Hoe zorg ik ervoor dat me kitten stopt met het behang te slopen?

Het betreft een kitten van vijf maanden oud.speeltjes heb ze meer dan genoeg.ze krijgt aandacht en ze heb een speel maatje een poes van anderhalf jaar waar ze het goed mee kan vinden.maar ondanks dat toch van die vlagen dat me behang het moet ontgelden

Toegevoegd na 2 dagen:
Net ondekt bij me kitten de muts is begonnen met wisselen zou het gedrag daarmee te maken hebben dat ze mogelijk pijne der bekkie heb of gehad

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

op de plaats waar het kitten krabt een klimpaal neerzetten die je aantrekkelijk maak met een spray van kattekruid te koop bij dierenspeciaalzaak of wat druppels valeriaan te koop bij de drogist, en als u ziet dat de kat het behang bewerkt kan je op afstand met plantenspuit de kat natspuiten veel suc6 hopelijk werkt dit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katten zijn dol op valeriaan. Waarom zou je dit door het water doen als straf?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is niet om de kat mee te bespuiten maar de klimpaal snap je

Andere antwoorden (8)

Ik heb zelf ook zo'n ondernemende jong kat gehad. Ik had meestal een aantal postelastieken klaar liggen. Als ie dan weer ergens aan zat te krabben, schoot ik zo"n elastiekje op 'm af. Hij schrok zich dan te pletter. Het werkte echter wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
nee deknies, doe dat maar niet.
heeft net zoals de plantenspuit geen enkele zin, of je moet willen dat je kat bang voor je wordt.
Rieneke1
11 jaar geleden
ook dat is geen strakke actie; nooit een kat in het nekvel grijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Laten schrikken" werkt m.i. alleen als afleiding, niet om ze bang te maken. Ik laat wel eens een pen op de grond vallen als ze weer eens een stoel bewerken met hun nagels, dan kijken ze op en zijn ze daarna meestal vergeten wat ze aan het doen waren. Of gooi een speeltje een beetje in hun richting, zodat ze achter het speeltje aan gaan. Een hoog geluidje maken werkt ook wel eens. Ook hier weer: niet om ze zich een ongeluk te laten schrikken, maar om ze even op te laten kijken zodat ze afgeleid zijn. Of dat een goede manier is weet ik trouwens niet.. Rieneke? Postelastieken berg ik trouwens juist dwangmatig op, één van onze katten is daar een keer bijna in gestikt. Een kat in z'n nekvel grijpen moet je niet doen, tenzij het is om 'm rustig te krijgen en je ook de poten ondersteunt. Kan handig zijn bij de dierenarts. Maar laat een kat niet met z'n gewicht aan z'n nek hangen: dat doet pijn, en zeker bij een volwassen kat kun je je kat echt verwonden op die manier. Een moederpoes tilt een kitten (tot een week of vier geloof ik, daarna dus niet meer omdat ze dan te zwaar zijn) wel eens op in het nekvel in noodgevallen. Maar moederpoes doet dat veel preciezer dan dat een mens dat zou doen, en zolang je je kat niet uit een brandend huis moet redden en het om de één of andere reden niet anders kan, zie ik ook geen noodzaak om bij een kat niet netjes te pootjes, of tenminste de buik en kont te ondersteunen.
Rieneke1
11 jaar geleden
juist lies, niets aan toe te voegen.
moepoes doet dat tot 4 weken, en alleen om het kitten te verplaatsen, niet te corrigeren.
bovendien zijn mensen geen poezen.
en afleiden kan idd nooit kwaad, itt laten schrikken.
Rieneke1
11 jaar geleden
plantenspuit is geen goed idee, al wordt die door menigeen te pas en te onpas tevoorschijn gehaald.
en tot de orde roepen; waarvoor, omdat de kat krabt?
krabben is volkomen natuurlijk gedrag voor een kat.
