Wat voor vis is dit?

Ik kocht een paar vissen voor mij aquarium. Deze vis heb ik niet gekocht, maar zat blijkbaar stiekem in het zakje. Hij is zilvergrijs, ongeveer 4 centimeter groot. Hij heeft iets weg van een zwaardvis. Hij heeft een lange neus. Opvallend is dat hij steeds aan de oppervlakte blijft zwemmen en niet onder water duikt.

Ik hoop dat de omschrijving voldoende is, de foto krijg ik niet veel beter.

Toegevoegd na 13 minuten:
De kop is een soort pijl. Zeer scherp. Hij heeft vinnen en een vissenstaart. Het is zeker geen worm.

Toegevoegd na 19 minuten:
Het beest heeft wat roodachtigs in zijn vin.

Toegevoegd na 40 minuten:
Italklaas noemde een 'Geep'. Daar lijkt hij bijzonder veel op, behalve dat deze slechts 4 cm groot is. Zijn er mini-gepen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kennlijk stelt je camera scherp op de planten. Wellicht kan je proberen eerst scherp te stellen op de rand van de bak (half indrukken) en dan afdrukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik gedaan, maar anders lukte het niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is dus een zoetwateraquarium?!

Het beste antwoord

Ik gok op de familie: Hemiramphidae (half snavelbekken).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Halfsnavelbekken

http://aquavisie.retry.org/Database/Vissen/Hemirhamphodon_pogonognathus.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het lijkt in eerste instantie wel iets van een zeenaald. Althans qua vorm. De kleur van de zeenaalden die ik kan zijn meestal bruin.

Toegevoegd na 1 minuut:
Heeft het zo'n specifieke kop als in de afbeelding?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het wel een vis en geen worm, mischien een Enchytraeus albidus? kan het niet goped zien op het plaatje.
zie
http://www.aquaria.com.ua/corm.images/Enchytraeus%20albidus.jpg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hij heeft wel viskenmerken. Zeker geen worm
Dit lijkt mij de zeeprik...

Dit beestje kan tot heel vervelende situaties leiden als je deze tegen komt tijdens het zwemmen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou je kunnen zien door in zijn bek te kijken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeeprik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kijk wel uit om een zeeprik in de bek te kijken... Het visje komt overigens gewoon in de Nederlandse binnenwateren en rivieren voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zal moeilijk gaan in zijn ZOETwater aquarium
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het de Belonesox belizanus misschien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spekbokking?

Toegevoegd na 28 minuten:
Sorry, ik denk toch idd een Geep.
Ik vond onderstaande op het Net. ( what's in a name...)

Gisteren ( 6mei ) gevist op een van de pieren in de Eemshaven en 1 geep gevangen + nog 2 keer een voorzichtige aanbeet, namen het aas een metertje mee en lieten het weer los. Er waren nog zo'n 5 geepvissers waaronder ook Klaas, hij had ook 1 geep. Nog niet veel dus, maar het begin is er.
Groeten HH

Bijgevoegde foto hoort bij dat stukje.