Is het normaal dat er een paar snorharen van onze kat uitvallen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig groeien ze weer volkomen natuurlijk aan, anders zouden alle katten zwalkend door het leven gaan.
Bij gebrek aan snorharen zouden ze niet meer hun 'weg' aftastend kunnen vervolgen. Toegevoegd na 2 uur:
Ter aanvulling: Snor- of tastharen kunnen ten eerste als navigatiesysteem dienen, ze nemen veranderingen/trillingen in de lucht waar. Ten opzichte van de prooi zijn ze noodzakelijk om de positie van de nekbeet te bepalen (voor kleine tot en met hele grote kat).
De snorharen rond de neus hebben een bereik dat ongeveer precies zo wijd is als de breedte van een kattenromp. Zo kunnen ze ook bepalen of ze wel of niet door een smalle doorgang kunnen lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net als bij mensen, vallen ook bij de kat haren uit en komen er weer nieuwe. Dit is heel normaal. Snorharen vallen ook beurtelings uit en worden vervangen door nieuwe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goeie vraag! ik zag laatst ook een snorhaar liggen! Ik dacht eerst dat het een stukje ijzerdraad was ofzo..

Antwoorden (2)

Ja hoor, onze honden en katten verliezen ook constant snorharen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jazeker, na verloop van tijd vallen snorharen uit.
ondertussen groeien er weer nieuwe, zodat je kat niet zonder snor komt te zitten.
Rieneke1