Wat doen als je hond bijzonder agressief is na de bevalling?

Onze zeer altijd lieve teef is vanmiddag bevallen van 6 pups. Ze heeft nog nooit een lip opgetrokken naar mensen.. Tot een uur geleden greep ze uit het niets mijn vriendin in het gezicht. Alleen omdat ze boven de bak keek of alle pups goed aan de tepel lagen. Vanaf dat moment mogen we niets eens meer voorbij lopen.. Wat moeten we doen? Er is iets goed mis denk ik. Dat ze haar pups beschermt begrijpen we en we komen er dus ook niet aan. Maar aangezien ze al in het gezicht gebeten heeft omdat mij vriendin kijkt vind ik bizar voor haar.. Overigens hebben we ook twee kleine kinderen rondlopen..

Weet jij het antwoord?

/2500

Er bestaan bachbloesems die je hond rustiger kunnen maken. Deze druppels kun je in het drinkwater doen. Doordat ze op een natuurlijke manier zijn gemaakt zijn ze niet gevaarlijk voor je hond en haar pups. Voor de veiligheid van je kinderen zou ik ze niet bij de hond laten zolang deze dit soort gedrag vertoont. In principe is het normaal gedrag dat een moeder haar pasgeboren pups beschermd, zeker als ze zich bedreigd voelt. Wellicht voelde je hond dit zo op het moment dat je vriendin zich boven de bak hing met haar hoofd. Je hond zal al direct gaan waarschuwen dat ze gaat bijten als je langs loopt omdat ze ervan uit gaat dat je een bedreiging vormt voor haar pups. Als het gedrag blijft bestaan nadat de pups niet meer redelijkerwijs hoeven te worden beschermd door de moeder (over zes tot acht weken) kun je eventueel naar een gedragsexpert in je buurt om hier verder aan te werken. Tot die tijd, let goed op de signalen die je hond afgeeft. Als ze aangeeft dat ze liever niet wilt dat je in haar buurt komt, doe dat dan ook niet. Respecteer de grenzen van je hond.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100