Wat doen als je hond bijzonder agressief is na de bevalling?

Onze zeer altijd lieve teef is vanmiddag bevallen van 6 pups. Ze heeft nog nooit een lip opgetrokken naar mensen.. Tot een uur geleden greep ze uit het niets mijn vriendin in het gezicht. Alleen omdat ze boven de bak keek of alle pups goed aan de tepel lagen. Vanaf dat moment mogen we niets eens meer voorbij lopen.. Wat moeten we doen? Er is iets goed mis denk ik. Dat ze haar pups beschermt begrijpen we en we komen er dus ook niet aan. Maar aangezien ze al in het gezicht gebeten heeft omdat mij vriendin kijkt vind ik bizar voor haar.. Overigens hebben we ook twee kleine kinderen rondlopen..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10K

Antwoorden (5)

Geen risico nemen: de kinderen niet meer bij de hond laten en probeer in contact te komen met een hondentrainer in de buurt (even googelen op hondencursus) over wat je nu het beste kunt doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hond was aan het bevallen.
Meen je dit nu? Dat je meteen hemel en aarde moet gaan bewegen?
Klinkt wat te voorbarig, alsof het dier plots kei-vals is geworden of zo. Lijkt me wel handig, als ze de kinderen een beetje weghoudt (en de vriendin, de buurvrouw en weet ik welke kraamvisite allemaal gaat komen)
Ivana
11 jaar geleden
Pelle, je moet normaal gedrag (verdediging van eigen jongen) niet behandelen als een agressieve daad. Met een beetje gezond verstand is dit alles in goede banen te leiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier om een hond tussen kinderen en dat vind ik heel gevaarlijk. Deze hond kent haar plaats niet in de roedel anders zou ze nooit aanvallen. Maar toe maar hoor: vier minnen dus maar dan niet gaan piepen als de hond straks één van de kinderen bijt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ja zeg, waar zijn die minnen goed voor????
Normaal gedrag of niet in deze situatie: met kinderen in de buurt mag je gewoon geen enkel risico nemen! En een trainer raadplegen kan ook zeker geen kwaad. Van mij een dikke plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens was niet bekend toen ik mijn antwoord gaf dat er nog een pup in de baarmoeder zat en dat de hond misschien wel heel erg veel pijn had.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Natha.... blijkbaar nemen al die minnaars dit gewoon voor lief en nemen ze risico's met de kinderen. Ik geef alleen maar de tip dat je GEEN risico's moet nemen en misschien hulp moet vragen aan iemand die je kan HELPEN!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
't is misschien slimmer om kinderen weg te houden bij een hond in deze situatie, het dier heeft rust nodig, geen bezoekers laat staan kinderen, dan kan er niets gebeuren: de omgekeerde wereld dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geweldig en dan krijg ik DAAR vier minnen voor omdat iedereen denkt dat 'de vriendin' niet in huis woont. Bedankt minnaars!
Ik heb naar eer en geweten geantwoord zonder te weten dat de hond nog aan het bevallen was maar wel met het idee dat de vriendin gewoon in huis woonde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Suzanne: als je geen hulp wil inroepen van buitenaf, bel dan iig even je dierenarts over of dit nog normaal is en hoe je moet handelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij een plus! De kids hadden inderdaad bij het dier weg moeten blijven en het bellen van een gedragsdeskundige kan nooit kwaad. Wel is het logisch dat de hond wat ander gedrag vertoont. De situatie is toch ook heel anders? Pelle, een plus!
Als eerste hoort een nest met pups niet in een woonvertrek te staan maar op een plek waar de teef rustig kan bevallen met een minimum aan personen om haar heen.

Zorg dat er niemand bij de nest komt anders dan diegene die de hond verzorgt.

Dit soort uitvallen is geheel normaal en niets als verdediging en uiting van pijn, bij op de juiste wijze handelen komt het normale gedrag van de hond terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem contact op met je dierenarts als

