Waar kan ik een goede fokker vinden?

Sinds het overlijden van onze kat een halfjaar geleden zijn wij op zoek naar een nieuw harig vriendje. Ons oog is gevallen op een dwergpoedel/labradoodle/goldendoodle. Nu zijn we al een poos op zoek maar in het asiel is geen geschikte hond te vinden en op de websites van alle fokkers staat dat de wachtlijsten vol zijn. Zijn er nog andere rassen waar we naar kunnen kijken of is het gewoon een kwestie van afwachten totdat er weer plaats is bij de fokkers?

Wij zijn trouwens een gezin met vier kinderen (6-18 jr) En een dochter met licht autisme, wij hopen dat een hond haar ook zal helpen.

3 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

De beste ervaring die ik zelf heb is te zoeken naar een officiële vereniging van fokkers ven een bepaald ras. Hoewel ik uiteindelijk heb gekozen voor een puppy van de Amerikaanse Cocker had ik in het zoeken ook bijzonder goede ervaring met de kennel van Kings Goldendoodles (eerste link). Voor de acsn zie de tweede link.
Toegevoegd op 12 oktober 2020 20:41: afbeelding
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Lilaliesje
3 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Over die fokker van de eerste link heb ik ook veel goede reacties gehoord! Maar die heeft helaas al een gesloten wachtlijst. Beter dan nog maar even een paar maanden/jaar wachten dan nu bij een broodfokker kopen.
Via mond tot mond is de beste reclame, van de ene tevreden klant naar de volgende en als deze ook weer zo tevreden is gaat de reclame gewoon door. Op die manier komt een goede fokker aan zijn goede naam.

Zit je vast aan deze keuze? Komt er geen enkele andere hond/ras/kruising in aanmerking?
Hoe kom je aan deze drie rassen? Voordat je hiervoor definitief kiest stel ik voor dat je je in de karakters / eigenschappen en meer verdiept om alle informatie tot je te krijgen. Doe het niet in haast, doe het met de wetenschap dat het volgende huisdier tussen de ca. 10/12 of 20+ oud kan worden. Waarmee ik wil zeggen wat je ongetwijfeld al lang weet dat een huisdier geen stoffen beestje is dat in de kast gezet kan worden omdat we er op uitgekeken waren.

Zorgvuldigheid is vereist en kom je er niet uit ga dan eens in gesprek met een hondentrainer of een hobby fokker (in tegenstelling tot een broodfokker) welke dus niet van winst maar van liefde voor het dier voor dit ras kiest.
Al begrijp ik eventuele haast - zo leuk en we willen graag nu, we wachten al zo lang ... - Hou je in en verdiep je in het fenomeen huisdier / hond / levend wezen / kosten -dierenarts- en nog veel meer.

N.B.
Er zijn ook websites waar honden en katten een gouden mandje zoeken. Rechtstreeks van de vorige / 1e eigenaar. Komt gesprek bij en contact met bemiddelaar en op deze manier kan je met prettige contacten heen en weer achter de mogelijkheid komen of het voor jullie een ideale hond kan zijn/worden en of hondje het fel begeerde gouden mandje vindt.
Dan kom je meer over de achtergrond te weten - rechtstreeks en dat scheelt ook weer.

Denk hier nog eens goed over na en neem geen overhaaste beslissing.
Succes ermee! @Lilaliesje
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Lilaliesje
3 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! We zitten absoluut niet vast aan dit ras maar een dwergpoedel werd ons door meerdere fokkers aangeraden. Maar daarvan zijn niet erg veel (goede) fokkers in Nederland, dus daarom werd ons ook aangeraden om naar kruisingen te kijken. Maar als er een ander geschikt ras/kruising is staan we zeker open om daar naar te kijken. We hebben trouwens goed nagedacht over het 'aanschaffen' van een hond. We hadden verwacht onze kat nog 8 tot 10 jaar langer bij ons te hebben, maar hij is helaas verongelukt. We hebben ook al gekeken bij de websites van verhuisdieren en dergelijke maar in deze coronatijd hebben blijkbaar veel mensen een harig vriendje aangeschaft, dus dat wordt maar geduldig afwachten tot de wachtlijsten weer open gaan!
Er zijn facebookgroepen voor herplaatsers van labradoodles en andere kruisingen. Vergis je niet in deze rassen, die zijn namelijk best drukke, snel overprikkelde honden en niet zo geschikt in een druk gezin. We (kynologische instructeurs door heel ned.), veel problemen met rassen waar veel vraag naar is. Bovendien betaal je vaak de hoofdprijs. Een hulphond wordt zorgvuldig door de organisatie uitgezocht en dan nog vallen er een heleboel honden uiteindelijk af omdat ze niet geschikt zijn! Ga eens langs bij een goede hondenschool, daar kunnen ze je adviseren, en soms ook helpen aan goede adressen van fokkers. Juist nu in deze corona-tijd zie ik pups of herplaatsers binnen enkele weken alweer van eigenaar wisselen of teruggaan naar de fokker. I
jodyenboyke