Onze hond is bang voor de kachel, iemand tips?

Onze hond is bang voor de kachel, we hebben al geprobeerd om er andere deurtjes (helemaal zwart en dicht) erin te doen zo dat hij het vuur niet kan zien, maar dat heeft niet geholpen. Hij is dus bang voor het geluid ervan, ik zou graag de kachel aanhouden zonder dat de hond trilt, beeft en hijgt. Heeft er iemand tips voor mij?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

om te beginnen moet je angst voor iets, net als bij vuurwerk bijvoorbeeld, totaal negeren.
wanneer je met de hond praat: "ach boeffie toch, er is niets aan de hand, oh wat ben je zielig, kom maar bij het baasje / vrouwtje!" dan leg je er de nadruk op dat er "iets" is en bevestig je dus zijn angst.
fout, niet doen, totaal zijn angst negeren is het beste, hoe erg en moeilijk je dat ook vindt!

ik heb cesar milan een hond met angst voor harde geluiden zien behandelen, dat ging gepaard met hele harde geluiden.

ik raad je aan 's avonds 19.00uur naar nat.geo. te kijken en in het weekend 's middags naar "the dogwhisperer", het is zeer leerzaam en er komen allerlei problemen langs, die behandeld worden, ook deze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Terwijl iemand anders de kachel aansteekt, ga jij met de hond op gepaste afstand iets leuks doen. Je leidt de hond daarmee af en je krijgt onderbewust bij de hond een koppeling tussen leuk en kachel.
Geef hem een stukje worst, dat ruikt sterk en wil hij dolgraag hebben. Dat hou je eerst in de hand verborgen en laat je hem ruiken. Laat hem maar achter je hand aan snuffelen terwijl je je hand rond zijn kop beweegt.
Een hond leeft bij de gratie van zijn neus. Dat is vele malen belangrijker dan zijn gehoor. Houd zijn aandacht gevangen en praat op positieve toon met hem.
Je hebt grote kans dat hij het geluid van de kachel als ondergeschikt ervaart.
Eventueel kan je na een minuut of vijf een ommetje met hem gaan maken. Zorg dat je bij binnenkomst weer een plakje worst klaar hebt liggen zodat hij niet weer op het geluid van de kachel let, maar zijn neus gebruikt en alleen daar zijn goede ervaringen aan koppelt.

Verder doe je zo onbevangen mogelijk. Dus niet overdrijven.
Wees positief en zeker van je zaak.
Ivana