voelen katten ook geluiden (door de vibraties in de lucht) , en ook nog als ze doof zijn?

onze poes is 16 of 17, ze heeft heel lang oor ontsteking gehad en nu is ze doof.
als ik haar roep reageert ze natuurlijk niet meer,maar als ze 20cm voor me zit en ik spring op de grond (met haar rug naar me toe) gebeurt er ook niks. pas als ik heel zachtjes haar vacht aanraak, want dan spint je in 1x als een idioot! :-) onze poes is grappig! maar ze zou toch op zware trillingen moeten reageren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

waarom zou ze daar op moeten reageren?
blijkbaar voelt ze zich veilig en relaxed genoeg bij jou om dat niet te doen.
ik heb hier ook een doof bejaardje van bijna 18 rondlopen.
het was altijd een zeer pittige poes, maar op haar oude dag is ze mellow geworden, het boeit haar allemaal niet meer zoveel.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

Zelfde ervaring gehad met onze ouwe dove halfblinde poes. Maar of ze de trillingen niet opmerkte of en niet op reageerden weet ik niet precies. Poezen doen wat ze zelf willen meestal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten voelen volgens mij feilloos alles aan, maar of ze er op reageren willen is een andere vraag. Dus ik denk dat ze het wel voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben een kat van 1.5 die doof is. Reageert zeker wel op trillingen enzo, beweegt de oren ook alsof ie gewoon hoort... Toch als je aankomt lopen, wat volgens mij ook trillingen veroorzaakt, kan hij toch schrikken. Denk dat het maar net is wat de kat aan het doen is, is ie heel druk, dan merkt ie het niet op. Wat de anderen al zeggen, het kan zijn dat jouw kat het allemaal wel best vind...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grond trilt continue dus dat zal geen invloed hebben. Als ze doof is geworden dan bestaat de kans ook dat ze blind kan worden van een oor ontsteking. Het is altijd de moeite om dat ook eens te laten nakijken.

Op haar leeftijd worden katten over het algemeen heel rustig en kunnen heel diep slapen. De kans is daarom groot dat ze je gespring misschien zou voelen als ze wakker was, maar omdat ze slaapt het niet voelt. Van een aanraking worden ze daarintegen wel wakker. Dit zit in hun afweermechanisme. Omdat zij voelt dat jij het bent zal zij zich niet verdedigen, maar als een andere kat dit zou doen dan zal ze in verdedigingsmode vliegen.