beter bied je goede alternatieven wat betreft de plek waar hij dat doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk kan een kat niets "fout" doen, in tegenstelling tot honden. Een kat kun je niet opvoeden, hooguit kun je je huis zo inrichten dat het - in onze ogen - ongewenste gedrag beperkt wordt. Ik kon bijvoorbeeld mijn katten van de eettafel houden in m'n oude huis, omdat er weinig interessants te vinden was. Nu staat de tafel vlak voor het raam, waarmee het het mooiste plekje in huis is geworden. Ik kán ze niet verbieden om op tafel te zitten: de verleiding is veel te groot. Als ik mijn katten niet meer op tafel wil hebben, zou ik m'n huis anders in moeten richten. Dat is hoe je m.i. samenleeft met een kat: je richt je huis zo in dat je heel redelijk met elkaar in hetzelfde huis kunt leven. Een kat heeft - zoals iedereen wel weet - personeel, waar honden een baas hebben. Je hebt echt een TOTAAL ander soort dier in huis, dat z'n eigen gang gaat, zich niets van jou aantrekt en feitelijk gewoon de baas in huis is. Want wat doet het dier verkeerd? Krabben aan behang en meubels? Tja, zo markeren ze hun territorium. Dat is geen ongewenst gedrag, dat is *normaal* gedrag. Je kunt ervoor zorgen dat de krabpalen de meest aantrekkelijke krabplekken in huis zijn. Slaag je daar niet in (zoals ik) dan heb je dikke pech en hangen ze ook in je behang. Wat doet een kat nog meer verkeerd, op het aanrecht springen? Tja, als dat de manier is om bij het raam te komen, of als je daar lekkere dingen laat liggen, kun je ze dat toch moeilijk kwalijk nemen. Als je je kat niet op het aanrecht wilt hebben, moet je er voor zorgen dat daar niets is wat je kat aantrekkelijk vindt. Plast je kat in huis? Dan is er een medisch probleem of heeft hij stress. Haalt je kat uit naar jou of huisgenoten? Dan doe je hem pijn, plaag je hem, haal je hem aan tegen z'n zin, is hij bang, stoor je hem in z'n bezigheden of heeft hij doodgewoon een speelse bui. Al die voor ons 'ongewenste' gedragingen hebben voor de kat een hele goede reden. Omdat een kat alleen iets doet waar hij een goede reden voor heeft, is het straffen van een kat bijna altijd onterecht. Al dat volkomen natuurlijke kattengedrag kun je hooguit in goede banen proberen te leiden. Maar dat je behang eraan kan gaan of dat je meubels op een goede dag besproeid kunnen worden, dat zijn allemaal dingen die je vantevoren weet/zou moeten weten als je een kat in huis neemt. Ze mollen nog wel eens wat, net zoals kleine kinderen bijvoorbeeld altijd rotzooi maken, en je ze dat nooit echt af kunt leren omdat het doodnormaal kindergedrag is.
Rieneke1
11 jaar geleden
heel mooi verwoord lies!
Kristal
11 jaar geleden
Heel goed gezegd Lies.
Ik merk wel dat, hoe ouder ze worden, hoe rustiger. Maar die twee plekken nu overnieuw gaan behangen... mwah, ik wacht nog even :-)
Misschien werkt onderstaande: bij honden werkt het feilloos.
Je vult een blikje of blikken trommeltje met wat harde dingen, bijvoorbeeld knikkers of doppen van bierflesjes.
Als je kat aanstalten maakt om richting behang te lopen om haar streken erop te zetten, dan schud je heel hard met dat blikje met inhoud.
Als het goed is, schrikt ze zich helemaal rot en stopt met haar slechte idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed idee als je er bij bent, maar bij mij deed ze het voornamelijk 's nachts, de slimmerd ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja bij honden werkt dit prima,weet er alles van. ;-) Misschien helpt het ook bij katten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou je echt een aantal dagen haar goed in de gaten moeten houden als dit mogelijk is zodat je direct met het blikje kunt rammelen of vlak naast haar neer gooit als ze weer eens haar nagels wil slijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat snap ik,maar misschien kun je haar apart zetten als je slaapt of even weg moet?
Rieneke1
11 jaar geleden
