Moet ik mijn kitten al laten castreren?

Het gaat om het aangelopen zwervertje.
Hij is (denk ik) oud genoeg, ik denk bijna 5 mnd.
Castreren gebeurt sowieso (daar gaat mijn vraag niet over)

Maar hier gaat mijn vraag over:

- hij speelt met een mannetje hier, heel leuk. Maar ik zie hem hierbij duidelijk nek-bijten en hij klimt er ook een beetje op (niet echt mounten, maar toch...)

- Maar ik heb hem nog maar 1 maand, hij is net een beetje gewend. Hij kan al met de andere katten en ook voor de honden is hij niet meer bang. Maar voor mijn man rent hij bv nog steeds weg.

Ik twijfel zo, zou het te vroeg zijn, omdat hij nog maar zo kort gewend is?
Maak ik hem weer bang?
"Doe ik hem wat aan"?

Mijn vraag gaat dus over, of dit het juiste moment is.
Niet qua leeftijd. Wel qua angst / gewennen / gedrag.
Kan ik nog een maand wachten?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is een mannetje.

Toegevoegd na 1 dag:
Alle 3 bedankt voor de antwoorden!!!
Ik kan maar 1 beste kiezen en heb het meeste aan Rieneke gehad, ook door de reacties daarna..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

5 mnd is een prima leeftijd om je katertje te laten castreren.
het is namelijk van belang de eerste sproei voor te zijn; als een katertje eenmaal sproeit, is dat moeilijk weer af te leren.
het is een ingreep van niets; je zal zien dat je katertje dezelfde dag al weer rond loopt te rennen.
goeie kans dat de ingreep jou meer stress geeft dan het beestje! :)
zet voor de zekerheid wat feliway in, en wacht niet langer, het zal reuze meevallen.

Toegevoegd na 1 uur:
als aanvulling: als je katertje geslachtsrijp wordt, kan het strubbelingen gaan geven met je andere katten, en dat is veel vervelender en stressvoller voor iedereen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik maak me er inderdaad een beetje druk om :)
Ik ken hem zo kort, en hij was zo vreselijk bang toen hij hier kwam... Dank je voor je antwoord!
Rieneke1
11 jaar geleden
graag gedaan hoor, ik ben zelf ook soms zo'n overbezorgde mama :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat idee had ik ook eigenlijk, hij "speelt" echt kei-leuk (voor ons)
of dat ook zo grappig is voor de anderen...
Nu maakt het nog niet zo uit, maar over 2-3 maand? BV. Hij heeft een rond kussen toegeëigend. (er liggen 12 kussen hoor)
Met zijn 5 maandjes leeftijd.
Als er een ander in ligt, dan "speelt" hij net zo lang, totdat die eruit gaat. Ik kan niet goed schatten hoe oud hij is.
Toen hij hier kwam, was hij zo vreselijk mager, dat kan maar zo dat ik hem te jong of te oud heb ingeschat. Ik weet het echt niet. :( En hij doet zo zijn best om te komen kuffen en zo. :)
Overbezorgde mama...
Rieneke1
11 jaar geleden
wat een geluk dat het kleintje bij jou is terecht gekomen!
als hij zwaarder is dan 1 kg kan hij zonder problemen gecastreerd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O, dat wist ik niet!
Ik ga hem zo eens wegen.
Als hij meer dan een kilo is, kan ik de knoop gewoon doorhakken. :) Ik ben zelf ook blij dat hij bij mij is gekomen! Hij is echt heel grappig. Met die rare witte haartjes op zijn buik.
Ik had laatst een cyperse kat op de kop vast, en die had diezelfde witte uiteinden op zijn buik.
Maar dat zie je natuurlijk niet bij een grijze cyperse.
Bij dit zwartje zie je het heel goed.
Rieneke1
11 jaar geleden
ok, sommige da's lopen nog wat achter, en houden 6 mnd aan.
in zo'n geval geef je gewoon aan dat hij al sproeit.
succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hahaha!
Zal ik doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke tips!
:)

Andere antwoorden (2)

Doe je hem wat aan ? Ja ; medunkt ; je laat zijn ballen verwijderen. Maar voor een jonge kater is dat helemaal geen drama, en eigenlijk een kleine ingreep. Het levert in de regel ook niet een dermate trauma op dat hij meteen weer bang voor jullie wordt ofzo.

De manier waarop hij speelt is typisch voor een kitten, en hoeft nog niet per se iets te zeggen over geslachtsrijpheid, maar hij zit er wel een beetje tegenaan te hikken. Jong casteren kan problemen voorkomen zoals de aandrang om veel te vechten en te zwerven. Geen garanties, uiteraard, maar gecastreerde katers zijn meestal wat 'huiselijker'.

Rond de zes maanden is een prima leeftijd. Ik zou nog heel even wachten en hem tot die tij een beetje binnen houden, zodat hij ook meer en beter aan jullie kan wennen. Het belangrijkste is dat beide balletjes zijn ingedaald, zodat het bij een eenvoudige castratie kan blijven, en er geen (duurdere en ingrijpendere) buikoperatie plaats hoeft te vinden.

Als hij overigens echt nog zo jong is, zal hij echt niet meteen veel rustiger worden van de castratie ; het blijft zeker nog een druktemaker tot hij een jaar of twee is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Hij komt nooit buiten.
Terwijl hij veel in de gang "woont" en de buitendeur regelmatig openstaat.
(hij gaat nooit meer naar buiten denk ik wel eens. haha) Beide balletjes zijn ingedaald.
Ja hoor :) geen probleem. Wij hebben pas een katje van 6 maand geadopteerd uit het asiel en bij het eerste bezoek aan de da stelde deze zelf al voor om het te doen. Hij is dus nu op zijn half jaartje gecastreerd en gechipt. Rustiger is ie er niet op geworden idd maar ben toch geruster nu. Vind het goed dat je je verantwoordelijkheid neemt en het laat doen. Zou zeggen, gewoon voor gaan. Eventueel even da bellen en vragen wat die zegt maar normaal zeker geen probleem. Veel geluk nog met je katje!