Zoals hierboven al werd gezegd; Natvoer op z'n tijd vinden katten ook fijn, en het zorgt voor een betere vochtopname. Daarnaast kun je katten zgn. Barf geven. Dit zijn een soort van 'worstjes' met daarin gemalen vlees speciaal voor honden/katten. Natuurlijk het er wel uit lepelen.

Ik raad het af katten melk te geven, hiervan kunnen ze diarree krijgen. Daarnaast is met de pot mee eten niet erg handig omdat dit niet alle voedingsstoffen voor katten bevat in de juiste verhoudingen (bijv. teveel zout). Als jonge kittens te weinig drinken of eten kan kattenmelk geen kwaad.

Kattensnoepjes zoals van bijv. Whiskas (Anti-Hairball) krijgen mijn 2 poezels, als ze minder eetlust krijgen en aan de planten gaan eten. Ze vinden het lekker, en de haarbal komt vaak niet snel daarna naar buiten.
Kattengras kan ook, maar ze kijken daar niet altijd naar om.

Oja, denk rond deze tijd er om, dat je kat/katten geen chocolade opeten. Dit is in tegenstelling bij de mens, zeer giftig voor katten (en andere huisdieren). Ze kunnen bij een kleine hoeveelheid al zeer ziek worden, tot shock en de dood aan toe bij grotere hoeveelheden!!!

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
je haalt barfen en kompleet vers voer, zoals carnibest, door elkaar.
verder jonge kittens geen kattenmelk geven, maar kittenmelk zoals kmr van de dierenarts.
voor haarballen kan je het best soft maltpasta geven.

Andere antwoorden (5)

vis, al dan niet gekookt; kippevlees gekookt; runderhart rauw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
koolvis (niet te vaak want er zitten niet alle voedingsstoffen voor katten in)
vette vis is wel goed voor ze
een gekookt eitje
rundvlees
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
naast brokjes is het goed natvoer te geven; katten zijn geen beste drinkers, dus wat extra vocht kan geen kwaad.
verdiep je wel even in de ingredientenlijst; het vleesgehalte varieert van 4 tot zo'n 90%.

mijn katten krijgen naast brokjes ook eendagskuikens, muizen, soepvlees, lamshart, sardientjes enz., uiteraard allemaal rauw. goed voor hun tandjes en goed voor de blaas.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
muizen ook diepgevroren, net als de kuikens ?
Rieneke1
11 jaar geleden
jazeker, ik haal ze uit de vriezer bij ranzijn, net als het lamshart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke - even off-topic (hoewel, het heeft wel met kattenvoeding te maken - daarom geen pb)
Ik zie jou vaak heel goede antwoorden geven wat betreft katten dus wellicht heb je een goede tip. Ik heb een aantal katten, waaronder een oudere dame van 16. Nu is zij altijd super slank geweest en omdat ze gezond is, is dat nooit een probleem geweest. Nu ze toch echt bijna bejaard is, wordt ze alleen maar slanker - zelf mager.

Ontwormen doen we regelmatig, de dierenarts heeft haar gezond verklaard - ze lijkt goede zin te hebben met eten (ze krijgen brokjes en natvoer) af en toe krijgt ze wat worst (maar ik vind het wat eng om mensen voedsel te geven omdat daar toch behoorlijk wat zout in zit). Enig idee wat ik haar kan geven om wat dikker te worden? De dierenarts heeft zo'n flesje vloeibaar aansterk voer gegeven - maar daar haalde mevrouw haar neus voor op.... Zoals gezegd is ze verder gezond, heeft goede zin, spint als de beste en is verder gewoon zoals ze altijd is geweest. Zij lijkt er dus geen last van te hebben, maar ik ben bang dat, zodra er een kwaaltje om de hoek komt kijken, haar lichaam niet sterk genoeg zal zijn om dat het hoofd te bieden.
Rieneke1
11 jaar geleden
de schildklier is ook gecontroleerd?
verder, ook al zijn ze gezond verklaard, hebben die oudjes idd de neiging wat schonkig te worden.
worst idd niet geven, zeker bij die oudjes moet je de nieren ontzien. wat heb je gekregen, viyo veterinair wellicht?
haal anders eens wat blikjes hill's a/d bij de dierenarts, daar zit veel in.
ook nutridrops kunnen de conditie van je katje goed op peil houden.
verder zou ik haar af en toe wat vetter voer geven; zalm, sardien, lamshart, gemalen kippenkarkas.
dat ze de 20 maar mag halen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jup, dat viyo spul. Ik was niet de enige die vond dat het stonk. Onze jongste (2 jaar) vond het overigens WEL lekker. Die besprong me zowat toen ze het rook... Ik zal a/d eens proberen - hopelijk valt het in de smaak! Ja, alles is gecontroleerd - ze is hartstikke gezond.
Nutridrops zegt me niets. Waar kun je dat halen? En de kippenkarkas - hoe werkt dat? Gewoon rauw in de keukenmachine? Dank je wel voor de tips!
(en ik zie dat ik vergeten ben te plussen, dus dat doe ik zo gelijk even :) )
Rieneke1
11 jaar geleden
nutridrops kan je ook bij de dierenarts halen. gemalen kippenkarkas kan je bij de poelier halen.
niet te vaak geven, wekelijks een kleine portie. graag gedaan, en dank voor de plus!
Mijn kat dronk water en melk (melk is niet zo gezond dus beperkte hoeveelheid), en voor de rest kreeg ze brokjes, soms kreeg ze wel eens iets extra, maar het is voor katten voor de rest ook wel goed om zelf te gaan jagen, mijn kat is 17 jaar geworden en was kern gezond ;-) (tenzij dat het een binnen kat is...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tja, als binnenkatten kunnen jagen, dan heb je wel erg veel last van muizen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat zou lastig zijn ;-)
ik geef altijd nat voer; ook wel paté genoemd. Zoals: zalm, konijn, rundvlees & hart, lam, kip & kalkoen.