Er na 30 minuten krachtige buikpers geen pup komt;
Er sinds de laatste pup al twee uur verstreken is, terwijl er nog meer pups worden verwacht;
De teef overstuur is of zich agressief gedraagt tegen haar pups;
De teef na de geboorte onrustig blijft (misschien is er nog een pup of een nageboorte achtergebleven of dreigt er een ontsteking van de melkklieren);

http://www.dapbreukelen.nl/main/voorlichting/fokkenmetuwhond.html

Dat je teef agressie vertoont tegen je vriendin tijdens of vlak na de bevalling is iets dat erbij kan horen,laat de teef zoveel mogelijk met rust,na verloop van tijd zal ze wel accepteren dat je dichterbij komt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik las net dat de tussentijd van de geboorte wel erg lang is,hoe is het nu?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede tip.
Misschien is er wat mis.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor de plusjes.
Denk eens even goed na! Jouw vriendin hoeft niet de vriendin en vertrouwenspersoon van je hond te zijn. In deze situatie is ze dan een vreemde en een bedreiging.
Het over de hond heen hangen is op zich al een teken van overheersing en moet dus door een hond in barensnood worden afgestraft in het belang van haar jongen.
Je hond is dus niet agressief, maar beschermend. Het is in de ogen van de hond respectloos als er op zo'n moment zo onvoorzichtig en gevoelloos met haar wordt omgesprongen.

Geef de hond een rustige plaats, mag best in de huiskamer zijn, maar dan een afgeschermde hoek. Alleen diegene die haar het meest nabij is, mag haar in de gaten houden. Maar doe dat dan niet met overwicht maar rustig en met eerbied. Klinkt je misschien raar in de oren, maar een dier verdient evenals een mens respect.

Wat de kinderen betreft: leg het uit, plaats eventueel een hekje (konijnenrennetje) om de 'kraamkamer' heen, zodat kleine kinderen de hond met haar pups niet kunnen benaderen. Ga de hond niet behandelen alsof hij plotseling vals is geworden. Dat is zij namelijk niet. Ze zal je angst voelen en ook in jou geen vertrouwen meer hebben.

Mocht je toch het idee hebben dat er iets mis is met de moederhond, overleg dan telefonisch met de dierenarts.

Toegevoegd na 3 uur:
In de ogen van de hond heb jij als leider gefaald. In de ogen van de hond had jij de veiligheid van de roedel moeten waarborgen, door vreemden buiten het territorium te houden tijdens de baring en kort daarna. Dus moest het moederdier het heft in eigen hand nemen en heeft gebeten.
Dat jullie vervolgens allemaal met argwaan werden bekeken en niet meer vertrouwd is daar een gevolg van.

Probeer zelf (jij alleen dus) zo snel mogelijk dit vertrouwen te herstellen, maar niet door dwang. Neem het leiderschap weer op je zodat de hond zich weer veilig voelt. Dan zal de agressieve houding wijken voor rust. Blijft ze angstig doordat jij te kort schiet in leiderschap, dan zal ook haar melkgift onder de maat blijven.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een dier zo "overvallen" (dat over haar heen hangen) tijdens de bevalling is vreselijk bedreigend!
Niet vals, maar beschermend.
Heel goed.+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over een tijdje zal ze dit niet meer doen,er zijn nu eenmaal teefjes die erg fel zijn als ze pups hebben,ja ook tegen de baas,in dit geval bazin.
Grote kans dat de felheid afneemt als de pups wat ouder zijn en eenmaal kunnen lopen.
Ivana
11 jaar geleden
Maria, zelfs dan blijf ik erbij dat de houding van de mens ten opzichte van het dier bepaalt of het dier aanvalt (onveilig gevoel) of dat het vertrouwen heeft in degene die het benadert. Dat de hond van de vriendin is, wil niet zeggen dat ze zich als leider en beschermer heeft opgesteld. Hier is een ondoordachte menselijke fout gemaakt, waarschijnlijk uit onwetendheid en goede bedoelingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed gezegd Ivana ;Top!
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Er bestaan bachbloesems die je hond rustiger kunnen maken. Deze druppels kun je in het drinkwater doen. Doordat ze op een natuurlijke manier zijn gemaakt zijn ze niet gevaarlijk voor je hond en haar pups.

Voor de veiligheid van je kinderen zou ik ze niet bij de hond laten zolang deze dit soort gedrag vertoont.
In principe is het normaal gedrag dat een moeder haar pasgeboren pups beschermd, zeker als ze zich bedreigd voelt. Wellicht voelde je hond dit zo op het moment dat je vriendin zich boven de bak hing met haar hoofd. Je hond zal al direct gaan waarschuwen dat ze gaat bijten als je langs loopt omdat ze ervan uit gaat dat je een bedreiging vormt voor haar pups.

Als het gedrag blijft bestaan nadat de pups niet meer redelijkerwijs hoeven te worden beschermd door de moeder (over zes tot acht weken) kun je eventueel naar een gedragsexpert in je buurt om hier verder aan te werken.
Tot die tijd, let goed op de signalen die je hond afgeeft. Als ze aangeeft dat ze liever niet wilt dat je in haar buurt komt, doe dat dan ook niet. Respecteer de grenzen van je hond.