Hoe ga ik om met een poes die zo bang is voor vuurwerk.

Mijn poes zit werkelijk te trillen als een rietje als er vuurwerk wordt afgeschoten buiten .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Veel katten zijn bang voor vuurwerk . Er is een aantal dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat een kat die bang is voor vuurwerk er zo min mogelijk last van heeft:

•Een feromonenverdamper plaatsen in het stopcontact, minimaal 1 à 2 weken voor de jaarwisseling. Een feromonenverdamper verspreidt een geruststellende geur voor katten in de kamer.
•Medicatie bij de dierenarts halen. Doe dit al begin december: dit geeft je de gelegenheid om met een lage dosering te beginnen in de periode voor de jaarwisseling en te kijken hoe de kat hierop reageert. Jouw dierenarts kan je dan, gebaseerd op de reactie van de kat, adviseren over de optimale dosering. In buurten waar al ruim voor de jaarwisseling veel geknal is kan het nodig zijn ook al eerder te beginnen met medicatie. 'Even' op Oudejaarsdag nog een pilletje halen kun je beter niet doen! Geef je kat liever geen tabletten die acepromazine bevatten. Deze stof zorgt ervoor dat het dier gevoeliger wordt voor geluiden, hij kan er alleen niet meer op reageren. Het gevolg is dat de kat de volgende keer dat hij vuurwerk hoort nog banger zal reageren.
•Heb je een kat die regelmatig buiten komt, haal deze dan tijdig naar binnen, liefst al een dag van te voren, omdat er op Oudejaarsdag de hele dag al vuurwerk wordt afgestoken. Als je een kattenluikje hebt sluit dit dan goed af. Let ook op dat de kat niet kan ontsnappen als er mensen in en uit lopen met vuurwerk afsteken e.d. ’s nachts.
•Laat de kat rond de jaarwisseling niet alleen thuis
•Zet de radio of de tv wat harder aan, zodat de geluiden buiten minder goed te horen zijn. Zorg ook dat overal de lampen aan zijn in huis en doe de gordijnen dicht om de lichtflitsen van het vuurwerk buiten te sluiten.
•Zorg ervoor dat jouw kat zich kan terugtrekken op een voor de kat rustige plek in huis en vergeet niet om ook een kattenbak in die ruimte neer te zetten.
•Als de kat onder een bed of de bank kruipt laat hem dan rustig daar zitten tot het vuurwerk voorbij is. Hij voelt zich daar waarschijnlijk het meest veilig.
Onderschat niet jouw eigen invloed op het gedrag van de kat. Als je je gedraagt of er niets aan de hand is en geen aandacht geeft aan het angstige gedrag van de kat, dan zal deze zich het snelst weer van de schrik herstellen. Troosten van de kat als deze schrikt is in de ogen van de kat een beloning en zal het angstige gedrag van de kat verergeren. Probeer ook niet de kat toch te voorschijn te lokken op zo’n moment, ook dit is aandacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Als het echt niet gaat met je poes kun je bij de dierenarts pilletjes krijgen waardoor zij wat rustiger wordt.

Daarnaast zorg je ervoor dat ze naar een kamer kan waar zo min mogelijk geluid van buiten naar binnen kan met weinig ramen. En blijf zelf ook rustig. Als jij gestresst wordt van je bange poes pakt zij dat weer op als extra reden om bang te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem haar bij me en aai haar, ze helemaal verlamd van angst . Ik ben wel rustig .Ze blijft trillen ,zo zielig .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let wel op met die pilletjes...ze lijken alleen rustig daardoor maar zijn nog net zo bang!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ooww gossie dat beestje heeft het niet meer ,wat doe ik om het beestje op zijn gemak te stellen???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek de rustigste plaats op in huis voor haar..en pilletje is wel oke hoor, voor 1 keer om iets te helpen zeg maar..
Volgens mij kun je niet meer doen..Zielig hoor;-(
Maar wie weet komen er nog gouden tips..ik hoop het voor jou en je poes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze kroop net helemaal weg onder een kastje oren plat en liep heel laag .:-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach gossie.. das echt superzielig inderdaad;-(
Onze hond is ook altijd bang voor vuurwerk, vind het ook helemaal niks maar wij zetten altijd de radio of iets anders keihard aan, zodat het geluid van vuurwerk verminderd zo niet weg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn de superlage tonen, die de kat zo bang maken, want die lage trillingen verraden hun richting niet, ze weten niet waar het vandaan komt dat lage geluid, dus kunnen ze ook er niet vandaan lopen bijvoorbeeld... Hoge geluiden verraden hun herkomst wel... Boxenmakers hebben dat ook ontdekt, daarom hebben de vaak 4 hogetoonspeakers en maar één lage tonenbox, omdat je die lage tonen toch niet in richting kunt duiden, maar hoog hel goed... Dat wat mensen niet kunnen kunnen katten ook niet, en daar zit nu net de angst van die dieren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ 1Maar hoe zou ik haar kunnen beschermen dat ze niet meer zo bang is ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan niet, die lage tonen gaan overal doorheen, terwijl die hoge tonen bij een deur al vervallen... Maar katten zijn heel snel, ze schrikken en daarna is het meteen weer over... En zie het zo, een kat moet ook fit zijn to survive... Ze moeten zich aanpassen aan de wereld om te overleven... Breng ze naar de zolder bijvoorbeeld... Meer kun je niet doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanks xinix
Zorg dat je huisdier (hond of kat) vrij in het huis kan rondlopen zodat deze zijn eigen "veilige" plekje kan vinden.
Vooral niet gaan troosten of op gemak stellen want dan beloon je het bange gedrag en zal het bij elke knal alleen maar sneller en heftiger terug komen.

