Katten kalmeren verbazend snel als je eens goed naar ze gaapt, en je ogen toeknijpt. Werkt dat bij honden ook?

Rieneke1
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag! Kan het helaas niet meer uitproberen en dus ook geen antwoord geven :-(
Ben benieuwd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nog nooit van gehoord! Moet ik ook eens proberen bij me kat... word ze NOG relaxter haha!!
Rieneke1
11 jaar geleden
lga, die hond van jou zal wel een doorgewinterde luibak zijn ;)
jodyenboyke
11 jaar geleden
+

Het beste antwoord

Gapen bij honden is oversprong gedrag. Het duidt op onzekerheid of op zijn minst op een niet kunnen kiezen. Gebeurt vaak na een commando dat te heftig is of bij een onbekend commando. Gaap je terug, dan heeft dat geen enkele zin.
Bij je eigen hond (nee, je bent niet van de blafbeesten ;)) kan je de rustige oogsluiting wel toepassen, maar dan geeft hij daar aanleiding toe (ligt rustig op zijn kussen en 'vraagt': baas ga je ook even een tukje doen?).
Als hij echter opgewonden is, zal hij er niet van kalmeren.
Een onrustige, opgewonden hond kalmeert alleen als de baas rust uitstraalt.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee, leuk om te weten! +
Rieneke1
11 jaar geleden
duidelijk weer, bedankt ivana!

Andere antwoorden (2)

Nee bij honden werkt het zo niet,ik heb het weleens uitgeprobeerd,zonder effect.
Wat wel hielp bij mijn honden en waar ze slaperig van werden was heel zacht met de vingertoppen aaien op borst,kin,achter de oren en op de kop en fluisterend zeggen;ga maar slapen.

De oogleden zag ik dan steeds vaker dicht vallen.
Ik viel er bijna zelf bij in slaap. :-))))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Werkt rustgevend hè ;-)
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker weten. ;-) Dank voor je +
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Ja , je kan hun gedrag wel beïnvloeden niet in de ogen kijken maar inderdaad toe knijpen in alles rust uit stralen , langzaam en lief rustig praten . Laat ze eerst aan je handen ruiken en dan rustig aaien . Zeker als het niet je eigen hond is kijkt de hond eerst de kat uit de boom . Honden houden van rustig voorspelbaar gedrag . Vreemde dominante honden niet in de ogen kijken gewoon negeren . Dus ben jij rustig wordt de hond ook rustig . Net als met mensen maar die mag je wel even in de ogen kijken .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad:vreemde honden nooit never ever zomaar aanraken: ze moeten zelf naar je toekomen en eerst de handen laten ruiken is zeer verstandig. Ook heel rustg bewegen trouwens, niet wild doen. Overigens: sommige vreemde mensen moet je ook niet in de ogen kijken; dat wordt vaak als heel dominant of vervelend gevonden ;-) Ik geef je geen +, omdat het m.i. geen antwoord op de gestelde vraag is, maar ben het zeker met je eens.