jong katje of volwassen kat met kinderen?

we willen graag een katje nemen wat is een goede optie ivm onze kinderen van 9jr.,3jr., en een baby?
een kitten die alles nog moet leren?
of een volwassen poes met ervaring met kinderen?
het lijkt meschien simpel maar wil de voor en nadelen tegen elkaar op wegen alvorens ik een keuzen maak.
het is tenslotte de bedoeling dat hij blijft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Ik zou, in jouw situatie, kiezen voor een volwassen kat uit het asiel, of, als ze een asielliefde-duo hebben, twee volwassen katten. Je hebt dan zindelijke dieren, die zich na een maandje 'wennen', prima zullen aanpassen aan je gezin.
Ik ben grootgeworden met katten thuis, en het is met kleine kinderen (die van 3 en de baby) handiger, als ze al tegen een stootje kunnen, want kinderen zien een dier op jonge leeftijd af en toe als een speelgoedje, dat je bijv. kunt aankleden en rondrijden in de poppenwagen.
Volwassen katten zullen dit met meer gelatenheid over zich heen laten komen dan een kitten.
Nog afgezien van het feit, dat je gordijnen en je behang heel zullen blijven, en je met je toch best drukke gezin niet ook nog de opvoeding van je kitten(s) erbij krijgt.
Zorg wel, dat de kat(ten) een 'eigen' plek kunnen opzoeken voor als het ze allemaal even teveel wordt : je hebt krabpalen met hoge ligplanken, waar kinderhandjes niet bijkunnen. En dan de kinderen leren, dat als de kat daar zit, dat hij dan met rust gelaten moet worden.

Als je de kinderen betrekt bij het zorgen voor de kat(ten), zoals voeren en kammen, leren ze op een speelse manier, hoe je verantwoordelijk bent voor een levend wezen.
En een warme, snorrende kat op je voeteneinde is dé remedie tegen enge monsters in de nacht, weet ik uit ervaring.
Heel veel fijne uren met je nieuwe huisgenoot!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Een kitten kan nog een aardig temperament hebben. Ze houden minder rekening met kleine kinderen, ze kunnen nog wel eens krabbelen en bijten. Meestal gewoon om te spelen.
Daarnaast kun je eventueel per ongeluk een slopertje aanschaffen die gezellig in de gordijnen vliegt en je behang afkrabt. Daarnaast kun je een kitten wel opvoeden als je je best doet. Dat is helaas niet zo eenvoudig als een hond trainen.

Een volwassen kat is wat makkelijker, omdat deze de onstuimige jeugdperiode gehad heeft. Wel moet je kunnen vertrouwen op het asiel of pension waar je je kat aanschaft, zodat je eerlijke info krijgt. Je kan pech hebben en een kat krijgen die in huis plast (meegemaakt bij mijn zus). Je kan hem dan terug brengen, maar dat zijn meestal drama's.
Toch zou ik zelf voor een iets oudere kat gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jonge kinderen gaan vaak wat lomp om met dieren, een volwassen kat die kinderen niet gewoon is zal dit niet op prijs stellen. De kat zou juist angstig kunnen worden in een huishouden waar het er allemaal wat luidruchtiger aan toe gaat. Een jonge poes die hierin groot word zal zich beter aanpassen. Toch zal het karakter van de poes zelf parten spelen. Een volwassen poes uit het asiel zou ik willen aanbevelen maar denk toch dat een jonge poes zich beter zal aanpassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou kiezen voor een oudere kat uit het asiel. Probeer wel zoveel mogelijk achter de geschiedenis van die kat te achterhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een volwassen kat die kinderen gewend is zou een goede keus zijn.
in het asiel weten ze vaak de achtergrond van de kat.
een jong katje kan ook prima, maar zoek er dan een uit die uit een gezin met kinderen komt, en die tot een week of twaalf in het nest heeft mogen blijven.
zo krijg je een kleintje die goed is gesocialiseerd.
je zou kunnen overwegen twee kleintjes in huis te halen.
die kunnen heerlijk keten met elkaar, en zullen minder sloopgedrag vertonen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan nog geen waardering geven anders + 1
Rieneke1
14 jaar geleden
dank, jouw antwoord is ook niet verkeerd, +1 :)
Jong katje heeft nog niet zoveel eigen zinnigheden dan een oudere kat. Maar is veel speelser.
Een oudere poes zal zijn aangeleerde gewoonte meebrengen en die kun je over het algemeen niet meer afleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleine kinderen en jonge poesjes: enig! Maar....je zult ze dan wel moeten leren hoe ze met dieren om moeten gaan. Het is geen handtas, die je aan het hengsel door de kamer sleurt. Jonge katjes hebben ook rust nodig en willen echt niet altijd mee in de poppenwagen. Dit is maar een klein voorbeeld.

