Kan een verschillende kleur (dus anders dan de zijne) ervan de oorzaak zijn dat een dwergpapegaai niet door zijn soortgenoot aanvaard wordt?

Mn vriend kocht twee jaar terug een koppeltje groene dwergpapegaaien. zoals de bijnaam "lovebirds" al doet vermoeden, zaten ze de hele dag aan elkaar geplakt. Helaas is één van beiden ziek geworden en na één week gestorven. Korte tijd later kocht hij een andere groene, zelfde scenario : grote liefde. Maar enkele maanden later was er weer één dood (de overblijvende uit het oorspronkelijke stel).
Opnieuw kocht hij een papegaaitje, ditmaal een blauwe. Dat was me een gedoe. Die vogel mocht niet bij de groene op de stok, mocht niet eten vooraleer de groene gedaan had (en dan nog...) enz... Uiteindelijke heeft mn vriend de blauwe in een andere kooi gezet zodat het beest rust had.
Hij heeft dan opnieuw een groene gekocht en bij die andere groene gezet... en weer was het grote liefde.
Nu wil hij voor die blauwe ook een vriendje (of vriendinnetje?) kopen, maar we vragen ons af op wat we moeten letten zodat dat arme dier ditmaal ook een vriendje heeft...
Kan het aan de kleur liggen? Of is het iets anders?

11 jaar geleden

Het beste antwoord

nee, dit ligt niet aan de kleur.

ik heb ook een koppeltje het mannetjes is groen en het vrouwtje geel. deze hebben ook al jongen gehad.

het kan zijn dat het misschien 2 mannetjes of 2 vrouwtjes zijn, dat weet ik niet maar jij misschien wel.
geslachtsbepaling is bij vogels best moeilijk. in een dierentuin bijvoorbeeld doen ze dit door een paar veren uit te trekken en van daar uit op het DNA te kijken wat het is.
alleen een echt ervaren persoon kan het met het blote oog zien.

het kan natuurlijk ook zijn dat het gewoon niet klikte tussen de vogels. jij kunt het ook soms niet goed vinden met iemand en met een ander dan weer wel.
gewoon natuur.

succes met het vinden van een partner voor de blauwe!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je 2katten bij elkaar zet kunnen ze ook maatje of vijanden worden. Als dat zo is kan je de tweede kat terugbrengen naar het asiel.

Als je het uitlegt bij een vogelkweker of een dw kun je de situatie uitleggen. kan je vragen of je de vogel terug kan brengen. 2vrouwtjes of 2mannetjes.Er kunnen ook problemen zijn door het paren. (Als de een het wil en de ander niet, door ruzie/inwendige verwonding sterft de ander soms ook). Het kan ook het gemis zijn van zijn oude maatje.
Het ene dier heeft meer moeite met het gemis dan de ander.