Kan een parkiet goed alleen in een kooitje?

hij was met een vrouwtje dat alweer een poosje geleden overleed.

Toegevoegd na 13 minuten:
hij heeft een spiegeltje in zijn kooi

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (5)

Op zich zal een parkiet zich wel eenzaam voelen, maar mijn ervaring is, dat het met een paar spiegeltjes wel goed komt. Dan ziet hij eigenlijk toch nog andere parkietjes. Heeft niet in de gaten dat hij het zelf is.
Dus koop een paar verschillende spiegeltjes, liefst hangende, als die gaan schommelen, beweegt het andere vogeltje ook nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
blijkbaar wel want als het vrouwtje al een poosje geleden is overleden heeft hij het tot de dag van vandaag aardig gered
hang een spiegeltje neer in het kooitje zodat hij af en toe het gevoel heeft dat er iemand naast hem zit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Parkieten zijn van nature echte groepsdieren, dus waarschijnlijk zal hij dit niet fijn vinden.
Maar mssichien kun je dit ook zelf beoordelen, eet hij slecht, gaat zijn gezondheid achteruit, maakt hij meer lawaai als anders? allemaal dingen die er op zouden kunnen duiden dat hij zich alleen voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede informatieve parkietensite! +1
Het kan wel, maar als hij het grootste deel van de dag in een stil huis zit, kan hij op den duur sterven van eenzaamheid. Dus indien je weggaat, laat dan in in ieder geval de radio voor hem aan.

Een andere parkiet er bij doen is niet zomaar mogelijk.
Grote kans dat er dan ruzie uitbreekt en ze elkaar tot bloedens toe verwonden.

Mocht je er toch een andere parkiet bij willen nemen, koop dan ook een nieuwe kooi, zodat ze beide in een nieuwe omgeving komen, dan is de kans op grote ruzie tussen de vogels iets kleiner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan wel, maar een spiegel is wel gevaarlijk. Zie mijn uitleg hieronder:

IK had ook eerst 1 parkiet in de kooi, maar het beestje werd steeds verzotter op degene die ze zag in de spiegel. Ze werd helemaal gek en was op zoek naar de ander die ze zag in de kooi. Het was echt heel zielig.

Ben toen eentje bij gaan kopen, een mannetje. Als de 2 parkietjes niet kunnen wennen aan elkaar dan mag je altijd het parkietje wat je het laatst erbij hebt gehaald ruilen.

Kans is natuurlijk dat je parkietje is gewend aan nog iemand erbij, en dat die er nu niet meer is. Let goed op als je parkiet zich eigen gaat kaalplukken dan gaat het niet goed!