Hoe spint een kat?

Als ik mijn kat aai of als hij gewoon lekker ligt begint hij te spinnen. Maar hoe doet hij dat? Het lijkt uit zijn bek te komen. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt gezegd dat er achter de stembanden van een kat "valse" stembanden zitten die doordat er lucht langskomt het spin geluid maken. Anderen zeggen dat het door het middenrif en strottenhoofd komt. Ook weer doordat er lucht langs gaat. Als een kat spint dan voel je soms trillen bij de buik, maar ook hoger hoor en voel dit. Het zou best kunnen dat de kat op 2 plaatsen dit geluid kan maken. Rondom het middenrif als hij super tevreden is en rondom de keel als hij gewoon tevreden is.

Antwoorden (2)

een gedetailleerd fysiologisch onderzoek door onderzoekers aan de medische faculteit van de darthmouth university heeft bevestigd dat het spinnen opgewekt wordt door zeer snelle en regelmatige zenuwimpulsen die rechtstreeks vanuit het centrale zenuwstelsel naar de spieren van het middenrif en de stembanden worden gestuurd.
de spieren worden afwisselend geactiveerd door salvo's van 20 tot 30 impulsen per seconde; eigenlijk zijn het buitengewoon goed gecontroleerde zenuwtrekkingen en de fysiologen die het onderzoek uitvoerden hebben opgemerkt dat geen enkele andere vorm van normale zenuwtrekkingen, die bij dieren onderzocht zijn de hoge frequenties en grote regelmaat van het spinnen halen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig, wist ik niet. Plus!
Hoe katten dit geluid produceren is na heel veel jaren onderzoek nog niet bekend. Er zijn verschillende theorieën over. Een daarvan is, dat het geluid geproduceerd wordt door vibratie van de 'valse' stembanden (deze bevinden zich achter de 'echte' stembanden). Een tweede theorie is dat bij het uitademen samentrekkingen van het strottenhoofd en het middenrif plaatsvinden, die het geluid produceren. Een derde theorie is dat het geluid veroorzaakt wordt door turbulentie van de bloedstroom van de vena cava (de hoofd ader die het bloed naar het hart terug brengt). Men gaat er vanuit dat er op het punt waar de ader zich vernauwt om naar het middenrif te gaan, vibraties in de borstholte ontstaan die zo via de luchtpijp naar boven komen en resonanties geven. Er valt op dit gebied nog een hoop onderzoek te doen. Conclusie: ga er nooit blindelings van uit dat uw kat altijd tevreden is als hij spint! Bron: www.xs4all.nl/~elmaalel/behaviors.html.