In het uiterste geval kun je bij de dierenarts een kalmeringsmiddel halen. Alleen daar los je het probleem niet mee op, maar verschuif je het.
Het best is dus om het gewoon over ze heen te laten komen en hun gedrag te negeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een dier onredelijk gedrag vertoont, ziekelijk gedrag, dan is het goed om geen aandacht te geven, zodat je het niet beloont. Maar angst voor vuurwerk is absoluut niet onredelijk of ziekelijk gedrag, maar volkomen natuurlijk, logisch gedrag voor een kat.
Het is niet een probleem in de kat zelf dat opgelost moet worden. Het probleem zit in het vuurwerk, niet in de kat. Het is een beetje alsof je een mens die in elkaar geslagen en verkracht is, en die dan zit te huilen, niet wilt gaan troosten omdat je dan huilgedrag beloont. Oke dat is wel iets erger, maar vuurwerk is echt een ramp voor een kat, en ze verdienen dan wel wat troost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ze gaat troosten dan denken ze dat ze een reden hebben om bang te zijn, als je ze negeert dan krijgen ze wel door dat ze geen reden hebben om bang te zijn. Beetje overdreven vergelijking in elkaar geslagen en verkracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@fynnya een dier weet niet of zijn angst onredelijk is of niet en dat is ook niet belangrijk voor een dier. Troosten bevestigt de angst en moet je dus gewoon nooit doen. Je maakt de angst elke keer als het voorkomt weer banger dan de vorige keer.
Ik heb ook wel schrikachtige katten en een zo'n hond gehad. Ik zeg altijd na een plof dat het niet erg is en haal ze heel even aan. Tot nu toe reageren ze altijd een volgende vuurwerk periode veel rustiger.
Dieren spiegelen zich aan je gedrag, als je er zelf weinig moeite mee hebt nemen ze dat over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar Finks ik ben niet bang voor het vuurwerk. Ze heeft zich nu verstopt. Het liefst zou ik haar bij me nemen .En die andere poes heeft nergens last van ,die kijkt even op en gaat weer liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat haar daar maar lekker zitten, ze merkt vanzelf wel dat de tent niet is afgebrand. Laat af en toe je stem horen, zing wat desnoods, maar laat haar verder met rust. Vroeg of laat komt ze wel weer boven water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je feniks de top 2000 staat hier aan en ik zing uit volle borst lekker mee ;-0
Arm beestje .
Er voor zorgen dat ze wat anders hoort, dus de radio aan doen, op dat volume dat je het geknal van buiten vrijwel niet hoort, desnoods op een slaapkamer zodat jezelf niet in de muziek zit .......... :-).
Dit is in ieder geval wel een aanrader voor mensen met honden, dus dat geldt mijns inziens ook voor katten.
En inderdaad vooral niet aaien want dan stimuleer je het gedrag alleen maar.
Maar goed, het blijft een hele vervelende periode voor de dieren, wel zielig hoor.
Heel veel succes met je beestje ;-)!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons is de badkamer de meest inpandige ruimte. Mijn kat verstopt zich daar in de handdoekenkast. Nu is het hier nog niet zo erg maar met oud en nieuw zet ik daar dus maar zijn mand neer en de kattenbak.
Ik vind deze tijd van het jaar echt zielig voor die beesten; ikzelf heb óók de pest aan dat vuurwerk.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ja voor beesten is het echt naar.Je kunt het niet uitleggen aan ze .
Onze hond was ook altijd bang voor vuurwerk. We lieten hem wel altijd binnen, met de tv aan. Hij lag dan ergens in een hoekje te trillen. Tot het jaar dat we met zijn allen om 12 uur naar buiten gingen en vergaten dat de oliebollen nog op tafel stonden. Toen we terug binnen kwamen waren de oliebollen op en de hond was sinds dien niet meer bang voor vuurwerk. Vuurwerk betekende voor hem ineens oliebollen eten...
