Kat rustiger als ze krols is?

Mijn kleine lieverd is krols, er kan gelukkig niets gebeuren aangezien ze niet buiten komt en de andere 2 geholpen zijn (zij gaat in september). Normaal is ze een hyperactief poesje, nu valt me op dat ze veel rustiger is, ze vertoont natuurlijk krols gedrag en stoeit wel met haar broer die het aparte gedrag interessant vind en ook eet en drinkt ze normaal maar verder slaapt ze meer, hangt minder in de gordijnen en rent ook niet als een straaljager door het huis... Nu vroeg ik me eigenlijk af of dit door de krolsheid kan komen (energie gaat daarin op ipv spelen) of dat ik toch beter even naar de DA kan gaan... Ik kan zo 123 niet iets vinden wat zou duid op ziekte/ontsteking etc maar dat ze rustiger is vind ik raar... En aangezien ik krolse katten helemaal niet meer gewend ben dacht ik, ik vraag het maar even...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K
Rieneke1
13 jaar geleden
waarom haar pas over 5 mnd castreren?
iedere krolsheid vergroot de kans op baarmoederontsteking, en suikerziekte en mammatumoren op latere leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik een tijdje terug een kitten ben verloren aan fip. Een operatie is stress en stress heeft volgens de laatste onderzoeken een grote rol in het ontwikkelen van fip. Zodoende vind ik het doodeng en heb ik in overleg met de da besloten even te wachten tot ze over de 2 is (katten tussen 0 en 2 hebben een hoger risico). Ik begrijp je opmerking maar ik hoop ook dat je van mijn kant begrijpt dat ik het doodeng vind, fip hakt er enorm in.
Rieneke1
13 jaar geleden
jazeker begrijp ik je, fip is zo'n verschrikkelijke ziekte :(
het beste met je meisje!

Het beste antwoord

Hoe poezen zich gedragen tijdens de krolsheid is sterk verschillend. Maar sloomheid en veel slapen vind ik niet echt normaal en typisch voor de krolsheid. Als ze verder normaal doet en eet/drinkt, dan zou ik het even afwachten. Binnen een paar dagen is de krolsheid meestal over. Als ze dan niet snel weer haar oude, hyperactieve zelf is, zou ik zeker naar de dierenarts gaan. Het kan een eerste symptoom van suikerziekte o.i.d. zijn, waar een ongesteriliseerde poes risico op heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zal idd door de krolsheid komen.
Mijn poes is ook veel liever en aanhankelijker en rustiger als ze krols is.
Niks om je zorgen om te maken.
Krolsheid kan zo zn voordelen hebben om een poes iets te leren.
Ik heb een kattenbak staan en heb daar pas een klephe in gedaan,zo'n deurtje zegmaar,ze moest er niets van hebben en als ik haar op de bak wilde zetten klauwde ze me open,ze werd krols en vond alles wel best,achter mekaar overdag een aantal keer op de bak gezet,vond ze prima en nu gaat ze er gewoon op :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het idd komt door de krolse bui mijn poes snoet mag door niemand geaaid worden. alleen als ze krols is iedere poes heeft zijn eigen dingetje zoals als je nooit mag kammen en ineens mag kammen

hopelijk heb je hier iets aan maak je geen zorgen