Wat is dit voor een ziekte en wat kan ik er tegen doen?

Ik zag gisteravond dat mijn vis, een shubunkin, twee soort van puistjes had, eentje onder de rugvin en eentje op haar buik. de soort van puistjes zitten onder de schubben komen langzaam naar boven.Ik dacht eerst aan karperpokken, maar die zijn volgens mij bovenhuids en dit is onderhuids.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

ja hoor, toch is dit heel zeker karperpokken, de shubunkin's staan er om bekend.
Bijna altijd heeft het te maken met een slechte waterkwaliteit, mischien ververs je niet voldoende water, of is je filter te klein.
Iedere dag even aanstippen met betadine ( voor mensen) dan zou je er af kunnen komen.
Gooi geen medicijnen in je water!!!
Dan doodt je ook alle bacteriën in je filter, die dan niet meer werkt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar een gezonde bak moet een medicijn kunnen verwerken zonder al te veel moeite.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niels, als k naar de foto's kijk bij de vraag, dan zie ik een steriele en nieuw bak met vrijwel geen planten, zo te zien is deze bak maar enkele weken oud of zelfs minder.
Dus werkt de filter nog niet voldoende en zijn er te weinig planten.
Dan ook nog medicijnen er bij en het gaat helemaal mis.

Andere antwoorden (1)

Ik kan het op de foto niet zo goed zien.

Zijn de plekjes wit? dan is de kans groot dat het om witte stip gaat. Bij de dierspeciaalzaak een flesje "exit"halen. Dit middel werkt extreem goed bij witte stip.
Kost nog geen 5 euro.