doe maar niet deknies, dit is een variant op plantenspuit en postelastieken, waar dezelfde bezwaren aan kleven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens Rieneke,dit zou heel goed hetzelfde resultaat kunnen hebben om de kat iets af te leren dat niet mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Rieneke, waarom zou het niet werken, welke bezwaren kleven eraan?
Rieneke1
11 jaar geleden
wat denk je dat de kat denkt maria?
oei, blijkbaar mag dit niet, laat ik het maar niet meer doen?
of zou hij denken dat de baas onberekenbaar is, en dat je hem of haar beter uit de weg kan gaan?
en als je er niet bij bent, zou de kat dan stoppen met dit gedrag? voor plantenspuit zowel als rammelend blikje geldt dat het zou kunnen werken, maar ALLEEN als de kat keer op keer niet doorheeft dat de actie van jou afkomt, en daar zit het probleem. puntje bij paaltje kweek je zo alleen een kat die bang voor je is, en nog steeds aan het behang krabt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel de bedoeling dat je het blikje gooit als de kat niet ziet waarvan en door wie het kabaal komt.
Dit had ik er eigenlijk bij moeten zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja precies Maria, dat bedacht ik dus ook hahahaha!
Rieneke1
11 jaar geleden
deknies, als ze heeft lopen krabben ben je te laat, dan kan je niets doen, want de kat zal het verband niet leggen.
bij een heterdaadje kan je de kat zonder een woord rustig oppakken en bij de krabpaal zetten.
weet je, krabben is volkomen natuurlijk gedrag, en dat proberen af te leren is een heilloos plan.
zorg liever voor aantrekkelijke alternatieven; meerdere krabpalen en planken op geschikte plekken; dus aan de rand van het territorium en bij doorgangen waar de loop in zit. maar zoals gezegd; behanglijm ruikt vissig en geweldig voor katten, dus iedere keer dat hij krabt wordt hij beloond met een heerlijke geur.
het kan lang goed gaan, maar als een kat eenmaal begonnen is, is er vaak geen andere oplossing dan te kiezen voor lambrizering, stukken tapijt op de muur, of een andere soort muurbedekking. mara en wendy, het vervelende is dat je dit een aantal keren zal moeten toepassen, en dat katten binnen de kortste keren doorhebben dat jij de boosdoener bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je reactie Rieneke.
Zijn honden dan ZO STOM??? Of was mijn exemplaar dat misschien....mmmm.... bright was-ie niet echt nee ;-)))
Rieneke1
11 jaar geleden
het blijven blafbeesten he? ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker: een enorm verschil met miauwdieren LOL
Rieneke1
11 jaar geleden
graag gedaan deknies!
hopelijk wint de aanhouder ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kom weer thuis (zat net illegaal op m'n werk te reageren, lol) en zie de stukken behang alweer liggen. Eén van de twee is al veel te lang binnen met een wondje dat hij steeds openkrabt, morgen gaan we weer naar de dierenarts en wagen we de ultieme poging met het verwijderen van de kraag en dan direct naar buiten sturen van het beest (vorige keer krabde hij direct de boel weer open terwijl het wondje echt goed genezen was, dus nu hopen we dat hij eraf blijft als ie buiten is en afleiding krijgt). Maar goed, na al die weken verplicht binnen blijven is mijn behang een zielig hoopje snippers geworden. Ik overweeg om een paar banen opnieuw te laten doen, als dat tenminste netjes lukt. Dan op de meest aangedane plaatsen doorzichtig dun plastic ervoor, en één of twee plekken met vloerbedekking tegen de muur. Want blijkbaar blijft de muur toch leuker dan de krabpalen. En dan maar hopen dat dat werkt..
Rieneke1
11 jaar geleden
succes lies!
je wil ook niet weten hoe mijn hal er uit ziet :s
in de kamer heb ik eieren voor mijn geld gekozen; behang van de muren, laten bijwerken, en laten schilderen. succes ook met je katertje, hopelijk laat hij het plekje nu met rust.
O, zo herkenbaar.

