Hoe maak je ratjes zindelijk?

Mijn ratjes plassen en poepen nog weleens op me wanneer ik met ze speel of vertroetel... Kan ik ze leren dit niet meer te doen? Of houden ze het langer op wanneer ze wat ouder zijn (ze zijn ongeveer 5 a 6 maanden)? Kan iemand me helpen het is namelijk soms best vervelen om steeds nieuwe kleren aan te trekken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk niet dat dat kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Binnen de kooi lukt het wel, daarbuiten kun je het vergeten. Als dat echt een bezwaar is, is het wellicht toch niet het ideale huisdier voor je....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met 5 a 6 maanden zijn ze helemaal volwassen. ze worden niet zo oud, ongeveer 2 en half jaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pokemon, je begaat een foutje voor wat betreft de maximaal haalbare leeftijd voor ratten. De gemiddelde bereikbare leeftijd is zo'n 3 jaar, maar mijn rat bijvoorbeeld is 4.5 geworden, en er zijn ratten die tot 6 jaar kunnen leven, wel bij uitzondering, maar toch. Maar 2 á 2.5 jaar is iets te laag ingeschat denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen zorgen ik ben heeeel blij met mijn ratjes, ze betekenen alles voor me, dus ze zijn wel het ideale huisdier voor me, ik wou alleen weten of ik ze plassen en poepen op mij kon afleren

Het beste antwoord

Je kunt ratjes een heleboel leren. Mijn kinderen hebben altijd ratjes gehad en ze mochten loslopen over de bank en salontafel(ze legden hun benen op de tafel zodat ze heen en weer renden).
Maar soms sprong er één op de grond en zodra ze dat deden zetten we ze terug in het hok. Binnen de kortste keren hadden ze geleerd niet meer op de grond te springen. Dus ze vonden het fijn om los te lopen en ondervonden onplezier doordat ze in het hok terug moesten.
Misschien kun je dat ook voor elkaar krijgen met plassen.....maar ik vrees het ergste. Volgens mij zetten de ratjes een soort geurspoor uit om ratjes v.h. andere geslacht te lokken. Wij hadden nl. 2 vrouwtjes en die deden dat altijd(overal kleine plasjes achterlaten).
Ook hebben we eens een mannetje en een vrouwtje gehad en die deden het niet. Het mannetje was wel gecastreerd na een nest van 13 jonkies en het echtpaar zat weer gezellig bij elkaar na de castratie.
Mijn conclusie was dus dat als je ratjes van hetzelfde geslacht hebt, dan plassen ze overal om een geurspoor uit te zetten.
Mijn kinderen hadden trouwens ook overal gaatjes in de kleding. So be it....
Je kunt ook oude kleding aandoen als je met de ratjes op de bank gaat zitten en kleedt je later weer om als ze weer in het hok zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (2)

Een rat leert vooral uit interesse en nieuwsgierigheid.
Hij zal dus vooral graag gaan verkennen.
Het is deze natuurlijke interesse die je zal stimuleren en opwekken bij de training.
Een rat straffen werkt NIET.
Vele pogingen zijn ondernomen, allen met zeer slecht resultaat.
Je hoort een vertrouwensband met je rat op te bouwen. Een rat moet weten dat ie altijd veilig is bij jou.
Slaan, bang maken, treiteren, hardhandig vastpakken of straffen op welke manier ook, zijn dingen die je nooit mag doen bij een rat.
Het zal maken dat je rat angstig wordt en vooral geen commando's of trucs van jou zal leren.
Een rat werkt vooral op aanmoediging.
Hij verstaat commando's, handgebaren, bewegingen en andere vormen van suggesties zoals bijvoorbeeld lichaamshouding of geluiden.
Je kan een rat dus makkelijk sturen.
Beloningen met voedsel werken ook, maar zijn vooral aangewezen om de eerste stappen te leren.
Zo is voedsel een handig lokmiddel om hem te leren komen als je roept.
Eenmaal hij echter begrepen heeft dat hij gericht moet reageren op je stem, ben je vertrokken.
Dan is het beter om geen voedsel als beloning te geven. Anders zal hij uitsluitend op zoek gaan naar het voedsel en niet bezig zijn met training.
Goede beloningen bestaan vooral uit aaien, lovende woordjes, aanhalingen enzoverder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ratten inderdaad zindelijk maken in de zin van 'hun behoefte op één pek doen' door ze een soort WC-tje in hun kooi te geven (een uitneembaar bakje dat je makkelijk kunt legen), daar andere bodembedekking in te doen (hamstertoiletkorrels zijn prima, of fijn kattegrit) en daar een tijdje consequent ALLE keuteltjes in te deponeren. Op een gegeven moment schijnen e dan door te hebben dat het de bedoeling is om daar hun behoefte te doen, en dat kan flink wat kooischoonmaakwerk schelen.

Maar BUITEN de kooi zindelijk maken is een ander verhaal. Het zijn dieren met een snelle stofwisseling, die werkelijk om de haverklap poepen of plassen, en als ze langere tijd (meer dan een minuut of tien is al voldoende) uit hun kooi zijn zonder hun toilethoek, zullen ze het weer gewoon laten lopen.

Voor de keuteltjes is dat gen probleem, de rollen er wel af. De plasjes zijn echter maar klein, dus elke keer nieuwe kleren aantrekken is echt niet nodig. Gewoon de volgende dag wat schoons aan (of als je nog 'op net' weg moet) is voldoende. Ja, misschien ruiken sommige mensen met een heel fijne neus of je ratten hebt. Maar ook mensen die honden of fretten hebben haal ik er in de regel vrij makkelijk uit ; sommige dieren laten nu eenmaal zo hun geursporen na op de eigenaar, en dat hoeft lang niet altijd urine te zijn ;)