Wat Houd destructie precies in?

Mijn lieve kat is gister voor de deur doodgereden. Toen de dierenambulance haar kwam ophalen werd mij gevraagd of ik haar nog wilde houden of aan hun meegeven. Omdat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om haar zelf te begraven heb ik haar aan de dierenambulance meegegeven. Ze hadden mij destructie aangeraden en omdat ik nog zo verdrietig en in paniek was heb ik verder niks gevraagd en haar meegegeven voor destructie. Ik weet wel dat ze met heel veel andere dieren tegelijk verbrand word. Maar wat gebeurd er daarna met de as etc?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
Rieneke1
11 jaar geleden
wat erg, heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterkte met het verlies!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet sinds kort uit ervaring, hoe het 'aankomt' als een gezond dier er opeens niet meer is....ik voel heel erg met je mee...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een ouder onderwerp al. Destructie is eigenlijk niet iets wat je moet willen voor je geliefde huisdier. Waarom dat is kun je hier lezen: https://www.afscheidvaneenhuisdier.nl/huisdier-overleden-wat-nu/destructie/
Er zijn genoeg mooie alternatieven welke ook op bovengenoemde website zijn te vinden.

Het beste antwoord

Destructie is niet hetzelfde als cremeren. Na uw keuze voor destructie wordt de trouwe kameraad tijdelijk bij de dierenarts bewaard, naar een tussen depot gereden, opgeslagen, met een vrachtauto vervoerd naar een verwerkingsfabriek en weer opnieuw opgeslagen. Transport vindt plaats samen met andere huisdieren en vee in speciale containers en later met grijpers.  “In de verwerkingsfabriek wordt Uw overleden huisdier vernietigd; hij/ zij wordt gebroken, gepasteuriseerd en gesteriliseerd. Daarna wordt hij/ zij ingedampt, gedroogd en gescheiden in diermeel en vetten. De resterende diermeel en vetten ( vermengd met die van andere (huis) dieren) worden als een bruikbare brandstof ingezet”[letterlijk citaat].

http://www.dierenambulancezwolle.nl/als-uw-huisdier-overlijdt

Toegevoegd na 59 seconden:
Sterkte overigens, met het gemis van je kat.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het klinkt allemaal wat grof, zoals ze het beschrijven. Maar daar moet je niet over nadenken.
Het is beter om te denken aan de leuke en mooie momenten die je met je kat gehad hebt.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

bij ons gaat het als volgt; wij brengen de dieren naar de gemeentewerf, waar ze in grote tonnen in de koeling bewaard worden tot de rendac de kadavers op komt halen.
daarna worden de lijkjes bewerkt en verbrand, waarbij groene stroom wordt opgewekt.
sinds de gekke koeienziekte mogen de kadavers niet meer tot diervoer worden verwerkt.
Rieneke1