Nee, gouvissen zijn koudwatervissen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een goedvis in geen Nederlandse vis, een verwarmingsapparaat dat de watertemperatuur stabiel houdt is eigenlijk aan te raden, een stabiele temperatuur van 18gr. C. is ook voor dit soort vissen aan te raden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn goudvis doet het al 8 jaar zonder verwarmingselement; in een woonkamer is de omgevingstemperatuur en dus de watertemperatuur stabiel genoeg. Scheelt weer stroom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat is het bewijs dat het goed is voor die vis? Zonder verwarmingsapparatuur zal het water nooit warm genoeg worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het water zal nooit warm genoeg worden? Als de omgevingstemperatuur constant 18 graden is, wordt de watertemperatuur op den duur ook 18 graden..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
28 C is ideaal. <8 C kunnen ze niet tegen.
Maar zuurstof gebrek (viskom) is mishandeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In hele strenge winters waar het ijs vrijwel tot aan de bodem van een ondiepe vijver komt, overleven goudvissen vaak prima!
Eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tsss, l#l ik weer uit mijn nek. :)
http://www.amazona-leerdam.nl/Vijver/Verzorging/Gezond+de+winter+door/
Bij goudvissen is dat niet noodzakelijk, die vinden rond de 18 graden prettig. Echter is een vissenkom absoluut niet geschikt voor een goudvis. Dat komt doordat er in de kom te weinig ruimte en zuurstof is. Het is aan te raden , voordat je tot aanschaf van een aquarium overgaat, je eerst wat informatie leest. Dat komt de vissen alleen maar ten goede.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle kamertemperaturen zijn geschikt voor goudvissen, dus alles tussen de 0 en 30 graden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus is een verwarming niet nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder de 8 C kunnen ze niet tegen.
28 C is ideaal voor ze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Buiten in de vijver bij aanhoudende strenge vorst, wordt het water veel kouder dan 8 graden.
Maar we hebben het dan over normale goudvissen, geen sluierstaart, hemelkijkers, buffelrug e.d.
Goudvissen tolereren zowel warme als koude temperaturen maar prefereren 10 tot 21°C. Bevind het aquarium zich in een ruimte op kamertemperatuur is een verwarmingselement dus niet nodig. Maar het mag wel. Waarbij wel opgemerkt dient te worden dat sluierstaarten iets gevoeliger zijn voor te warm of net te koud water en dat 20°C dan wel goed is, bij hen kan dus net wél of net géén verwarmingselement nodig zijn. Merk ook op dat men vaak beweerd dat hoe kouder het water is, hoe langer de vissen leven. Of het waar is? Geen idee, maar baadt het niet dan schaadt het niet.

Hou er rekening mee dat een warmte-element geen garantie is voor een stabiele temperatuur. Overdag zal de temperatuur mogelijk nog stijgen vanwege de aquariumlampen boven het aquarium.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewone goudvissen kunnen temperaturen tot aan het vriespunt wel verdragen en ook naar boven toe, kunnen ze wel 35 graden hebben zolang er voldoende zuurstof in het water zit en niet teveel andere stressoren als vuil, ammonia en parasieten, omdat ze dan moeite krijgen voldoende zuurstof binnen te krijgen en deze stressoren de kieuwen aantasten. Sluierstaarten kunnen echter niet tegen lage watertemperaturen en bij sluierstaarten zou je daarom de temperatuur niet onder de 12 graden moeten laten zakken. In een huis met centrale verwarming zouden alle goudvissen het prima moeten doen.
De goudvis groeit het hardst bij continue voedering, een watertemperatuur van ongeveer 28 graden celsius , optimale waterkwaliteit en hygiëne. Snelgroeiende goudvissen zijn echter vooral belangrijk bij professionele kwekers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ieder dier uit de tropen heeft een verwarmingselement nodig, behalve een goudvis. In de tropen is het klimaat anders dan bij ons in Nederland en omstreken. Wanneer wij een aquariumvis bij ons in huis wilt houden dan moeten we zorgen dat dit klimaat word nagebootst. http://www.visaquarium.nl/weetje/Aquarium-verwarming Wanneer wij dit niet doen bij tropischevissen dan zal de vis zich niet prettig voelen. Zijn kleuren worden faal en zijn vinnen en huid word slecht.

Bij een goudvis is dit anders, die heeft geen verwarmingselement nodig. Wat een goudvis wel nodig heeft is een filtersysteem. Een filtersysteem is nodig om het water schoon te houden en het water van zuurstof te voorzien. Voldoende zuurstof kan je niet met planten bereiken, vandaar dat een filtersysteem nodig is. Dat is ook de reden waarom een goudviskom slecht is. Hier zit onvoldoende zuurstof in die de vis van vers zuurstof verziet.

Zuurstof kan je krijgen doordat het water in beweging is. Hoe meer het water in beweging is hoe meer zuurstof er in het water terecht komt. Vooral aan oppervlakte is de beweging het allerbelangrijkste. Als het oppervlaktewater op een breed oppervlakte beweegt (dat hoeft niet hard te stromen) dan kan het water de zuurstof uit de lucht opnemen. http://www.visaquarium.nl/weetje/Zuurstof-in-aquarium

Goudvissen hebben dus geen verwarmingselement nodig, maar wel een filtersysteem voor zuurstof. Wil je meer weten over goudvissen bekijk dan de link voor extra informatie. http://www.visaquarium.nl/a/vissenkom