waarom gaat een kat met zn kaak klapperren en rare geluidjes mekkerren als ie een vogeltje ziet? doen grote katachtigen dit ook?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Herkenbaar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen mekkeren maar kekkeren.

Antwoorden (3)

Dat geluid is meer instinctief dan velen van ons realiseren. Gedragsspecialisten voor katachtigen hebben dat bestudeerd en vonden een gelijkenis bij leveren van een speciale nekbeet bij het doden van een vogel of een kleine knaagdier. Katten kunnen deze beet heel snel toedienen voordat de prooi de kans krijgt om strijd te leveren.

In klapperen/mekkeren/piepen tonen huiskatten hun opwinding bij het zien van een potentiële prooi, maar kan ook komen door hun frustratie in het zien van potentiële prooi die ze niet kunnen bereiken. Dus als de kat in het raam zit en mekkert naar de vogels, dan kan hij/zij gefrustreerd zijn dat hij/zij er niet bij kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mekkeren en klapperen met de tanden
Een kat is geen schaap, toch kunnen ze ook behoorlijk goed ‘mekkeren’. Ze doen dit echter niet huppelend in een wei, maar van achter een raam, naar de vogels die vrolijk voorbij fladderen. Ook dit heeft een logische verklaring. Om een prooi te doden voert een kat ‘de doodsbeet’ uit. Een juiste plaatsing van de tanden in de nek van de prooi schakelt hem binnen enkele seconden uit. Dit gedrag leren ze van jongs af aan van de moederpoes. Een kat die een vogel (of andere prooi) ziet passeren, krijgt zo’n zin om hem te vangen dat ze al mekkerend met hun tanden klapperen. Ze simuleren eigenlijk de doodsbeet en willen met dit gedrag zeggen ‘dag lekker hapje, ik heb wel zin in jou!’
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijne doet het ook bij een reiger of buizerd....
denk niet dat ze die op krijgt. Maar mekkeren is altijd van achter het raam.Als ze buiten is sluipt ze er héél stil naar toe.
Beste Gizmo,

Ik heb een poes en een kater. De poes "mekkert" altijd vol spanning naar de vogeltjes.
De kater doet dit veel minder. Ze kunnen de tuin in en daar kijken ze alleen maar heel gespannen naar de vogels, ze doen helemaal niets! Bij hun is het echt de spanning, hoe verder de vogels weg zijn hoe meer gemekker. Ik geniet hiervan, het is leuk.