Is het normaal dat mijn grasparkietje in een keer korte vleugelveren heeft?

Sinds een half jaar hebben we een grasparkiet, die we helaas niet tam kregen. Ze komt dus niet uit de kooi. Ze verloor telkens een veertje, maar sinds twee weken heef ze geen lange vleugelveren meer. Ze eet en drinkt goed, heeft afwisselend voer en een redelijk grote kooi. Is dit omdat ze in de rui is geweest? Weet iemand wat ik kan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn kanarie is in de rui. Door het wisselende weer is het deze periode een stuk zwaarder voor de vogels. Ik heb multivitamine gekocht bij de dierenwinkel. Dat zijn druppeltjes die je in het water/eten kan doen. Als je naar de dierenwinkel gaat kan je vragen om druppels die niet specifiek voor de rui bedoeld zijn. Deze kan je het hele jaar gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prima advies!

Het beste antwoord

Nee slag- en staartpennen worden niet vervangen gedurende de rui.

Misschien is het Franse rui? Met Franse rui, ook wel kruipersziekte genoemd, wordt een aandoening bij grasparkieten bedoeld waarbij de vleugel- en staartpennen onvoldoende worden aangelegd. Deze ziekte wordt in verband gebracht met een aviair polyoma-virus (APV). Een virus dat niet enkel bij grasparkieten, maar ook bij andere parkieten en papegaaien wordt aangetroffen. Bij grasparkieten hebben we het specifiek over Budgerigar Fledgling Disease (BFD).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit kan heel goed een gewone rui zijn. Zolang hij goed voer krijgt en er gezond en speels uitziet, zou ik het maar eens een maandje aanzien. Je kunt nieuwe veren ook zien doorkomen. Ze zitten opgerold in de schacht.

Bij de kruipersziekte (waar het vorig antwoord over spreekt) zit de vogel ook vaak stil in een hoekje en zijn de doorkomende veren krom en ondermaats.
Ivana