Zitten grasparkieten liever op een dunnere of een dikkere stok of tak?

Ik wil van die dikke, stijve en toch buigzame katoenen 'touwen' in de kooi maken in plaats van de plastic stokken. De touwen zijn stroever (goed) maar wel een stuk dikker. Ze hebben ook nog een dunnere tak bovenin waar op geslapen wordt, die blijft zitten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het beste is om takken van verschillende diktes in de kooi te doen. Dan kunnen ze kiezen en voorkom je drukplekken op de voetzooltjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze zitten liever op dunne stokken dan kunnen ze hun poten er omheen draaien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OK, dan laat ik wat dunne takken zitten. Het voordeel van de touwen is dat ze stroef zijn, de oudjes willen nog wel eens ineens naar beneden vallen.
De zitstokken mogen niet te dun zijn. Als ze erop gaan zitten mogen de tenen +/- 2/3de van de omtrek van de zitstok omsluiten.

Verder laat je hen best zelf kiezen door zitstokken te voorzien van variabele dikte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Iets dikkere takken zijn noodzakelijk voor het slijten van de nageltjes.
De touwen zou ik achterwege laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een huiskamervoliere, dus er is genoeg plaats voor touwen en takken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ @Holle: touwen zijn een beetje gevaarlijk in die zin: ze kunnen er met hun nageltjes in blijven hangen.... en natuurlijk gaat het 1000x goed, maar nou net die ene keer kan het ze een nagel kosten en dat is zeer pijnlijk en lastig voor de vogel, omdat-ie dan problemen krijgt met het evenwicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wist ik niet; ze hebben al een touw, dat hangt er al zeker een jaar en ik heb nooit iets gezien of gemerkt van ongelukken met nagels. Het leek me prettig zitten voor mijn pensionado-parkieten met hun oude pootjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze kunnen er met die scherpe puntjes in blijven vastzitten... en wat ik al schreef: meestal gaat het goed natuurlijk, anders werden die touwen ook niet vekocht.
Maar ik heb zelf een papegaai, en die bleef er geregeld in hangen. Ik heb dat touw weggedaan, want hij schreeuwde van de pijn als dat gebeurde.
Het is maar een waarschuwing ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hebben we het over de zelfde touwen? Die met gekleurde strengen, met twee rode schroefdoppen aan het einde die je tussen de tralies doet? 60 cm lang ongeveer? Ze zijn toch vrij vast geknoopt of gedraaid. En wat leuk, een papegaai...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die gekleurde zijn van katoen hè? Ook daar is de kans erop aanwezig, maar minder denk ik dan bij die "echte" touwen. Ik las net, dat het gaat om oudere vogels: hun nagels zijn vaak niet meer zo scherp.
Is ontzettend leuk, maar ik raad het iedereen af hoor! Om een papegaai gelukkig te laten zijn in gevangenschap kost enorm veel tijd van de eigenaar en levenslang, omdat ze 60 jaar of ouder kunnen worden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ze zijn van katoen. En die 60 jaar, dat is de reden dat ik 12 jaar geleden pseudo-semi-mini-papegaaitjes heb genomen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn ook leukies, welke soort(en) heb je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mannetje is een prachtige olijfgroene Engelse parkiet, zijn echtgenote is een witte grasparkiet. Het mannetje zingt de hele dag, dat is zo leuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En gezellig! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft maar een paar eenvoudige dingen goed te doen en je hebt blije, gezonde parkieten. Als ik zelf een pensionado (pensionada?) ben heb ik ze nog steeds, denk ik. Maar niet deze natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens het woordenboek is het pensionado m/v LOL!
Dat klopt als je er 2 of meer hebt, dan is de verzorging vrij eenvoudig.
Maar als je er 1 hebt, dan heeft de vogel recht (vind ik, anders moet je er 2 nemen) op heeeeeeel veel tijd en aandacht van de eigenaar: vele vele uren per dag zelfs!
Een papegaai bijvoorbeeld heeft ongeveer het denkniveau van een kind van 4 is uit onderzoeken gebleken.... je moet er toch niet aan denken, dat je een kind van die leeftijd levenslang in een kooi zet...
En dat gebeurt dus met heel veel papegaaien, die dan zwaar gefrustreerd en getraumatiseerd raken met alle gevolgen van dien. Daarom raad ik dat dus af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zijn met zijn tweeën en ze zijn blij met elkaar. Hij voert haar de hele tijd door! En ja, ik weet de verhalen over eenzame papegaaien. Afschuwelijk. Onwetende mensen.
Het is van groot belang dat de stok niet te smal is omdat de parkiet anders vergroeide pootjes krijgt. Een stok met verschillende diktes is daarom belangrijk. Ook zijn er heel veel slijtstokken of speciale stokken te verkrijgen in verschillende diktes die goed zijn voor de pootjes. Als de valkparkiet op de stok zit moet deze zo dik zijn dat de poot 3/4 om de stok heen zit. Anders groeien de nagels door.