Valkparkiet heeft een kwaadaardige tumor. Wat moet ik doen?!

Sinds ongeveer een maand geleden, kwam ik erachter dat er een verdachte knobbel bij het begin van de vleugel van mijn valkparkiet zat.
Daarmee was ik naar de dierenarts geweest, ze hadden de knobbel weggesneden en gehecht.
Het leek weg te zijn, maar nu 2 weken na de operatie zien we dat weer op dezelfde plek zo'n zelfde knobbel zit.
Dit betekent dus dat het een kwaadaardige tumor is.

Eigenlijk is nu waarschijnlijk de enige optie die er is, dat de vleugel geamputeerd moet worden.
Dan zal de andere vleugel er ook af moeten, omdat hij anders niet meer goed in balans is.
Ik weet het, het is erg om bij een vogel nota bene beide vleugels eraf te moeten halen, maar hij vliegt eigenlijk heel weinig.
Hij loopt vooral over de grond altijd, en als hij uit z'n kooi is, vliegt hij meestal maar 2 keer een rondje door de kamer, en dan heeft hij er alweer genoeg van.

Hij is nog jong, nu is hij 6 jaar.
Valkparkieten kunnen gemiddeld rond de 15 jaar worden, dus ik vind het heel erg als ik hem zou moeten laten inslapen.

De rest van het gezin wil hem allemaal laten inslapen, en ik ben de enige die alle opties wil open houden en dus toch kijken of hij nog gelukkig kan zijn zonder z'n vleugels..

Kan iemand me alsjeblieft helpen met het maken van deze beslissing? Ik ben echt bang dat ze hem gaan laten inslapen aangezien ik de enige ben die hem in leven wil laten.

Alvast heel erg bedankt!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een bult terugkomt betekent dit niet automatisch dat het om een kwaadaardige tumor gaat. Heb je al een diagnose laten stellen doot je dierenarts. Is er weefselonderzoek
geweest? Ik wil je geen valse hoop geven maar misschien valt het mee.
In ieder geval sterkte.
Nog even dit; dieren zijn overlevers. Het is zelfs mogelijk dat met extra zorg het diertje nog een volwaardig leven kan leiden.

Antwoorden (6)

Je zou de dierenarts naar een eerlijke mening kunnen vragen. Een vogel zonder vleugels...zou dat nog een blije vogel kunnen zijn? Is het noodzakelijk 2 vleugels te amputeren, of zal de vogel zijn evenwicht leren houden met 1 vleugel?
Heb je al na gedacht over de kosten van een amputatie?
Hoe groot is de kans dat een vogel de narcose overleeft en er goed uitkomt?

Ik wil en kan geen keuze voor jullie maken. Het enige wat ik kan is je een aantal kritische vragen stellen, zodat je dan tot een besluit kan komen. Veel succes met jullie valkje, en sterkte met het komen tot een besluit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ontzettend moeilijk zeg!!!
Een vogel zonder vleugels.... ik weet niet of een dierenarts bereid is om dat te doen.
Ik vraag me ook ècht af of een vogel zonder vleugels een fijn leven heeft.
Wat je zou kunnen doen is een afspraak met je dierenarts maken en dit bespreken. Ik neem aan, dat hij/zij daar wel een gefundeerde mening over heeft.
Op die manier kan je voor jezelf een beter idee krijgen wat de eventuele voor- en nadelen zijn en een beslissing nemen waar je achter kunt staan.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij gebruikt een vogel zijn vleugels voor meer dan alleen vliegen, voor balans en correcties bij het op en af springen van dingen...maar dat weet ik niet zeker, ik heb zelf nooit vogels gehad.

Wat ik in jouw geval absoluut wel zou doen is jouw vragen bij je dierenarts voorleggen en op Valkparkiet forums, maar wat ik vooral óók zou doen is een second opinion gaan vragen bij een andere dierenarts, van een heel andere dierenartspraktijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het om een kwaadaardige tumor gaat kan je helemaal nog niet weten. Het zou ook nog kunnen zijn dat de knobbel niet helemaal goed is weggesneden en nu weer verder groeit, maar dat is allemaal gissen, je weet het gewoon niet.

