Veranderd mijn vis van kleur?

Mijn goudvis,Gordon, mankeerde niks, totdat ik 3 dagen geleden de vissen wilde voeren. Ik zag dat hij opeens bloedrode vlekken bovenop de bovenste vin, en een stukje daaronder. Hij heeft nergens last van, eet en zwemt gewoon. Hij heeft een echt gouden kleur, dus niet dat oranje-achtige wat de meeste hebben. Het lijkt op een onderhuidse bloeding, maar hij kon misschien ook wel kleur krijgen. Als het iets ernstigs is zou ik graag weten wat ik er aan kan doen en of het gevaarlijk is voor mijn andere vis. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Mogelijk heb je geen goudvis, maar een koikarper, daar komen gouden kleuren wel voor.
Ik neem aan dat je de vissen binnen hebt zitten?
Dan zou ik snel de waterwaarden meten en kijken of je filter niet te vuil is.
Heb je de vissen toch buiten zitten, dan is het bijna zeker, dat de waterwaarden ook niet goed zijn, dit komt door een groot deel door veel regen die in de vijver valt, hierdoor wordt de hardheid van het water ( GH ) te laag en de PH te hoog en dat heeft weer invloed op de conditie van de vissen en dus de gezondheid.
Bijna zeker heeft je vis een baterieële ontsteking in zijn huid en/ of parasieten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze staan inderdaad binnen, ik heb geen filter maar verschoon 1/3 van het water om de 3 dagen en 1x in de 2 weken. Ik denk niet dat het een koi is, tenzij de dierenwinkel ze verwisseld heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de gewone goudvissen komt goudkleur niet voor, wel bij de koikarper en de shubunkin, maar bij de shubunkin zijn het meer grote schubben die goudkleurig kunnen zijn, maar goudvissen zijn ook karpers, dus de vergissing is zo gemaakt.
Dit soort vissen binnen in huis, geven heel vaak allerlei soorten problemen en al helemaal zonder enige filter.
Koop in een dierenwinkel iets tegen bacterie infectie.
Maar ik vrees het ergste.
Weet je de hardheid van je kraanwater?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn goudvissen zien er exact hetzelfde uit, maar ik zal morgen naar de dierenwinkel gaan en een filter aanschaffen. Dan hoef ik er water ook minder vaak te verversen. Ik zal morgen ook kijken of ik de hardheid van het water kan achterhalen, zijn hier een soort strips voor ? Net als bij de ph strips?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja er bestaan wel strips voor maar die zijn niet erg nauwkeurig
je kunt een flesje GH test kopen, daarmee kan je wel 20x testen, mogelijk is je leidingwater te zacht.
Koop je een filter, dan moet je rekenen, dat het enkele weken duurt, voordat de filter gaat werken.
Dus blijf voorlopig water verversen.
Dit soort karpers zijn eigenlijk ongeschikt voor binnen, of er moet een krachtig filtersysteem achter zitten.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Kun je misschien een foto van je vissen uploaden AnneMercury? Misschien dat iemand van ons de vis of de "aandoening" herkent.
Rode vlekken die plotseling verschijnen op een goudvis, duiden meestal op een infectie of besmetting met wormen.

Beide zijn besmettelijk, dus het beste kun je de vis zo snel mogelijk in quarantaine zetten. Voor diverse aandoeningen zijn middeltjes verkrijgbaar die je in het water kunt doen. Informeer bij de aquariumwinkel en neem liefst een goede foto van je vis mee.

Met behulp van de site in de tweede link kun je wellicht een duidelijker diagnose stellen ; wij zien de vis er natuurlijk niet bij, en weten niet hoe hij er eerst uit zag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij gebeuren kleurveranderingen wel bij vissen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij jonge goudvissen wel, maar op volwassen leeftijd?