mijn kat floortje word door mijn 2 andere katten altijd aangevallen. Hoe ga ik hier mee om?

ik heb in totaal 5 katten:
kattin floortje: 6jaar
kattinnen spieke en robbedoes: 6 jaar, het zijn zusjes
kater billy en kattin mila: een half jaar , broer en zus
verder is er ook een zwerfkat die hier rondloopt. Het is een kater.

Billy en Mila hebben geen problemen met elkaar ze zijn heel hecht. Spieke, robbedoes en de zwerfkat vallen floortje altijd aan. Het gevolg is dat ze alleen maar naar huis komt om te eten. Dit doet ze meestal als er niemand aan de voerbak staat. Tegen mij is ze nog altijd de lieve verlegen floortje. Hoe los ik dit op? Spieke en Robbedoes hebben ook vaak problemen met elkaar. Dat verbaasd me want dit was vroeger niet zo! Wij denken dat ze jaloers zijn op elkaar. Terwijl ik vind dat ik de aandacht over mijn poezels eerlijk verdeel!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je kan ze gaan bespuiten met een plantenspuiter, sommige mensen vinden dat zielig. Zeker niet slaan, dat is heel slegt voor de katten. Wat je wel kan doen is aan hun nekvel schudden. Het doet niet zo heel veel pij voor die katten, maar is ook niet echt prattig en het is niet slegt voor ze. Je moet dat wel doen wanneer ze haar proberen aan te vallen. Niet te laat anders zijn ze het al vergeten en niet te vroeg dan begrijpen ze jouw ook niet. Een minder prettige tip is een paar katten weg doen, maar ik zal dat niet doen, ze zijn al aan jouw gehegt geraakt en zullen je heel erg missen. (Sommige mensen doen dat wel.) Wat je ook kan doen is Floortje proberen duidelijk te maken dat ze zich moet verdedigen. Je moet zeker zo snel mogelijk Spieke en Robbedoes ook gaan duidelijk maken dat ze niet met elkaar gaan moeten vechten, hoe ouder ze worden hoe moeilijker dat gaat.
Als je biologische gaat kijken dan moet je er niks aan doen, wreed maar wel het meest natuurlijke manier. De sterkste wint. En waarschijnlijk vechten ze niet om jouw, maar om wie de belangrijkste in het huis is. Daar zal je nooit iets aan kun doen, dat is het natuur
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
zoveel onzin bij elkaar is een dikke vette min waard :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet een kat zeker niet aan de nekvel schudden!
De moederpoes pakt haar kittens zo op en onze dierenarts pakt mijn kat ook wel eens (voorzichtig)zo beet als het nodig is,maar je moet ze nietzomaar zo pakken.
Slecht 'antwoord.
Alles wat je beweerd trouwens.
Kijk maar naar Rieneke's antwoord,die heeft er wel verstand van.
Min-
dit is een moeilijke stuatie om te veranderen, zeker als het al wat langer zo gaat.
van op afstand valt hier heel weinig over te zeggen helaas.
het lijkt me dat als je dit op wil lossen, de hulp van een gedragstherateut in moet schakelen (een gediplomeerde gedragstherapeut die bij je thuis komt om de situatie te observeren, en die in overleg met jou een behandelplan opstelt, en ook het verdere verloop begeleidt.
dus geen kattentolk of kattenfluisteraar!)

een andere optie is om floortje te herplaatsen; wellicht voelt ze zich veel prettiger als kat alleen, of in een huishouden met minder katten.
een moeilijk besluit, maar wel uit liefde voor je kat genomen.

uiteraard gebruik je feliway, en zorg je voor voldoende vlucht en verstopplekjes, maar helaas gaat dat niet voldoende zijn.

wat je ook besluit; onderneem actie.
deze situatie is enorm stressvol voor floortje, en het gedrag slijt alleen maar verder in.
jaloezie heeft hier niets mee te maken.
sterkte en succes!
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+plus
Als kattenliefhebber ben ik blij dat jij hier mensen altijd zo goed adviseert!=^.^=
Rieneke1
11 jaar geleden
dank laurena, ik probeer altijd een beetje advocaat voor de katjes te zijn :)
Ivana
11 jaar geleden
Perfect antwoord weer! dikke plus.