Mijn beagle is nog een pup! kan ik dan wel al apporteren?

Hij is een pup en dus erg nieuwsgierig! in huis doe ik het wel maar buiten? dan rent die dalijk gewoon weg! zou ik hier beter niet mee wachtten tot die wat groter is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij kunt altijd aporteren, of de hond nu pup is of niet.
Of je hem al kunt laten aporteren is een andere vraag :)
Ritsuka
11 jaar geleden
Hoeveel maanden oud?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij is 13 weken! dus al 3 maanden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Liep die dan niet weg? want kwa mijn gevoel is die er dan zo vandoor ( ook al vind die achter de bal aan rennen geweldig)!
Ritsuka
11 jaar geleden
Ben je op puppycursus geweest? Daar leer je ook zulke dingen.
Die hond van ons is zo gek op met de bal spelen, die ziet niets anders meer.
En ze loopt ook niet weg, want dan zou ze niet meer kunnen spelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt de pup 'overvragen' waardoor hij het niet meer leuk vindt. Verder kan het geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet het hem ook leren hè. Als hij terug komt na het commando 'apport' beloon hem dan. Dat onthoud hij goed en ook als jullie buiten zijn zal hij denken: 'hé, als ik mijn balletje weer terug breng volgt iets heel leuks!' Als pup gaan ze ook niet snel weg bij hun baas, maar geef ze wel de tijd om te ontdekken, dus ook al rennen ze 2 meter vooruit, laat ze even rondkijken en roep ze dan na een tijdje terug. Toen onze hond nog pup was gingen we zo vaak mogelijk het bos in (waar ze dus los mocht) en zo hebben wij haar geleerd bij ons te blijven als ze los is. Ze gaat nooit ver bij ons vandaan en als we haar roepen is ze binnen no-time weer bij ons.

Antwoorden (4)

ik had ook een pub daar ging ik elke dag mee apporteren het is juist goed voor de hond als je dat doet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
had een pub? en nu een restaurant? :)
Om te zien of er jachtdrift in een jachthond-pup zit, wordt er vanaf 7 weken al met apporteren gekeken naar de kwaliteiten van de hond.
Nou is een beagle wel een jachthond, maar geen apporteur van huis uit. Doet hij het toch, dan is dat alleen maar heel erg leuk.
Alles wat een hond leuk vindt om te doen, moet je animeren. Werk en hersengymnastiek is voor een hond zo ontzettend belangrijk.
Dus niet alleen lange wandelingen met veel geuren, wat eigenlijk de aanleg van de beagle is, maar ook andere jachtgerichte zaken als apporteren en 'verloren zoeken' is een feest voor dit soort honden. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.
Blijf altijd vriendelijk, ook als hij een dag geen zin heeft. Het moet een feestje voor hem blijven. Slordig aanbrengen is op deze leeftijd totaal onbelangrijk. Langzaam kan je het uitbouwen en bijschaven. Maar leg niet te veel druk op de hond. Veel plezier.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana,is het niet beter om eerst op een puppycursus te gaan en hierna de gehoorzaamheidscursus en dan pas met apporteren te beginnen?Loopt ze ook geen gevaar dat pup weg loopt lijkt mij.
Ivana
11 jaar geleden
Je kan toch alles tegelijk doen. Apporteren kan ook binnen. Als je een pup loslaat en hij is op iets gefocust wat jij gooit, loopt hij echt niet weg. Het is juist zo leuk om te zien of hij zich het apport toe-eigent of dat hij het aan je komt brengen. Dat is dan ook voor de baas weer een uitdaging.
Buiten kan het natuurlijk ook. Het beste is om voor het apport één ding te reserveren en het na het apport weg te leggen. Dat onderdeel wordt dan alleen gebruikt samen met de baas.
Apporten met pups gaan over enkele meters, dus niet over 100 meter zoals bij een volleerde jachthond. Waarom zou je wachten op de puppycursus en de gehoorzaamheidscursus? Apporteren is in deze fase slechts spel. Daarom zeg ik ook, leg er niet te veel druk op. Met een beagle moet je eigenlijk een zweetcursus doen. Dat mag de vraagsteller zelf even opzoeken op google wat dat inhoudt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo al spelenderwijs is het best wel te doen zoals je zegt en inderdaad maar één ding apart houden voor het apporteren.
Ivana
11 jaar geleden
Alles wat je met een pup onderneemt is spel. Pas vanaf de leeftijd van 6 maanden mag je commando's aanleren. Meer dan 'hier' en 'zit' is onder die leeftijd niet nodig. Een pup moet de vrijheid krijgen om stabiel uit te groeien. Ga je er te veel druk op leggen, dan vervorm je zijn karakter. Het is dus van belang, dat je juist die eerste periode goed kijkt naar het karakter en de aanleg van het dier. Dat is alleen te beoordelen als je er veel mee speelt en het een grote mate van vrijheid biedt. Natuurlijk moet je in die tijd wel laten weten waar de grenzen liggen. (niet aan de tafelpoten knagen.....)
Probeer het eerst eens met een lange lijn. Laat iemand anders de lijn vasthouden en dan begin jij met apporteren. Zoek een veilige plek uit natuurlijk en pups zullen echt wel bij je in de buurt blijven als je hondenbrokjes of koekjes bij je hebt die je regelmatig geeft. Als het met de lange lijn goed gaat kun je het los proberen.

Ga op puppycursus!

Toegevoegd na 1 dag:
Nog een waarschuwing: als je zo'n gewilde pup hebt, pas dan op. Er worden momenteel heel veel jonge pups gestolen om door te verkopen. Hier pas in de buurt nog weer één van 12 wk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Een lange lijn is voor een pup absoluut onnodig. Een pup zal je niet gauw in de steek laten, hij weet dat hij van jou afhankelijk is. Pas rond 5-6 maanden gaat hij zijn eigen plan trekken. Maar voor die tijd moet het al een gewoonte geworden zijn om je in de gaten te houden. Die band moet door de baas zijn opgebouwd voordat hij de wereld gaat ontdekken, verder dan 20 meter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De lange lijn is nodig om de vraagsteller dat vertrouwen te geven. Ik weet dat een pup niet wegloopt maar dat zie je snel genoeg met die lange lijn. Overigens nog een reden: er worden tegenwoordig heel veel pups gewoon gestolen dus ik zou er wel wat mee oppassen om een pup los te laten als het nog zo jong is.
Jazeker, lekker doen.
Het hoort bij het ras en hij vind het wsl erg leuk.
- kan je het uitproberen op een afgesloten stukje veld? Soms hebben hondenclubs zulke veldjes
- Anders kan je het uitproberen aan de lange lijn. Begin met een metertje, en dan uitbouwen tot een aar meter, die je hebt.
- Wel speeltje / lekkertje vind hij onweerstaanbaar? Neem dat mee, en probeer voorzichtig uit (alsof er een lange lijn is) of hij naar je terug komt, met dat speeltje /lekkertje.

In ieder geval proberen hoor!
Sowieso niet zo bagn zijn dat hij weg zal rennen.
Hij komt wel weer terug.

Een hondenclub kan je ook goed helpen.
Er zijn ook hondencursussen, gespecialiseerd in jachthonden.
Misschien kan je daar heen. Is voor jou EN je hondje superleuk!