Mijn kat wast zich zó vaak op haar buikje en aan het binnenste van haar achterpoot, dat het kaal geworden is. Moet ik naar de dierenarts?

Verder is ze rustig.

14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Altijd naar de dierenarts gaan in zo'n geval. Je wilt namelijk eerst een medische oorzaak kunnen uitsluiten (vlooienallergie, schimmel, schurft, buikpijn, enz.). Komt hier niets substantieels uit dan bestaat de kans dat je kat een overgevoeligheid heeft ontwikkeld voor iets wat in zijn voer zit of is er sprake van een stress gerelateerde situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

ik zou de dierenarts gewoon even bellen voor advies.
mischien hoef je er niet heen,
maar mischien ook wel
14 jaar geleden
Onze kat heeft dit soms ook, ik merk wel nu het wat minder koud is en de kat weer wat meer naar buiten kan hij er minder last van heeft.

De kat lekker bezig houden door knuffelen en spelen helpt bij onze kat.

Ik dacht eerst dat de kat misschien vlooien had, maar een vlooienkuur leek het likken niet te verhelpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeker met haar naar de dierenarts gaan, want dit zou kunnen wijzen op bijv. een parasiet (mijt) of een vlooienallergie.(Zeker als je bij de kam/borstelbeurt wel eens een vlo tegenkomt) Of misschien krijgt ze neit het juiste voer : er zijn allerlei redenen te bedenken waarom een kat zich zo erg wast.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een van mijn katten bleek het stress te zijn, die zich op die manier uitte. Als dat het geval zou zijn bij jouw kat dan zou je kunnen kijken of er iets veranderd is in haar leefomgeving ten opzichte van de tijd voordat ze dit ging doen. Misschien vind je dan de aanleiding. Dan kun je zelf iets er aan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou zeker even naar een dierenarts gaan.
hoewel dit gedrag vaak stress-gerelateerd is, moet je een medisch probleem uitsluiten.
de kat kan parasieten hebben, een schimmel of buikpijn.
Rieneke1
14 jaar geleden
Als ze op die plekken kaal wordt dan is er iets aan de hand. Kan vrij onschuldig zijn maar toch een adviesje waard..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, zoals de meesten al aangeven. Naar de dierenarts. Het kan iets medisch zijn zoals een voedsel- of vlooienallergie. Gedragsmatig kan ook zoals bijvoorbeeld stress. In beide gevallen gaat het niet zomaar over, dus mee naar de dierenarts en indien een medische oorzaak wordt uitgesloten een gedragsdeskundige inschakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al dat likken is niet lekker voor je kat. Soms wassen ze zich zo vaak op dezelfde plek dat de huid zelfs rauw wordt.
Ga maar na bij jezelf: jeuk of irritatie is afschuwelijk!
Naar de dierenarts dus, zoals op de Belgische tegenhanger van GV ook al eens geantwoord is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's niet onverstandig. Goeie kans dat het te maken heeft met jeuk of een kleine verwonding of iets dergelijks.
Je zou eventueel nog kunnen proberen regelmatig wondspray op de kale plek te spuiten; dat werkt genezend en verzachtend en smaakt bovendien zo vies dat ze waarschijnlijk zal stoppen met likken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er wel even mee naar de dierenarts gaan, als ze hier mee doorgaat zou het een "hotspot" kunnen worden. dit is een rode vurige ontstekingsachtige plek.