Hoe zorg ik er voor dat mijn kat onder de bank uit komt?

Ze zit heel vaak onder de bank, ze wil niet opgetild worden, dus hoe krijg ik haar op een diervriendelijke manier onder de bank vandaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

Veel katten zijn heel gevoelig voor catnip of valeriaan, en vooral van dat laatste kunnen ze heel erg ontspannen raken. Je moet alleen zelf wel tegen de lucht ervan kunnen... Als je speeltjes hiermee aanbiedt, zal de kat waarschijnlijk uit zichzelf wel onder de bank vandaan komen.

Wat ook een optie is, is zelf op de grond gaan liggen (dat is minder bedreigend voor een schuwe kat), en dan met een verenstokje met de kat spelen. Zo krijgt het dier meer vertrouwen in jou, en als je daarbij geen enkele poging doet haar op te tillen of haar aan te halen, is de kans aanwezig dat ze uit zichzelf naar je toe zal komen.

Maar niet alle katten zijn of worden schootkatten, en hoe meer je ze in hun waarde laat, hoe beter de band zal worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb diezelfde ervaring hier met een voormalige zwerfkat. We hebben het dier altijd in zijn waarde gelaten, en hem zelf het tempo laten bepalen. Ineens ging de knop om, en kwam hij ook op schoot. Dat voelt dan echt aan als een cadeau!

Andere antwoorden (8)

Voornamelijk door de kat met rust te laten. Effectief negeren. Dan komt ze vanzelf bv om te eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt haar lokken door met voer te rammelen. Over het algemeen vergeet een poes alles als ze denkt dat ze eten krijgt. Je moet het haar dan natuurlijk wel geven. Als ze het opheeft en ze kruipt weer onder de bank, dan vindt ze dat gewoon een fijn en veilig plekje. Als je haar dat plekje niet gunt dan zal ze een ander plekje zoeken en dan heb je misschien wel de kat in de gordijnen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt! Dikke plus!
Probeer aan gedroogde kattenkruit te komen, doe hier wat van in je hand en smeer het uit op plekjes waar ze wel mag komen, als je dit vaak genoeg doet zal je haar 'conditioneren' en dus zo aanleren dat die plekjes prettig zijn om te zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een leuke en goede manier is om een laserlampje te gebruiken voor de plaatsen waar je liever niet wil dat je kat komt,op die manier stuur je je kat eigenlijk de richting op die jij wil hebben en dus weg van onder de bank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je geeft wel erg weinig info, zoals hoelang je de kat al hebt, haar voorgeschiedenis en leeftijd, eventuele interactie met andere dieren enz.

maar goed, een diervriendelijke manier om je kat onder de bank vandaan te krijgen, of in ieder geval iets vaker, is zorgen dat ze zich prettig en veilig voelt, ook als ze niet onder de bank ligt.
realiseer je wel dat iedere kat verstopplekjes nodig heeft, en daar ook toegang toe moet hebben.

je zou feliway in de strijd kunnen gooien, voor een veilig-thuis gevoel.
ze wil niet opgetild worden; doe dit dus ook niet.
verleid haar met een veter over de voer, of een ander speeltje.
zorg dat ze voldoende eigen plekjes, ook hoge, heeft.
en het allerbelangrijkste: heb geduld!
Rieneke1
11 jaar geleden
Hallo,

Je kunt idd feliway zowiezo wel gebruiken om het haar fijner te laten voelen. Daarna kun je haar elke keer weer met een beetje voer proberen te lokken en verder niets doen nog niet aaien en zo. Dan weet ze dat ze gewoon naar jou toe kan komen zonder dat er iets engs gebeurt, ze zal zelf wel aangeven of ze geaaid wil worden.

Als je haar te pakken kunt krijgen zet haar dan in een ruimte waar ze nergens onder kan maar zet er wel een mandje of een bench neer waar je haar wel makkelijk kunt pakken als het nodig is.

Maar verder vooral niet te veel verandering en veel geduld! En rust
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een spoor van eten neerleggen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook in plaats van de kat onder de bank vandaan halen de bank van de kat afhalen
dan is ze bang als ze nog eet moet je het etensbakje voor haar zetten en als ze bang is moet je aandracht trekken koop katten speeltjes en speel ermee alleen als dat niet helpt koop er een kat bij dan voelt hij zich niet meer alleen