Ik zeg niet dat het voor je kat helpt, maar het is een idee... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-) grappig ,misschien kan ik op oudejaarsavond extra kuipje kattenvoer geven .Ik zie haar geen oliebollen eten haha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, ha, zo zie zie je maar dat de Pavlov-theorie echt werkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, het is van Pavlov dan ook geen theorie. Het is in de praktijk aangetoond. Het heet de Pavlovreactie en in een geconditioneerde reflex.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt dus ook vuurwerk gebruiken i.p.v. een belletje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahhaa kaboem en de kat kreeg schuim rond zijn bekkie .
laat je hond/kat eraan wennen door een ballon op te blazen en hem daar mee te laten spelen eerst blaas je hem zacht op zodat als hij kapot gaat zacht knalt en zo steeds harden opblazen dat de knal ook harder wordt als hij spelenderwijs de knallen hoort vindt hij/zij het misschien minder erg maar als ze wegkruipt absoluut niet aanhalen of troosten want dan denkt ze dat het goed is om voor harde knallen weg te kruipen
ligt wel veel aan de leeftijd van huisdier maar als je een kitten of pup van het begin af aan mee beginnen en ze zullen er niet zo van schrikken als er een knal is
succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zijn geen leuke tijden nu voor onze huisdieren met al dat geknal.
ik geef mijn katten toegang tot het hele huis, zodat ze zich kunnen terugtrekken op plekjes die ze als veilig beschouwen.
besteed verder niet teveel aandacht aan het angstige gedrag, neem een houding aan van; niets aan het handje!
geef je kat geen kalmeringspilletje: veel van die middeltjes werken spierverslappend, terwijl ze het gehoor juist versterken.
stel je voor wat een vreselijke ervaring dat moet zijn!
mocht je toch je kat wat willen ondersteunen, dan zou ik het eerder zoeken in rescue remedy.
Rieneke1
14 jaar geleden
je kunt je poes (of ander huisdier) laten wennen aan de geluiden. maak een cd'tje met vuurwerk geluiden, en speel die (niet gelijk keihard) af op de radio.
je kunt ook een filmpje van youtube nemen!
hier moet je eigenlijk ruim van te voren mee beginnen, en de tijd voor nemen.
zet de cd zachtjes aan en bouw het rustig op.
verder kun je vast en zeker middeltjes halen bij de dierenarts die je poes rustig maken.
veel succes ermee.
groetjes jamie

ps. neem dit filmpje van youtube bijvoorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=9QCIXaKrGLw&feature=player_embedded#at=93
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 goed idee ,ik zal het uitproberen ,ik had zonet al het filmpje hard aangezet komt mijn man boven hahhaa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar denk er wel aan dat je het langzaam opbouwd.
het is niet de bedoeling dat een poes gelijk een trauma eraan overhoud.
hopelijk helpt het!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahha mijn man wel ;-)
Zoveel mogelijk thuis blijven bij je poes.
De rustigste plek in je huis geven, met gesloten gordijnen.
Er schijnen ook tabletjes te zijn om op Oude Jaar de poes wt rustiger te maken. Maar dat moet je persoonlijk ook willen en daar heb je de dagen ervoor niets aan.
Zielig voor je poes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ja dat is het ,hij ligt al een uur plat en bibberend onder een kastje ,zo zielig . Ik denk erover om op zolder een doos neer te zetten met een dekentje erin ,misschien voelt ze zich daar prettig .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoop ik voor jouw.
Als de zolder maar goed geïsoleerd is anders schrikt zij zich daar het apen lazarus.
Ik zou kijken waar zij het liefste zich verstopt.