hoe knip je de snavel van een gras parkiet ?

Mijn grasparkiet zijn snavel begint een beetje lang te worden , nu is mijn vraag moet je dat knippen met zo een nagelschaartje zoals bij de baby's of moet dat een speciaal soort schaartje ? En waar moet ik zeker op letten als ik het knip ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
24.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
TE specialistisch om ZELF te doen, gewoon ff langs de dierenarts gaan.
ronron1212
9 jaar geleden
Bij sommige grasparkieten wordt de snavel te lang, welke dan bij de dierenarts geknipt moet worden.
Castle
9 jaar geleden
Inderdaad naar de dierenarts en indien nodig kan hij het voordoen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik zou niet knippen maar vijlen.
Sowieso ga je beter even langs de dierenarts om het voor te laten doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou hier niet zelf aan beginnen als je deze vraag stelt. Dit is werk voor een dierenarts, je kunt bij hem/haar afkijken en vragen welk soort schaar je moet gebruiken. Zelf kun je je parkiet een slijpsteen geven zodat de vogel het zelf bij kan houden. Geen garantie, maar helpt altijd wat..
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik knip zelf de snavels van mijn parkieten. Te lange snavels geven problemen met eten en ze kunnen zichzelf verwonden in de nek. Met een nagelschaartje gaat dat prima en met een vijltje de scherpe randen vijlen. De bovensnavel moet voldoende lengte hebben om bv mee te kunnen klimmen.

Antwoorden (3)

Als je dat nog nooit gedaan hebt kan je het beter niet zelf doen maar effe langs gaan bij ofwel de dierenarts ofwel een ervaren parkiethouder. En dan zeker niet met het getoonde schaartje.
In het verleden heb ik zelf ook parkieten gehouden en hoewel het niet dikwijls voorviel dat een parkiet zijn bekje te lang werd, heeft het me meerdere bezoeken aan een ervaren parkiethouder gekost om dit goed onder de knie te krijgen als het dan toch eens voorviel.
Als je perse toch zelf wil knippen koop dan een klein kniptangetje dat hier voor te verkrijgen is in elke goede dierenhandel. Verder moet je ook opletten niet te ver te knippen daar je dan al snel in het "levende" gedeelte van de bek riskeert te knippen. Een vogelbek is zoals onze nagels, je hebt het "dode" gedeelte dat je kan afknippen zonder een greintje pijn en dan heb je het "levende" gedeelte dat ten eerste zeer gevoelig is als je daar in knipt en ten tweede enorm bloed. Ook riskeer je je vogeltje uit te hongeren mocht je te ver knippen daar het eten voor die vogel enorm pijnlijk gaat zijn en hij heel waarschijnlijk niet meer zal willen eten.
Dus als je niet weet waar te beginnen, niet doen dus en toch maar effe deskundige hulp inroepen.
Nog een tip om te voorkomen dat de parkieten hun snaveltje te lang wordt: hang zeeschuim in hun kooitje of volière, dan slijpen ze hun bekje zelf wel bij. Werkte bij mij (bijna) altijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij knippen van de snavel kunnen er barsten of scheurtjes ontstaan die dan tot het levende deel van de snavel kunnen reiken, dat kan gaan bloeden en doet pijn. Beter is het om de snavel te laten slijpen door een ervaren persoon. Dan komt de reden van de te lange snavel nog. Heeft je vogel een afwijking aan de snavel waardoor deze niet goed sluit? Dat kan een reden zijn dat deze doorgroeit. Meestal komt het echter door verkeerde voeding waardoor de voedingsstoffen die je vogel binnenkrijgt niet in balans zijn. Eigenlijk zijn alle gemengde zaden voeders niet geschikt, vogels gaan hier selectief door eten en eten zo veel te eenzijdig. De beste voeders zijn pellets zoals Harrisons bird foods of Nutri bird. Verder is het belangrijk dat je vogel diverse houten takken (dus geen stokken) in zijn kooi heeft van verschillende dikte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeker een + Slijpen is beter! Knippen is bij deze vogels een gevaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je Soeske. Helaas wordt er door héél veel hobbyisten en zelfs artsen nog steeds gewoon geknipt!
Bij een vogel in het wild hoeft nooit de snavel geknipt te worden.
Dat het bij jouw vogel wel gebeuren moet wijst er op dat jij dus geen ideale omstandigheden voor de vogel gecreëerd hebt.

Geef de vogel voldoende (wilgen)hout en sepia om op te knagen!
Daarnaast kun je hem ook een stuk baksteen geven, waar hij zijn snavel aan kan schuren.

De vogel kan zichzelf prima verzorgen, maar jij moet hem de mogelijkheden daarvoor bieden!