Waarom is mijn hamster zo bang?

Ik heb begin september 2 hamsters gekregen van een meisje die ze wegdeed. De ene is heel lief, maar de andere is steeds bang. Telkens als ik dichter bij zijn kooi kom en hij ziet me blijft hij in shock staan. Ook als ik hem nieuw eten wil geven, blijft hij stokstijf staan. Ik ben bang dat hij er ooit aan zal sterven, want een shock kan toch niet gezond zijn. Weten jullie wat ik moet doen zodat hij niet meer zo bang is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Het is waarschijnlijk gewoon nog 'minder tam'.

Je zou dit kunnen testen: probeer 'm eens met je hand op te pakken. Hoe reageert hij? Als hij vlucht of probeert te bijten is hij gewoon bang. Je weet dan dat je het dier gewoon rustig moet benaderen en dat het zijn tijd nodig heeft om het dier aan je te laten wennen. Als het niet probeert te vluchten of te bijten is er misschien wel meer aan de hand en is het geen slecht idee om het eens met je dierenarts te overleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik neem aan dat je je hamsters in aparte kooien hebt? alleen roborovski's en campbelli hamsters kan je als duo houden.

Antwoord op je vraag: praat vaak in de buurt van de kooi zodat die je stem hoort, en het gaat leren kennen. Voor je hem eten geeft praat je kort tegen hem zo raakt die aan je stem gewend en beseft die dat het goed is. Wellicht geef je hem eten als die slaapt. Dat doen hamsters vaak, de meeste zie je niet omdat ze in hun huisje zitten etc. Ze schrikken soms hard omdat ze in diepe slaap liggen.