Niet alle dierenartsen hebben evenveel verstand van vogels. Vaak hebben ze toch meer ervaring met katten, honden en knaagdieren.
Ik zou daarom in jouw geval op zoek kan naar een gespecialiseerde vogelarts.
Ik heb een lijstje voor je gevonden met vogelartsen in alle provincies:
http://www.juniorco.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=157&Itemid=183&showall=1

Voordat er vleugels geamputeerd gaan worden of het diertje wordt ingeslapen zou ik eerst alle andere opties gaan onderzoeken.
Heel veel sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
p.s. "op zoek kan" moet uiteraard "op zoek gaan" zijn;-)
Inslapen lijkt me het meest humane.
Ga maar na wat je zelf het liefste hebt.
Armen eraf en pijn!!! OF lekker inslapen en niet meer wakker worden.
Mensen laten dieren vaak te lang leven( en lijden) Niet voor het dier maar puur voor zichzelf.
Ps. Waarom denk je dat je vogel er genoeg van heeft na 2 rondjes door de kamer gevlogen te hebben??
Kan het niet zijn dat ie ergens last van heeft?? ( van de tumor die al aan het groeien was ??)
Ik wens je veel succes en sterkte bij het nemen van je beslissing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga maar na wat je zelf het liefste hebt? Nou mijn gezin heeft mij liever zonder armen dan ingeslapen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat doet niets af aan het feit dat ik zo'n vogel allang had laten inslapen maar ik ga niet met mezelf vergelijken bij zo'n vraag.
Ga voor je parkiet bidden. Een week lang vasten en bidden. Voor God is niets onmogelijk. Hij kent jou hart. In de ogen van de dokters is soms iets onmogelijk, voor God niet, hij is de maker van alle schepsels. Een beestje uit de natuur is per slot van rekening ook een wonder van God.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, maar in het verleden heb ik ook te maken gehad met zieke dieren.
Ik had voor hun allemaal zo veel mogelijk gebeden, maar het hielp allemaal niet. Dat was een paar jaar geleden.
Ik ben onlangs mijn geloof in een god verloren, doordat ik niet echt het gemerkt dat ik werd geholpen als ik had gebeden.
Daarom ben ik nu atheïstisch. Toch bedankt dat je meedenkt :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt een geweldig advies als je bijv een ziek kind hebt. Ik hoop zo dat je dat soort dingen NOOIT echt tegen iemand zegt.... ook niet als die persoon christen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Barbara,
Ik begrijp het. Mensen die gek zijn op dieren hebben vaak een goed hart. Je weet niet waarom sommige dingen gebeuren. Maar laat je geloof daarom niet vallen. Job wist ook niet waarom sommige dingen in zijn leven gebeurden en het liep allemaal goed af op het eind.
Je weet in ieder geval 100% zeker dat niets geloven je ook helemaal niets brengt. Ik zal in ieder geval bidden voor je vogeltje....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je beter kunt bidden voor zieke mensen en kinderen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 Korintiërs 13:1 Al zou ik de talen van de mensen en van de engelen spreken, maar ik had de liefde niet, dan zou ik klinkend koper of een schallende cimbaal zijn geworden.
2 En al zou ik de gave van de profetie hebben en alle geheimenissen weten en alle kennis bezitten, en al zou ik al het geloof hebben zodat ik bergen zou verzetten, maar ik had de liefde niet, dan was ik niets.
3 En al zou ik al mijn bezittingen uitdelen tot levensonderhoud van de armen, en al zou ik mijn lichaam overgeven om verbrand te worden, maar ik had de liefde niet, het baatte mij niets.
5 zij handelt niet ongepast,
zij zoekt niet haar eigen belang,
zij wordt niet verbitterd,
zij denkt geen kwaad,
