat een hond in het algemeen recht? of is het een onderdeeltje van een groter geheel wat met elkaar samenhangt?<---" Beetje tegenstrijdig om dit te zeggen, want door te straffen trek je HELEMAAL niks recht. Denk je dat hij niet meer gefrustreerd/rusteloos is als hij niet meer mág blaffen. Denk je dat als je een hond corrigeert dat hij niet mag grommen, hij niet boos is en niet meer kan bijten?
NEEN. Je moet de reden erachter weghalen. Rust en activiteit moet in balans zijn, leer je hond zelf rust te pakken. Natuurlijk kunnen er meer redenen zijn, maar blaffen aan de ruit is typisch voor rusteloosheid en dus ook frustraties. Geef je hond dan rust!
Door het te verbieden zonder z'n naam te gebruiken en hem naar 'n andere kamer te sturen met de deur dicht. Of in z'n mond sturen .Niet aaien als hij er inligt, en geen hondenkoekje geven . Tussen de maaltijden geen hondenkoekjes geven , want dan slaapt hij niet meer . Want hij blijft alert om te kijken of hij nog iets krijgt.Als je hem tussendoor iets geeft ,dat alleen doen als je eerst z'n naam genoemd hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet hem juist wel wat geven na mijn mening, gewoon al van te voren een snoepje erop leggen! Zo ziet hij dat het niet uit jouw hand komt. Anders krijgt de bench/mand ook zo'n negatieve bijsmaak, terwijl het z'n "eigen" plekje moet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja, en een + ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en dan ligt een hond scherp en antent te zijn in zijn mand? bij het wegsturen naar een andere kamer los je het probleem op?
denk je niet dat een hond al spanning op gaat bouwen als ie in een andere kamer moet? je weet dus niet of er een hond aan gaat komen van tevoren. alles wat je doet na het blaffen in de vensterbank is boter na de vis en haalt niets uit. ingrijpen nog VOOR de hond in de vensterbank kan gaan zitten blaffen dus. een hond die alert blijft bouwt spanning op, en dat is juist beslist niet wat je wil als je wil dat de hond rustig en ontspannen is. niet om een koekje (schooien) en niet om een hond die voorbij komt. ingrijpen dus nog vóór het mis loopt, alleen hier kan je gedrag veranderen, en niet na de hand. juist de timing is waar het om draait wil je gedrag herstellen. snap alleen nog even niet waarom een hond niet zal gaan slapen als je hem tussen de maaltijd een honden koekje geeft, misschien dat je dit uit kan leggen?
ik heb hier in de tijd dat ik me met honden en hun gedrag bezig hou namelijk nog nooit van gehoord!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammer dat ik hier geen reactie op krijg. mag graag de andere kant snappen maar zonder feedback over mijn point of view gaat dat niet.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ik wist niet dat dit over míjn reactie ging.
Wij halen de hond op onze manier ook vóórdat hij iets kan doen weg uit te kamer. We leren hem te rusten. Áls hij dan blaft, dan sturen we hem naar zijn bench/mand toe. Als je zegt dat dat boter na de vis is: zit jij dan de hele dag vol spanning te kijken of je hond eventueel blaft? Denk je dat het afleren van blaffen zijn frustratie weghaalt? Ik snap eerlijk gezegd niet waar je het steeds over hebt om "van te voren" in te grijpen, want dat is precies wat we doen... Een hond blijft niet alert als je hem iets anders geeft om op bezig te zijn. Geef hem een lekkere gevulde kong, gedroogde pens, gedroogde long, kippennekken, een lekkere rib! Je hond kan zo zijn frustraties afwenden, na het eten gaan honden slapen. Resultaat: Je hond staat niet voor het raam te blaffen, maar is zijn frustraties kwijt, is niet alert en ligt te slapen in zijn bench/mand...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cyella, het heeft geen zin om te reageren op eucalyp .Ze denkt dat ze alles weet , en kan de antwoorden en reacties niet goed begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahah! Ze praat de hele tijd over haar ervaring, maar als ze zich een béétje had ingelezen wist ze ook dat honden niet in roedels werken. Maar goed, schijnt voor sommige mensen lastig te zijn ;-) Laat haar maar denken, en ons weten!
het kan waak of verdedigingsdrang zijn van de hond.
met het verplaatsen van de bank neem je de oorzaak niet weg.
honden die het hoogst in rang staan hebben deze driften en drang het meest. hun zijn namelijk de honden die alarm moeten slaan en moeten laten blijken dan hun stem en bedoeling doorslaggevend zijn.

