Onze pup 10 weekjes oud krijgt brokjes van het merk SMOLKE en dan de mini/medium varriant. Hoeveel mag mijn pup per dag eten?

In de dierenwinkel werd mij gezegd dat ik op de tabel moet kijken en dan moet kijken wat het volwassen gewicht ongeveer wordt en dan bij het aantal maanden hoe oud ze is en als ik dat doe, mag ze 295 gram per dag eten, maar nu was het voer op en kwam ik in een andere winkel om de brokken te halen, en daar vertelde ze mij dat ik bij het gewicht moet kijken wat ze nu weegt, dan zou ze per dag ongeveer 100 gram mogen eten. Die 300 gram per dag krijgt ze met gemak op.
Maar ik wil wel de goede hoeveelheid aan haar geven.
Wie kan mij helpen?

Onze pup weegt nu ongeveer 8 kilo, is 10 weken, en het is een kruising tussen een mechelse herder en een amerikaanse bulldog.

Groetjes Kelly.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

Ze is nog flink in de groei, dus ik zou eerder denken dat dierenwinkel 1 gelijk heeft. Wat staat er precies op de verpakking van het voer? Want dat zou ik aanhouden. En als je pup nu hetzelfde eten krijgt als bij de fokker, zou je bij de fokker kunnen navragen hoeveel ze moet krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik zo eens op de site kijk dan lees ik dat je ongeveer 500 gram per dag mag geven want ik vermoed dat je pup als volwassen hond ongeveer 40 kilo gaat wegen.

http://www.smolke.nl/hondenvoeding/smolke-puppy-2

Het is nogal veel vind ik,maar er wordt ook aangeraden om 10 % minder te geven als dat er op de zakken hondenvoer staat aangegeven.

Wil je echt een goede hondenbrok geven,dan kun je het beste overstappen[geleidelijk] op de merken; Orijen,Acana,Wolfsblut of Taste off te Wild.

Zelf geef ik mijn hond[8 maanden oud] Taste off the Wild omdat er net als de rest bovenstaande merken geen granen in het voer zit want granen is echt bagger voor je hond.

Als je pup zo'n 4 maanden oud is,raad ik je aan om over te stappen op volwassen voer,dit omdat de pup anders veel te snel groeit door de pupbrokken en dit is niet goed voor het beendergestel.

Veel plezier met je pup.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pup zal, als hij in de groei is, net zoveel eten als wanneer hij volwassen is. Jouw pup zal tussen de 25 en 30 kg wegen als hij volwassen is.

Op de verpakking lees je wat een voederhoeveelheid is (ongeveer) voor dit volwassen gewicht. Dit deel je door 4 of 5 voedingen. Dat is wat je per dag mag geven.

Eet de hond zijn portie niet op, dan haal je het na tien minuten weg. Niet iedere hond eet evenveel. Bij de volgende voeding geef je dan een heel klein beetje minder en kijkt of hij dit wel opeet.
Verder moet hij vrolijk blijven en beweeglijk.

Voedingshoeveelheden zijn altijd een leidraad, nooit een vast gegeven.
Met honderd gram per dag honger je hem uit, maar met 500 gram kan je hem over een maand 'rollen'. Ik denk dat je tussen de 250 en 300 gram brokken uitkomt.

Mocht je je hond voor training kleine beloningen geven (bij het zindelijk maken enz.) dan moet je dat wel van zijn dagelijkse portie aftrekken, anders krijgt hij teveel.

Hier de groeicurve voor honden, dan kan je zien wat het uiteindelijk gewicht van je hond gaat worden:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/hond/pup%20groeicurve.html
Deze groeicurve naziend, kom ik voor jouw hond uit op een volwassen gewicht van 28 kilo.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk je niet dat de hond zwaarder wordt als hij volwassen is Ivana? Dit omdat het gewicht van een herder en een Amerikaanse Bulldog hoger ligt dan 25 a 30 kilo als ze volwassen zijn.
Ivana
12 jaar geleden
Maria, kijk op de curve bij 10 weken. Start dan bij het 8 kilopunt en je zult zien dat je bij 28 kilo eindigt. Deze curve is precies zo werkend als de lijnen die ze voor baby's op het consultatie-bureau gebruiken. Als de pup normaal wordt gevoed en niet te dik noch te mager wordt gehouden, zal hij in normale gevallen deze curve volgen. Uitzonderingen zijn ziekten en verkeerde of onvolledige voeding en verwaarlozing.
Het heeft dan verder niets van doen met het ras.
Ivana
12 jaar geleden
Kleine toevoeging: Vraagsteller spreekt over een teefje. Ideaalgewicht voor Mechelse herder teefjes is tussen de 20 en 25 kilo. Bij een Mix met een Amerikaanse buldog teef zou 28 kilo (volwassen gewicht) niet verwonderlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik zie het,ik dacht dat het om een reu ging en had gelezen dat deze rond de 40 kilo of soms nog zwaarder wegen als ze volwassen zijn van beide rassen.
Ivana
12 jaar geleden
Bovendien bestaan er twee soorten Amerikaanse Bulldoggen. De Scott Bulldog is de iets kleinere soort. Er is een groot verschil in maten bij de teven. De maat loopt van 43 tot 66 cm en het gewicht loopt van 30 tot 55 kg. Als de Bulldog een Scott's is geweest is de uiteindelijke uitkomst dus helemaal niet verwonderlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah oké,dat wist ik niet. De groeicurve kan ik zelf niet zo goed volgen want op welke lijn moet je kijken als je hond gemiddeld 40 kilo gaat wegen,ik bedoel dat je zo'n groot tussenvlak ziet.
Ivana
12 jaar geleden
Uitgaand van een volwassen gewicht van 40 kg, moet je bouvier (die nu 8 maanden is) 34 kg wegen.
Als je het bijgehouden hebt, zou hij met 4 maanden een gewicht hebben gehad van ongeveer 20 kg. Met 6 maanden een gewicht van 29 kg. Dit alles klopt ALS hij inderdaad uitkomt op 40 kg. Woog hij op die data minder, dan zal de lijn ook iets lager lopen en evenredig wegbuigen naar een lager uiteindelijk gewicht. Kom je er niet uit, dan moet je maar even vermelden wat hij nu weegt, dan zal ik het je vertellen.
Je kan zien dat de vlakken minder snel omhoog lopen na de 6 maanden en de aanwas veel langzamer gaat. (Per PB kan ook hoor!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas komt hij van een fokker die het niet zo nauw nam,maar daar kwam ik pas later achter. Hij woog toen hij 13 weken was maar 7 kilo,nu weegt hij 22 kilo,eigenlijk nog te weinig,maar hij krijgt al meer voer als dat hij volgens schema mag hebben.
Ivana
12 jaar geleden
Maria, het zou me verbazen als hij bij normale dikte, dus niet te vet of te mager, ooit nog boven de 30 kg uitkomt.
Ik heb met het gebruik van dit schema in de eerste anderhalf jaar, gevolgd vanaf 8 weken, nog nooit een ernstige afwijking geconstateerd. We zullen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet beter dan dat mijn vorige boeven rond de 40/45 kilo wegen dus ik hoop wel dat deze dit gewicht ook gaat halen.