mijn hond(9) is echt een watje maar ineens is hij naar andere honden heel stoer buiten (blaffen, springen) wat kan ik doen?

hij is chemisch gecastreerd, de lijn los laten hangen helpt wel , maar soms staat ie meteen op spanning (de riem dan) ivm verkeer kan hij niet altijd los, als hij los loopt is hij niet zo stoer. Het is moeilijk om hem af te leiden als hij de ander hond al gezien heeft. iemand goede tips!

Toegevoegd na 1 dag:
* voor de chem castratie was hij de laatste maanden erg stoer naar andere honden, in overleg met de dierenarts dez chemisch castr gehad, dit had wel effect, maar nu niet meer, hij volgt de castraties op zoals staat voorgeschreven (vaste afspraken).
* hij laat niet zijn tanden zien, maar blaft en staat enorm op spanning.
* ik kan hem wel eens afleiden als ik de hond eerder door heb dan hem, maar dan kost het hem wel moeite maar hij doet zijn best, hij moet daarna echt even ontladen, door flink te spelen (wat dan wel weer grappig is)
* wat altijd wel hiepl, ik zeg hielp, was de ander hond begroeten als zijnde die kennen we.. maar daar is vaak de ruimte niet voor.

Toegevoegd na 1 dag:
* ivm met zijn leeftijd voor chemische castratie gekozen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Wat je kunt doen is gewoon doorlopen alsof er niets aan de hand is. Of volgoefeningen (stilstaan, doorlopen, linksaf, rechstaf). Op het moment dat de hond weer het gewenste gedrag vertoont direct belonen door middel van de stem, aai over de bol of een snoepje. Het zal een tijdje duren, maar zogauw als hij in de gaten heeft dat het stoere gedrag hem niets oplevert, maar het gewenste gedrag wel, zal hij dat gedrag vertonen wat hem het meeste oplevert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Vraag bij de dierenarts hoe het komt dat zijn gedrag veranderd is en informeer naar een goede hondentaining in de buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het eens met josephina : naar de dierenarts, en laten checken, hoe het met z'n hormoontjes is.
Ik denk, dat hij meer testosteron produceert, dan de prik 'áankan', en dat hij zich daardoor weer errug macho voelt.

Dat hij niet zo stoer is als hij niet aan de lijn zit, is te verklaren, dat hij samen met jou (de roedelleider) één geheel vormt, één verplaatsbaar territorium, als hij wél aan de lijn is. En conflicten moeten altijd aan de rand van het territorium uitgevochten worden, dus aan een strakke lijn is hij aan de rand van het territorium.....

Je zou nog kunnen proberen, de hond aan een gentle leader te doen : dit is een mondband/snoetband, waardoor je de kop van de hond makkelijker kunt bewegen, en zo het oogcontact met andere honden kunt verbreken. Want bij oogcontact gaan twee honden allebei de uitdaging aan, tenzij één van de honden door weg te kijken het oogcontact verbreekt, en daarmee zijn deemoed toont. Conflict over......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach ook een hond wordt volwassen. Je kunt hem beter aan een lange lijn houden en hem zijn mannelijkheid laten beleven. Bedenk overigens, dat hij van de chemische castratie wel dikker gaat worden. De mijne is zeker 3 kg zwaarder geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Negen jaar vind ik persoonlijk een forse leeftijd om je hond nog te castreren. Medisch gezien heeft het amper voordelen.

Uit je vraag kan ik niet echt herleiden hoe het gedrag van je hond voor de castratie was.

Ik zou, als je toch voor castratie gaat, meteen kiezen voor de permanente castratie. De chemische castratie kunnen nog wel eens medische complicaties geven. Dit kan bijvoorbeeld ook de oorzaak zijn van zijn 'afwijkend' gedrag. Houd hier rekening mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik erg vreemd vind is, dat de hond een aanvallend gedrag vertoont. Gecastreerde reuen zouden eerder nog onderdaniger worden dan ze voordien waren, of dat nou na een chemische castratie of na een operatie is.

Je vermeldt ook niet hoe lang het geleden is dat de chemische castratie heeft plaatsgevonden. Je moet namelijk altijd 3 weken de tijd nemen voordat de gevolgen zichtbaar zijn.

Dan zou het kunnen zijn, dat hij zo onderdanig is geworden, dat hij angstagressie is gaan vertonen en daardoor aanvalt. Dit kan je constateren door naar zijn lichaamshouding te kijken, de stand van zijn oren en de zichtbaarheid van zijn gebit. Op afstand is er hier weinig over te zeggen.

De dierenartsen hebben in het algemeen weinig kennis van het hondengedrag in specifieke gevallen. Je kunt daar beter een trainer voor in de arm nemen, die je het een en ander kan vertellen.

Over het voorkómen: jij bent degene die hem moet afleiden en dus moet je de aanleiding al opmerken voordat de hond dat heeft gezien. Je zou gehoorzaamheids- en aandachtsoefeningen kunnen doen, maar of dat nog bij een hond van 9 jaar aanslaat is de vraag.

Hij hoeft na castratie niet dik te worden, maar dan moet hij 30% minder voeding krijgen dan vóór de castratie en goede wandelingen.
Ivana
14 jaar geleden
Ik heb het idee dat ie zich stoer voelt omdat jij er bent, vaak geef je ook nog een ruk aan de riem zodat hij/ zij denkt mijn baas staat toch achter me.Ik heb dezelfde ervaring, de honden waar ze mee speelt en vriendelijk tegen is als ze los loopt, daar moppert ze tegen als ze aan de riem is