God is liefde en liefde is altijd goed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle,...stel er waren alleen nog maar mensen... Ik vind het zo arrogant van mensen om zich boven de dieren te stellen. Die arrogantie heb ik in elk geval niet...
Dieren zijn zeer waardevol en hebben evengoed het recht op leven!!! Voor niek902 dit: Ik bewonder jouw geloof in God. Ik wou dat ik dat had, ondanks dat ik christelijk ben opgevoed. Ik voel het soms niet en ben er soms te nuchter voor. Toch zal het ongetwijfeld toegevoegde waarde hebben in je leven!
Waar ik me wel aan kan ergeren is dat jij, net als de meesten, God HIJ noemt.
Er zijn vrouwen en mannen vanwege de voortplanting. Voor zover ik weet heeft God die lichaamsdelen niet nodig voor de voortplanting en is het dus geen hij of zij. Waarom dan altijd toch hij??? Antwoord: de bijbel is grotendeels geschreven door macho mannen, maar dat is nog geen excuus dat we daar in 2012 aan vast blijven houden;-) God kan ook heel goed "zij" of "het" zijn....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Astrid66
Wat mij betreft is God niet mannelijk nog vrouwelijk, ik heb daar geen oordeel over. Wat mij betreft gebruiken we ´Het´, alleen klinkt dat niet zo goed in de mond. Mijn stelling is dat mensen die dieren niet liefhebben ook weinig liefde vertonen voor God´s creatie, vaak zijn ze erg op zichzelf gericht. Romeinen 10:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God. Hoe meer je naar het woord van God luistert hoe meer je gaat geloven. Woorden uit de bijbel leven en hebben kracht. Als je in jou kerk niet overtuigd bent geworden van het geloof is het mischien goed om een andere gemeenschap te zoeken(Evangelische kerk b.v.). Het paste veel beter bij mij. Ik wilde actie en geen passiviteit. Deze gemeenschappen zijn een stuk charismatischer en je ziet wonderen en mensen vertellen ook over wonderen die ze meegemaakt hebben. Ik ben mn hele leven tot 8 jaar terug bij de gereformeerde kerk aangesloten geweest. Ik was religieus, maar dat wil niets zeggen.
Tegenwoordig zit ik bij een evangelische geloofsgemeenschap. Wat een groot verschil is dit, het is vooral ook geloof uitoefenen buiten de kerk. Ik ben een gepassioneerd fan geworden van Jezus, vaak als ik over hem spreek dan springen tranen in mn ogen, en voel ik mij schuldig dat ik zo weinig voor hem doe terwijl hij alles gegeven heeft voors ons en zo onvoorstelbaar heeft geleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar eens is het leven ook voor een parkiet voorbij Astrid en als je dan denkt dat je door bidden die parkiet beter kan maken heb ik liever dat je het jongetje van vier met kanker beter gaat maken door te bidden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niek, ik ben wel eens in zo'n evangelische kerk geweest en het is inderdaad een stuk levendiger. Ik kwam er alleen al snel achter dat ze alleen mannelijke predikanten toelieten omdat een vrouw volgens hen nooit een man mag onderwijzen, omdat ze ondergeschikt zou zijn. Ik had het idee ineens 200 jaar terug in de tijd te zijn;-) Ik hou niet zo van discriminatie, dus nee, dat was het ook niet voor mij, maar misschien is het in jouw kerk anders. Ik denk dat God zelf geen onderscheid maakt en heel veel theologen denken er net zo over. Pelle, ik denk dat mensen die bidden het voor allebei kunnen doen. Dus ook voor dat jongetje. Het is niet zo dat je maar voor 1 enkel doel per dag kan bidden. Het is ook niet zo dat mensen die om dieren geven niet ook om mensen kunnen geven. Daarnaast is nog lang niet zeker wat het vogeltje mankeert. Dus meteen laten inslapen wat sommigen voorstellen is dan nogal voorbarig.