Hoe krijg ik mijn kippen zover dat ze hun ei in het daarvoor bestemde leghok leggen en niet zomaar op de grond?

Eindelijk is het zover. Gedurende de herfst, vanaf hun leeftijd van ca. 20 weken, in het leghok gekeken maar niets gevonden. En dan vind ik ze nu, uitgerekend op nieuwjaarsdag voor het eerst, zomaar op de grond. Helpt zo'n nep-ei in het leghok nu echt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12K

Het beste antwoord

Kippen willen hun eieren leggen op schuilplaatsen.
Zijn die er niet, dan leggen ze uiteindelijk hun eieren overal, ze moeten er toch een keer van af.
Maak in de donkerste hoek van het binnen hok een houten kist, met een afneembare deksel er op en aan een kant een opening waar de kippen door kunnen, doe er wat hooi in en maak een kuiltje in het midden van het hooi, een nestje dus eigenlijk, hierin gaan dan kippen eieren leggen.
Je kan hier een paar nepeieren leggen.
Is het nachthok van binnen licht genoeg, hou dan de kippen met deze kou binnen, dan leggen ze ook meer eieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Vooral de nepeieren willen nog wel eens werken. De rest ook natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leghok is wel aanwezig, alleen trekken ze het nestmateriaal er steeds uit. Maar vandaag zat er een kip in, helaas (nog) geen ei erin gelegd. Wel weer eentje op de grond gevonden. Nep-ei ga ik in het weekend gelijk aanschaffen, mag dat overigens wel een andere kleur hebben dan hun eigen bruine ei?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is het te licht in het leghok, een kip kan in het duister niets zien, dus zal zij er ook niets uittrekken.
De kleur van het ei lijkt me niet belangrijk, denk niet dat de kip dat ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is niet te licht in het leghok, beetje schemerig. Maar ze leggen nu in het nachthok, dat is al weer een stap vooruit.

Andere antwoorden (2)

Een kip die voor de eerste keer een ei legt doet dit wel vaker op de grond. Ze heeft gewoon nog niet door waar ze het ei kwijt kan als ze dit niet van soortgenoten kan
zien. Een nep-ei kan zeker helpen. Een kip legt bij voorkeur in nest waar zich al een of meerdere eieren
bevinden. (aangeboren broed drang)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt al veel adviezen gekregen die je kunt uitproberen, maar er zullen altijd eigenzinnige kippen zijn die zich niet aan de regels houden. Misschien is jouw kip zo'n exemplaar. Je kunt haar dan alleen nog streng toespreken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelfs 3 van zulke eigenwijze exemplaren, maar wel leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben twee kippen die eigenwijs zijn.
Explorer kip en Discovery kip. Die zoeken echt een verstopplekje om een ei te leggen.