Waarom snuffelt mijn hond altijd méér als het vriest?

Zijn geuren dan duidelijker en ruikt ze meer, of zijn ze juist onduidelijker en moet ze meer haar best doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Er zijn concentratie's de het geurverspreiding positief beinvloeden,dit zijn een vochtige ondergrond,een hoge luchtvochtigheid,een lucht die kouder is dan de grond,mist een hoge temperatuur en natte sneeuw.
Dit komt omdat microscopisch kleine geurdeeltjes langer in de lucht blijven.
Meer info kun je hieronder lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel stoffen geven pas geur af bij wat hogere temperaturen en ook de reukzenuwen werken minder goed bij koude.
Door sneller te snuiven poogt de hond de concentratie aan geurstoffen te verhogen en door de warmte in de neus, geurstoffen tot verdamping te bewegen.
Bovendien heeft de temperatuur zelfs bij dezelfde stof soms een flinke invloed bij de waarneming daarvan, vandaar dat wijn op de juiste temperatuur geserveerd dient te worden (lauw bier is ook niet lekker...).
De bijna 40 graden in de hondenneus en de verhoogde concentratie door juiste ademhalingtechniek zorgen er voor dat de ervaren speurneus die de hond is , het maximum weet te halen uit de geuren die hij waarneemt.
Het snuffelen is dan ook niet ademhalen maar het plaatsje afsnuffelen waar de geur het sterkst werd waargenomen.
Honden, vooral als ze getraind zijn , nemen concentraties aan (geur)(stoffen waar die voor ons niet zelden onmeetbaar zijn, zoals de stoffen die mensen afscheiden voordat ze een epileptisch aanval krijgen of een anders ondetecteerbaar ongemak gaan krijgen)
Ik weet niet hoe honden ruiken dat er een aardbeving aan komt (mogelijk zwavel)
maar ze kunnen dat met niet zelden bewezen nauwkeurigheid.