alleen als je hamster de grootste pechvogel ter wereld is!
het rad is zo''n 15 centimeter hoog, het beestje weeg 200 (??) gram. op de bodem ligt een laag zaagsel dus als ie valt zal het waarschijnlijk te vergelijken zijn met jij die een duik in bed neemt. je ZOU gewond kunnen raken maar van moet je wel erg veel pech hebben!...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, hij of zij mag gerust in zijn of haar radje slapen. Niets gevaarlijks aan.

Toegevoegd na 6 dagen:
staan*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In? Vraagsteller zegt toch op?
Nee hoor, dat is niet gevaarlijk. Een hamster heeft 4 pootjes waar hij op terecht komt als hij zou vallen, maar het zijn best handige beestjes dus ik denk niet dat het kwaad kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij valt op zijn rug en maakt een buiteling als hij achterover valt. Maar dat is niet erg, kan ie hebben.
Nee. Je moet alleen opletten, want zo'n hamsterrad kan wel levensgevaarlijk zijn voor een hamster wanneer het werkt met van die spaken.
Je moet een rad nemen dat rondom volledig toe is. Want anders kan de hamster met z'n pootjes tussen de spaken blijven hangen en dat is erg gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het gevaarlijk is hangt van tal van factoren af. Maar jij doelt waarschijnlijk vooral op valgevaar.

En daar is in dit geval geen sprake van. Het zal waarschijnlijk wel eens gebeuren en als zo'n klein beestje van zo'n groot radje valt, lijkt dat vast op een mens die van de derde verdieping valt. Echter mag je dat zo niet zien. De 10 à 15 cm die het dier naar beneden valt is namelijk dezelfde 10 à 15 cm die wij naar beneden zouden vallen.

En ... al eens de laatste trede overgeslagen bij het afdalen van de trap? Vast wel! Dat komt dus ongeveer overeen met diezelfde 10 à 15 cm. En was dat gevaarlijk? Ja natuurlijk! Maar wel omdat wij als mensen met ons hoofd nog eens bijna 2 meter verder kunnen vallen. Als we op onze voetjes belanden is er echter niets aan de hand. Een hamster is kleiner: dus zelfs als hij of zij niet op zijn of haar pootjes terecht komt is het nog geen ramp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een hamster is niet zwaar genoeg om zich echt te bezeren met een val van die afstand(domme pech buiten beschouwing gelaten natuurlijk)hij is namelijk niet zwaar genoeg om echt snelheid te maken in 15 cm.
11 jaar geleden
Ik heb veel hamstertjes gehad.
En ben er ooit 1 kwijt geraakt aan een rad.
( al die anderen dus niet!)
Die ene was een jonkie, hij liep aan de buitenkant van het rad. Andere(n) aan de binnenkant.
Plots gaat hij rondom het rad en daarna was het gebeurd.
Ik denk, dat hij zijn nekkie heeft gebroken.
Maar echt, het was er maar 1 van een stuk of 15 die ik heb gehad.

Mijn antwoord is dus: ja, het kan gevaarlijk zijn, maar vooral niks op uit doen. Want de kans is volgens mij nihil.

Laat je hamstertje maar lekker spelen.