Als er onverstandig met een jonge poes wordt gespeeld, zou hij wel eens kindschuw kunnen worden en uit kunnen halen.
Een volwassen dier wordt door kinderen minder gauw in de arm genomen en meer als aai-vriendje gezien.

Ik zou kiezen voor een iets oudere kat, die bij kinderen is opgegroeid en waarvan je ZEKER weet dat hij/zij nooit door kinderen is geplaagd en er niet bang van is.
Ivana
14 jaar geleden
Ik zou vooral kijken naar je eigen ervaring met katten en de tijd die je in je kat(ten) kunt besteden naast je gezin.

Zoals hier al eerder beschreven is het beter om meteen twee of drie katten te nemen. Katten zijn hele sociale dieren en hebben zeker behoefte aan een soortgenoot maatje.

Heb je veel ervaring met katten dan weet je vermoedelijk erg goed waar je op moet letten met betrekking tot je kinderen. Dan kun je gerust twee kittens nemen. Neem dan liever geen nest- broertjes of zusjes van elkaar.

Heb je niet zo veel ervaring met katten dan zou ik kiezen voor een oudere kat. Je kinderen kunnen dan kennis maken met katten en leren hoe je met ze moet omgaan. Deze kat hoef je zelf weinig te leren omdat deze dat al weet. Het is wel belangrijk dat je weet wat de achtergrond is van deze kat en dat deze sociaal is aangelegd. Kijk dan gerust eens in een dierenasiel. Deze hebben vaak ook al koppeltjes.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat is een enorme verantwoordelijkheid ook al denkt men soms van niet! Naast eten/ drinken/ schone bak en aaitjes heb je kosten aan jaarlijkse inentingen, maandelijkse ontvlooimiddelen en 4x per jaar ontwormen.
Een jonge kat moet je opvoeden en geeft je onzekerheid over het karakter wat nog gevormd moet worden.
Van een oudere kat weet je beter waar je aan toe bent: is ie introvert of juist niet, houdt ie van gezelligheid, wil ie graag geknuffeld worden....etc
Je kan een schattig katje van Marktplaats afhalen maar let op: je weet nooit of ie gesocialiseerd is!
Weet dat het dierenasiel vol zit met leuke katten op zoek naar een warm huis en lief baasje: het asiel kan je goed informeren over hun katten en hun karakters en of dat samengaat met jonge kinderen (of andere huisdieren).
Tot slot moet je er zeker van zijn dat jij en je kinderen geen allergie voor katten hebben, niets is zo hartverscheurend voor je kinderen dan het terugbrengen van een kat waar ze gek op zijn.
Reken er op dat een kat oud kan worden (ik heb er een van 19 en een van 20 jaar) met de daarbij behorende kwaaltjes (lees dierenartskosten en dieet en medicijnen). Die kosten vind ik niet erg, ik ben gek op mijn katten. Sluit dus altijd een dierenverzekering af (of spaar maandelijks een klein bedrag) zodat je voorbereid ben op onvoorziene kosten.

Toegevoegd na 9 minuten:
Even voor de duidelijkheid: ikzelf zou nooit een kitten van Marktplaats halen maar eerder een oud besje uit een asiel!