nu is het natuurlijk het geval dat een hond niet bovenaan in rang hoort te staan. we hebben immers een deurbel en je hond is niet bedoeld als waakhond.

het probleem ligt dus ergens anders. de hond moet ergens het idee krijgen dat ze opperteef is en het haar taak is. dit zou je dus uit haar hoeft moeten halen door te laten zien dat niet zij, maar jij en alle anderen dit voor je rekening nemen en niet accepteren.

beginnen met zelf eerst eten en dan de hond, de hond pas bij je laten komen als JIJ het zegt en niet wanneer de hond het bepaald. slaapt de hond bij je dan zou je dit ook af moeten schaffen, hond niet voor je laten lopen bij het wandelen, zelf als eerste door de deur en pas daarna de hond. jij bepaald wanneer je gaat spelen met de hond en jij bepaald wanneer je stopt met spelen.
geef je eten mag de hond pas eten als JIJ zegt dat het mag, en niet wanneer je hond zich opdringt en wil gaan eten nog voor de bak op de grond staat.
hierdoor beseft de hond dat de hoogmoed toch wat te hoog gegrepen is en dat JIJ de regie hebt.
in principe moet het zo zijn dat de hond dit soort dingen doet met jou goedkeuring en je regels accepteer
JIJ bent de leider immers.

komt er een hond langs (niet hele dag posten je kan met iemand afspreken) dan voorkom je ten eerste dat de hond op de bank springt als er een andere hond langs komt. de bank is namelijk van jou en deze eis je op.
de hond mag alleen met JOUW toestemming op de bank.

deel 1

deel 2 in reacties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blaft de hond dan loop je direct maar rustig naar hem toe. je hoeft niets te zeggen maar blokker zijn weg. weer claim je ruimte op. de hond hoeft niet in zijn mand, maar mag niet in de buurt van het raam komen. koekjes en dat soort dingen zijn onzin, hiermee leidt je af en los je het probleem niet op, (is er geen koekje dan is het gebeuren buiten weer boeiender, de spanning werk je in de hand, de hond blijft attent, is het niet op een hond buiten dan wel op een koekje en dit is dus juist NIET wat je wil bereiken!!!) bovendien zou je moeten gaan werken met interval want anders blijf je bij elke passerende hond een koekje geven aan een hond die nog steeds op scherp staat (of koekje of aanslaan) je blijft gewoon de weg naar de bank en de ruimte hier omheen blokkeren en opeisen. als de hond eenmaal rustig is (het kwartje valt soms heel erg snel) dus ECHT ontspannen, geen gespitste oren (ik kom niet in de buurt van de bank maar sta wel op scherp) legt ie het koppie neer, oortjes ontspannen, blik afgewend van raam en bank DAN heb je je doel bereikt. een beloning kan dan (het is dan geen afleiding meer, maar een beloning voor goed gedrag, het rustig en ontspannen zijn dus) maar dit kan ook met me stem (niet te uitbunding want voor je het weet bouw je weer spanning op, het joepie gevoel zeg maar waarin de hond klaar is om te dollen) wat je dus doet is voorkomen dat de hond zoveel spanning op kan bouwen en dit bij het raam kan ontploffen als ze een andere hond ziet. claimt ze graag het huis kan je ook voor het huis gaan staan en er andere honden langs laten komen (vast wel een kennis met een hond) ook hier pak je het waak en verdedigingsgedrag aan. hond niet vóór je , maar naast je (niet voorbij je knie zeg maar)
wil ze naar voren, dan corrigeer je. ga voor haar staan, en dring haar terug naar de plek waar ze zat en neem jij je positie weer in.
blaft ze dan geef je kort een rukje aan de riem. ook op deze manier gaat de spanning eraf omdat de positie van de hond in een heel ander daglicht komt te staan. dus, lekker de bank laten staan. de hond moet zich aanpassen en niet de inrichting. succes!!!