Ik heb afgelopen week gewaagd voor de 3e keer nieuw behang aan te brengen (vorige was binnen een week gesloopt, het kostte me bijna een jaar om weer moed te verzamelen).
Tot nu toe zit het er nog op, ik heb er elke nacht en bij onze afwezigheid een dunne hardboardplaat voor staan.

Mijn kat wist dat het oude behang lekker aanvoelde om te krabben (komen leuke snippertjes van), dus dat laten zitten ging volgens mij niet werken.

Wij hebben een nieuwe krabplek gemaakt met een stuk tapijt aan de muur bij de achterdeur/kattenluik. We spuiten deze elke dag in met een spray in een glazen flesje van Dier-all-in (eerst Versele-Laga Cat Attract Catnip Spray gebruikt, maar dat deed helemaal niks, ze was totaal niet geinteresseerd).
Elke dag halen we een paar keer haar pootjes over het tapijt waarbij we haar uitbundig prijzen en ons flink idioot voelen.

Definitieve oplossing zou stucken kunnen zijn, maar dat vonden wij persoonlijk iets te duur.

Wat ook kan helpen is het behang inspuiten met deo of parfum. Katten vinden het vaak erg vervelend die geur aan hun pootjes te krijgen, dat moeten ze er allemaal weer aflikken. Dat heeft mij mij de 2e keer geholpen, maar ik ben er te vroeg mee gestopt.

Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal, ik voel ernstig met je mee. Ik hou alleen nét iets meer van mijn kat dan van mijn behang, dus ik heb het er nog eens op gewaagd.
(en een rol behang achtergehouden voor de zekerheid ;-) )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom min?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
N.a.v. jouw toevoeging: ik hoop het erg voor je, maar ben bang van niet... Die van ons is 2,5 jaar... :-(
ps, het behang zit er nog op, nu 'al' twee weken :-)
1. Zorgen voor andere krabgelegenheden. Zeker krabpalen aangezien je kat hiermee te kennen geeft dat ze alvast verticaal wil krabben.
2. Als ze het toch doen: een tik op de neus en vervolgens negeren.
3. Voortaan schilderen i.p.v. behangen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei, dan moet elke moederpoes worden opgepakt? Er is nog wel een verschil tussen dierenmishandeling en een pedagogische tik. En het werkt tenminste, al die andere onzin niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat katten onder elkaar dingen doen wil nog niet zeggen dat wij dat over moeten nemen. Wij spreken een heel andere taal dan katten, en ze zullen ons dan ook niet begrijpen wanneer wij proberen om kattengedrag te imiteren. Mijn kat komt wel eens gehavend thuis omdat een andere kat hem blijkbaar vond indringen in z'n territorium en hij mijn kat even op z'n plaats wilde zetten. Dat betekent natuurlijk nog niet dat ik ook moet gaan uithalen met scherpe voorwerpen of moet gaan bijten als mijn kat ergens komt waar hij van mij niet mag komen. En ik geloof niet in die pedagogische tik, al helemaal niet bij katten. Als het al werkt dan is het omdat ze bang worden. Een kat snapt echt niet dat iets niet mag wat voor hem volkomen normaal gedrag is. Hij snapt hooguit dat jij hem pijn doet als hij zijn natuur volgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je dat van jongs af aanleert begrijpen ze dat heel goed. En dan kweek je een band met een kitten waardoor deze maar al te goed begrijpt wanneer ze iets uitsteekt wat niet mag. Er zijn tal van manieren om katten op te voeden. Deze hebben bij mijn vorige katten nooit geholpen. Bij mijn jongste kat had ik zelf bovenstaande tip gekregen: 1 pedagogische tik op de neus gevolgd door geruime tijd te negeren nadat ze iets fout heeft gedaan. Resultaat: de kat is hier niet bang van, ze weet wanneer ze iets niet mag doen en ze is de liefste en aanhankelijkste kat geworden die ik ooit al heb gezien. Waarom? Omdat het feit dat er niet verschillende zaken (die toch niet werken) moeten worden 'uitgeprobeerd' wanneer ze iets uitspookt en dat scheelt bij haar ook een hoop stress en dat komt de relatie tussen mij en mijn kat ten goede.
Kristal
11 jaar geleden
Daki, het is geen hond.
Wanneer je een kat behandeld als een hond bouw je nooit een vertrouwensband met de kat op.
Een hond komt weer liefhebbend bij je terug, ook als je hem een tik geeft.
Bij een kat duurt het lang voor ze weer vertrouwen in je heeft. Het is natuurlijk ook katafhankelijk, maar een kat een tik geven is afstand creeeren tussen de kat en jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is vreemd, zowel bij mij als bij 'moederpoes' kwam de kitten na een tijdje om aandacht vragen nadat ze een tik op de neus had gekregen. Mooie theorie dus, maar nee, de praktijk wijst anders uit.
Kristal
11 jaar geleden
Daki, over praktijk gesproken: ik heb al zo'n 30 jaar katten in huis. Ik gaf/geef nooit een tik. Wat ik wel heb gezien: als je ze regelmatig een tik geeft zal je geen intensieve vertrouwensband met een kat kunnen ontwikkelen. De kitten is het mogelijk al snel vergeten, maar als een kat ouder wordt vergeet ze het zeker niet. Ik heb het maar al te vaak gezien bij kattenbezitters die niet echt goed begrepen hoe een kat in elkaar zit. Ze bedoelden het niet verkeerd maar behandelden hun kat als de hond die ze ook hadden.
Een kat wordt daar nerveus van en zal steeds op haar/zijn hoede blijven.
Ik houd mijn katten altijd verplicht met hun kop een aantal seconden bij de plek waar ze niet bij mogen. Niet te hardhandig uiteraard. Als ze hun kop weg neigen te draaien maar dit niet kunnen, dan wordt deze plek al gauw als vervelend ervaren, met als gevolg dat ze er uit zichzelf ook niet meer komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katten klimmen heel graag en zitten graag hoog. Als je er de ruimte voor hebt, monteer dan een paar planken hoog in de kamer ( boven de deur of bij het raam) met een ""klimrek"" of een stuk hout met oud tapijt of iets dergelijks er omheen zodat het dier omhoog kan komen. Of een paal met een paar plankjes, telkens een stukje hoger. Succes gegarandeerd.
Met dat klimmen verveelt het dier zich minder en voelt zich ook beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
krabben is voor een kat 100% natuurlijk gedrag; het is niet alleen een fijne manier om je uit te rekken en de nagels te scherpen, maar ook een belangrijke manier om te communiceren.
het is dan ook onverstandig je kat een tik te geven, nat te spuiten, rammelblikjes naar hem te gooien, postelastieken op hem af te vuren, of hem in het nekvel te grijpen.
dit soort gedrag maakt je tot een vals en onbetrouwbaar baasje voor de kat.

