Zou iemand onder de 18 jaar, zelf een grasparkiet mogen kopen?

En dan bedoel ik gewoon in de dieren speciaalzaak en dan zo'n parkietje rond de €10.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Bedoel je zonder toestemming van de ouders of bedoel je of het wettelijk mag?

Kinderen jonger dan achttien jaar mogen beslissingen niet altijd zelfstandig nemen. Volgens de wet mogen zij daarom alleen iets kopen als hun ouders daarvoor toestemming hebben gegeven.

Moeten ouders altijd vooraf toestemming geven om iets te kopen?

Nee, de ouders hoeven deze toestemming niet altijd 'echt' te geven. Bij sommige producten mag de verkoper ervan uitgaan dat de ouders toestemming hebben gegeven. Bijvoorbeeld bij een schoolagenda of een cd. Voor welke producten dit geldt, hangt af van de omstandigheden. Zoals de leeftijd van het kind en de prijs van het product. Ook verandert dit in de loop van de tijd. Iets wat een kind vroeger niet mocht kopen, is nu misschien wel heel gewoon.
Een verkoper wil geen gezeur met de ouders want dan moet hij de parkiet teruggeven dus de verkoper kan en mag weigeren om een minderjarige een parkiet te verkopen. Dat hoeft natuurlijk niet maar het is geen schoolagenda natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tot op heden is dat jammer genoeg mogelijk, echter met de komst van de nieuwe dierenwet wordt daar in de toekomst beperkingen aangesteld.

Een uitspraak van een rechter (en wel de rijdende rechter) heeft er toe geleid dat een levend wezen in principe gelijk staat aan elk ander voorwerp, dat houdt in dat elk normaal kind dat van haar ouders ook een DVD of iets dergelijks zelfstandig mag kopen ook een dier mag kopen uit de gelijke prijsklasse en dat niet de verkoper daar op hoeft toe te zien.