Hoe zorg ik ervoor dat mijn konijn zich niet verveeld?

Ze woont in een kooi en met mooi weer kan ze naar buiten in een ren. Ze heeft speelgoed maar doet er niet veel mee..
ze is niet gecastreerd en ze is 4 maanden oud. en een bijvraagje: hoe knip ik haar nagels? alvast bedankt x

Toegevoegd na 4 minuten:
sorry ik bedoel gesteriliseerd :P

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (8)

Ik kan me voorstellen dat ZE niet gecastreerd is. Castratie gebeurt alleen bij mannetjes.

De beste manier om het konijntje zich niet te laten vervelen is een vriendje/vriendinnetje voor haar aan te schaffen.

Ik heb sinds kort ook weer konijnen als huisdier en besloten er maar twee te nemen, zodat ze elkaar gezelschap kunnen houden.
In het hok zijn ze heel leuk met elkaar aan het spelen en in de ren helemaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh je bijvraag: de nageltjes.
Je kunt het beste met je konijntje naar de dierenwinkel gaan en ze daar vragen of ze je willen voordoen hoe je de nagels het beste knipt. Dat werkt beter dan wanneer we hier schriftelijk gaan uitleggen hoe je dat het beste kunt doen. Het ene konijn is namelijk heel makkelijk en werkt goed mee en het andere konijn vind het maar niets dat je aan zijn nagels zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Castratie gebeurt ook bij vrouwtjes: verwijderen van de eierstokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ik dacht dat dat sterilisatie heette.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo wordt het vaak genoemd, maar sterilisatie (doorsnijden/afbinden van de eileiders/zaadleiders) en castratie (verwijdering van de ballen/eierstokken) zijn beide operaties die bij mannetjes en vrouwtjes uitgevoerd kunnen worden. En bij huisdieren is bij beide geslachten castratie gebruikelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben wel gesteriliseerd, maar beide balletjes bevinden zich nog in het daartoe bestemde zakje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De trein loopt nog wel maar er komt geen volk meer uit .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, weer wat geleerd.
Niet dat ik er voorlopig mee te maken krijg.
Ondanks deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/vanaf-leeftijd-mannetjeskonijnen-gecastreerd.181158 Blijken het toch roze sokjes te zijn.
De een vind het alleen leuk om af en toe op haar zusje te rijden, maar bij controle blijken het toch beiden dames te zijn.
Probeer een knuffelbeest Dat vinden konijnen vaak ook leuk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel mee uitkijken, kan ook gevaarlijk zijn als er nylondraad inzit waarin het konijn verstrikt kan raken.
Ons konijn is dol op wc-rolletjes volgepropt met hooi en voer, voer dat her en der verspreid op de grond ligt, eierdozen met hooi of voer, proppen papier, een wijkistje dat we gevuld hebben met bodembedekmateriaal.
Eigenlijk dingen die het natuurlijke gedrag een beetje bevorderen, eten zoeken, rommelen, snuffelen, graaien.
Ons rennetje staat op de tegels. Daardoor slijten de nageltjes vanzelf wel. Je zou in een deel van je ren ook tegels kunnen leggen, dan is nagels knippen eigenlijk niet echt nodig meestal.

Toegevoegd na 28 seconden:
wijkistje=wijnkistje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij laten ons konijn 's avonds los in de huiskamer (als we er zelf bij zijn natuurlijk). Dan gaat hij ons uitdagen door tegen onze voeten te duwen en zo, en dan plagen we hem terug, een beetje zoals konijnen dat onderling doen.
Als hij uitgespeeld is gaat ie midden op de vloer liggen, languit. Vervelen doet hij zich niet geloof ik
En de parkiet en hij zijn gek op elkaar, altijd bij elkaar in de kooi of achter elkaar aan rennend. Misschien een idee :P
Contact met andere dieren is wel heel belangrijk voor een konijn.

De andere dingen had je al goed antwoord op gekregen :)
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je maar een konijn hebt zou ik er nog een kopen dan vervelen ze zich veel minder snel, maar als dat niet werkt
dan haal ik ze uit hun koop en zet ik ze bij mij op schoot en ga ik in de bank zitten en dat houd mijn konijn wel uren vol
liefs lolly
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schaf er nog een aan en zorg dat die van hetzelfde geslacht is, ander is je ren/kooi binnen de kortste keren overbevolkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan nog een konijn kopen. Of een knuffel beer in de kooi zetten ( let wel op wat voor knuffel beer want in sommige kunnen ze stikken. )

Een knuffel beer kan ook een liefdes gevoel opwekken bij het konijn want ik ken iemand die heeft een teddybeer bij het konijn in het hok gezet en nu probeert het konijn kinderen te maken xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Konijnen Gedragsdeskundigen zijn het erover eens: 1 konijn is geen konijn. Kortom, konijnen zijn sociale groepsdieren, die minimaal met zijn tweetjes gehouden dienen te worden. Sociale contacten zijn ook voor het konijn van groot belang voor een goede gezondheid. Dus neem er nog een konijn bij. Knaagdierenopvangcentra bieden soms ook de mogelijkheid om te 'daten' met je konijn om een leuke match te vinden.

Laat de dierenarts eens het nagels knippen voordoen. Als je weet hoe het moet, is het een fluitje van een cent. Je moet echter wel goed weten tot hoever je kan knippen. Een speciaal kniptangetje is wel zo makkelijk, want de nagels van een konijn kunnen erg dik zijn.

En... wist je al dat 60 tot 80 procent van de vrouwtjes overlijden aan baarmoederkanker? Dit kan voorkomen worden door haar te laten castreren.