het is dus zaak het krabgedrag in voor ons wenselijke banen te leiden, en de kat een alternatief te bieden.
zorg voor ruime krabgelegenheid, liefst aan de rand van het territoruim en bij plekjes in de loop, zoals deuren.
maak deze krabplekjes eventueel aantrekkelijk met een lekker geurtje, zoals kattenkruid of valeriaan.
dit voor zover het normale krabgedrag.
in sommige gevallen is er sprake van overmatig krabgedrag; vaak is er dan verveling in het spel.
naast het bieden van de juiste krabgelegenheid is het dan zaak afleiding aan de kat te bieden, en regelmatig met het beestje te spelen.

daarnaast geeft behanglijm als het behang eenmaal is aangekrabt, een voor de kat heel interessant vissig geurtje af; voorkomen is dus beter dan genezen.
Rieneke1
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Zet de stofzuiger bij het behang ;-) Als het bij mij helpt met aan de deur krabben, misschien dat het hier ook helpt. Ja ik weet het Rieneke, ik blijf er op terugkomen, maar hij was ook zo briljant :-D
Rieneke1
11 jaar geleden
:)
super dat het zo heeft geholpen, maar dit is een andere situatie.
dit is geen krabben om ergens binnen te komen.
Kristal
11 jaar geleden
+1
Dierenwinkels verkopen een spray die je op de betreffende plek kunt spuiten, waardoor katten het geen prettige plek meer vinden. Naam is me ontschoten, maar in een dierenwinkel kunnen ze je vast verder helpen.