Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn kat aan mijn krabpaal gaat krabben?

Wij hebben het probleem dat onze kat aan de bank aan het krabben is en dit kunnen we niet voorkomen. Welke krabpaal we ook kopen, hij blijft aan de bank krabben. Hoe kan ik er voor zorgen dat hij aan de krabpaal gaat krabben?

P.s. hij reageert niet op kattenkruid.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Maak de krabplaatsen onaantrekkelijk om aan te krabben door er tijdelijk plastic overheen te plakken. Geef je kat daarnaast heel veel aandacht telkens als hij aan zijn krabpaal krabt.
Reinig alle krabmarkeringen met warm water en zeep. Zo verdwijnen de ‘pootjesferomonen’ die de kat heeft achtergelaten op de meubels.
Eventueel behandel je met Feliway Classic Spray de plaatsen waar de kat niet mag krabben. De reviews hierover zijn over het algemeen positief.

Als dat nog niet helpt: om ervoor te zorgen dat jouw kat begrijpt dat hij aan de krabpaal mag krabben en niet aan jouw bank, dien je het krabben te stimuleren. Dat kun je doen door de kat direct op de krabpaal te zetten op het moment dat hij aan de bank gaat krabben. Blijf de kat zo afstraffen als hij krabt aan iets waar hij niet mag krabben. Op deze manier leert de kat dat het alleen is toegestaan om aan de krabpaal te krabben.
Een ander belangrijk aspect is de hoogte en dikte van de krabpaal. De krabpaal moet groot en lang genoeg zijn zodat de kat genoeg ruimte heeft om in uitgestrekte houding nog lekker te kunnen krabben. De plaats van de krabpaal is ook erg belangrijk. Een kat zou niet snel in een krabpaal gaan zitten die ergens in een hoekje verstopt is. De kat is graag op plekken waar mensen langs lopen. Zet de krabpaal dus op een plaats waar de kat veel te zien heeft en de huiselijke warmte en gezelligheid mee krijgt.
SimonV
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dankje Simon! Welke krabpaal zou je hiervan aanraden: https://petspark.nl/krabpaal-kat/. Ik las ook dat er speciale bomen bestaan voor het krabben van een kat? Ik kan ze alleen niet vinden
SimonV
2 jaar geleden
Je kunt beter naar tests kijken:
https://tweedolfijnen.nl/beste-krabpaal/
Google eventueel op:
tests krabpaal kat
Je kan ook een lokstof (bv. beaphar play spray) op de paal spuiten.
Soortgelijke lokstoffen zijn verkrijgbaar in iedere dierenwinkel.
Heb daar uitstekende resultaten mee bereikt.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
VS zegt al dat de kat niet reageert op kattenkruid.
De Beaphar play spray bestaat uit twee bestanddelen: 10% kattenkruidextract, opgelost in gedemineraliseerd water.